کد خبر: 301102152293
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

کنترل قیمت در بازار با ابزار صادرات

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، ابزار کنترل قیمت در بازار باید صادرات باشد، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت و راه‌اندازی واقعی تشکل‌هاست و در این زمینه تجربه موفقی در تولید، تنظیم بازار و صادرات با مدیریت اتحادیه های تخصصی دارد.

به گزارش عصراقتصاد به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، مجتبی نوروزی، معاون وزیر و رئیس این سازمان در جریان بازدید از یک واحد تولید فرآورده‌های پروتئینی کشور، خطاب به مدیران انجمن صنایع بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور، گفت: “شما نمایندگان ۱۰ لشگر در عرصه امنیت غذایی هستید، چراکه ۱۰۰ هزار عضو به عنوان نیروی انسانی در ۱۵۰ شرکت زیر مجموعه شما در حال فعالیت در سنگر تولید مواد پروتئینی برای مردم هستند.”

وی با یادآوری مثالی که اخیرا نیز در خصوص رویکرد جنگ‌های آینده که جنگ غذاست و نه جنگ اتمی، به بخشی از گزارش اخیر «ریچارد نفیو» مشاور کاخ سفید در زمان باراک اوباما استناد کرد که در این گزارش ۱۵۰ صفحه ای آشکارا تصمیم دولت آمریکا را برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران از طریق تجهیزات نظامی و نظایر آن مورد نکوهش قرار گرفته و گفته بهترین راهکار گرفتن مرغ، تخم مرغ و گوشت از سفره مردم ایران است تا بی‌ثباتی و نا امنی بر آن کشور حاکم شود.

نوروزی با تاکید بر اهمیت مقوله امنیت غذایی با استناد به بخشی از گزارش تحقیقی و تفصیلی یکی از محققان موسسه پژوهش‌های کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهادکشاورزی، افزود: بر اساس این پژوهش، امنیت غذایی اجزایی شامل فراهمی، دسترسی فیزیکی و اقتصادی، مصرف و سلامت و ثبات و پایداری دارد؛ کما اینکه امنیت غذایی در تمام کشورهای موفق در این خصوص از مرحله خاک، آب و هوا (که باقیمانده‌ها، فلزات سنگین و … را شامل می‌شود) آغاز و سپس به سایر فرایندهای چرخه تولید تا سفره تعمیم داده می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به تشریح بخشی از وضعیت کشورهایی مانند آمریکا، چین، آلمان و اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: با توجه به این شرایط، اهمیت نامگذاری واژه قرارگاه امنیت غذایی در جهاد کشاورزی برای ایجاد نگاه مبتنی بر ادبیات جنگی در اقتصاد کشاورزی کشور و لزوم اتخاذ هرگونه تصمیم و تمهید با این رویکرد به تولید و صادرات آشکار می‌شود.

لزوم حرکت به سمت زنجیره‌های ارزش

نوروزی افزود: صنعت بسته‌بندی مواد پروتئینی در صورتی که برنامه‌ای برای توسعه برند داشته باشد، باید به سمت تشکیل زنجیره‌های ارزش گام بردارد تا جایی که با دامداری‌ها، مرغداری‌ها و آبزی‌پروری‌ها از ابتدای زنجیره تامین هماهنگ شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مرغی که با نهاده ارز دولتی تولید می‌شود، نمی‌تواند خارج از شمول قیمت‌گذاری وارد بازار شود.

وی در خصوص تعداد زنجیره ارزش در بخش طیور گفت: تاکنون پنج تا شش زنجیره ارزش در حوزه طیور در کشور راه‌اندازی شده و این رقم باید افزایش یابد؛ زیرا آینده صنعت طیور متعلق به زنجیره‌ها است و این زنجیره‌ها به لحاظ بهداشتی، فنی و کارشناسی در دنیا دارای مزیت هستند.

نوروزی اضافه کرد: در حوزه زنجیره‌های ارزش امکان ردیابی تولید حتا یک کیلو گوشت در محل پرورش و کشتارگاه مشخص می‌شود.

کنترل بازار با ابزار صادرات

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان این که ابزار کنترل قیمت در بازار باید صادرات باشد، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت و راه‌اندازی واقعی تشکل‌هاست و در این زمینه تجربه موفقی در تولید، تنظیم بازار و صادرات تخم‌مرغ با مدیریت اتحادیه تخصصی این حوزه دارد.

نوروزی با تاکید بر اینکه تشکیل زنجیره‌های ارزش می‌تواند ایران را به بازارهای صادراتی وصل کند، گفت: به طور قطع تولیدکنندگان و شرکت‌های بسته‌بندی با ایجاد زنجیره ارزش از ابتدای تولید تا مصرف بیش از پیش مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ایران امکان صادرات طیور در آینده را دارد افزود: در حال حاضر ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام می‌شود؛ بنابراین بیش از ۲.۷ میلیون تن تولید گوشت مرغ در کشور داریم.

برندسازی در حوزه مرغ و تخم مرغ

رئیس سازمان دامپزشکی بر راه‌اندازی زنجیره‌های ارزش و برندسازی در حوزه گوشت مرغ و گوشت قرمز تاکید کرد و اظهار کرد: کشورهایی که از نظر سلامت و بهداشت غذا در دنیا حرفی برای گفتن دارند، مسئولیت بهداشت و سلامت غذا را بر عهده بخش کشاورزی گذاشته‌اند تا غذای سالم تولید کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه صنعت تولید فرآورده‌های دام و طیور کشور ما صنعتی وابسته است یادآور شد: سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن نهاده دام و طیور وارد کشور می‌شود که ۱۸.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای آن هزینه می‌شود.

حمایت از تشکل‌ها

رئیس سازمان دامپزشکی حمایت از تشکیل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش کشاورزی و تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئینی را از سیاست‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی دانست.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور متولی سلامت و بهداشت مواد پروتئینی کشور است، بنابراین این سازمان بر صادرات و واردات اقلام پروتئینی نظارت و کنترل بهداشتی مستمری دارد.

نوروزی اضافه کرد: اکنون ۸۹۶ مجتمع بسته‌بندی محصولات پروتئینی وجود دارد که روزانه ۵ هزار تن گوشت قرمز و گوشت مرغ بسته‌بندی می‌شود که در شرایط بهداشتی به مردم تحویل داده می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی درباره حریم و فواصل بهداشتی مراکز تولید محصولات پروتئینی، گفت: مراکز تولیدی ما از دامداری، مرغداری، آبزی‌پروری، کشتارگاه و مراکز بسته‌بندی باید حریم داشته باشد که این موضوع علمی، فنی و کارشناسی است، نه اینکه ما حریم‌هایی ایجاد کنیم که برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کند.

نوروزی با بیان اینکه حریم مراکز تولیدی به منظور تولید پایدار است، نه مقطعی و کوتاه‌مدت، افزود: کمیته‌ای در سازمان دامپزشکی کشور متشکل از صاحب‌نظران، به انضمام مطالعه عملیاتی سه کشور همچون روسیه، ترکیه و مالزی و حضور اتحادیه‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، حریم‌ها را بررسی و به رای می‌گذارد تا به اضافه مطالعه آن سه کشور نامبرده، حریم دامداری‌های کشورمان به شمار ‌رود.

وی اظهار کرد: حریم‌هایی تعیین می‌شود که هم پرورش‌دهنده، تولیدکننده راضی باشد و هم از نظر بهداشتی مشکلی نداشته باشیم؛ اکنون برخی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها مذاکره می‌کنند که نباید حریم را کاهش بدهید؛ زیرا دارایی‌های زیستی ما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا