کد خبر: 130602137259
روزنامهسیاست

کنعانی: ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.

به گزارش عصراقتصاد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره سیاست خارجی ایران و دستاوردهای این مدت گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی خودش به دنبال توسعه روابط خارجی با همه کشورهایی است که مایل هستند در چارچوب احترام متقابل به گسترش روابط بپردازند. دستگاه دیپلماسی مسئول تنظیم و اجرای سیاست خارجی است. قرار شده که این دستگاه ظرفیت خودش را در خدمت توسعه روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد.

ما در حوزه روابط سیاسی شاهد ارتقا بیش از پیش جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. در حوزه تجارت هم تلاش‌هایی در حوزه همسایگان انجام شده و در این راه شاهد ارتقاء ملموس هستیم. بخشی از این تلاش‌ها ناظر بر پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی بود که در آخرین تحول رخ داده در پیوستن به بریکس که یک ساختار کاملا اقتصادی است شاهد هستیم. بخشی دیگر از تلاش‌ها ناظر بر تنظیم اسناد بلندمدت با کشورهای دوست بود که در چارچوب اسناد همکارهای جامع بلندمدت با کشورها تهیه شده است.

مجموعه این‌ها دستاوردهای قبل توجه‌ای را در راستای ارتقاء نقش ایران به همراه داشته است. این نقشه‌های راه تنظیم شده می‌تواند ما را در بازه زمانی بلندمدت به نتایج ملموس در تقویت روابط اقتصادی رهنمون کند.

پیش‌نویس بازگشت به برجام آماده بود اما آمریکا از نهایی کردن آن سرباز زد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سند سپتامبر گفت: ادبیات آقای وزیر در گفتگوی خود کاملا روشن است و این سند جدیدی نیست. همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

آخرین پیش نویس در خصوص برجام در سپتامبر آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها بود اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی در محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات در ایران و نیم نگاهی به اوکراین با فرصت سوزی از نهایی کردن آن سرباز زدند و نشان دادند که از اراده لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند. اظهارات آقای وزیر ناظر بر همین موضوع بود.

وی در خصوص موعد اکتبر و غروب برجام و برنامه ایران در این خصوص گفت: ما به استقبال رخدادهایی که ممکن است شاهدش باشیم نخواهیم رفت. ایران همه سناریوهای موجود را مدنظر قرار داده و در هر بازه زمانی متناسب با اقدام طرف مقابل اقدام خودش را انجام داده و خواهد داد و باید منتظر موعد باشیم. ایران همه ابعاد و احتملات را بررسی کرده و پیش بینی می‌کند.

ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود باقی نخواهد ماند

کنعانی درباره ادعای رسانه‌های غربی در خصوص فروش نفت و مناسبات تجاری ایران اظهار کرد: اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهدافی مطرح شود. ایران بارها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر احیانا برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.

ما نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از تمامی روش‌های قانونی استفاده می‌کنیم. ایران در روند مناسبات خودش از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دولت‌های زیادی به دنبال ارتقاء همکاری‌ها هستند. ما توانستیم به رغم تحریم‌ها هم نفت خود را صادر کنیم و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده اما ایران نشان داد به تحریم‌ها

واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات محرمانه با کشورهای همسایه

وی درباره مذاکرات محرمانه با کشورهای همسایه گفت: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است. طبیعتا در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چارچوب‌های تعریف شده در حال پیگیری هستیم و نتایج را اعلام خواهیم کرد، این یک امر طبیعی است.

کنعانی درباره تحولات بحرین هم گفت: واقعیت امر این است که این اخبار را از منابع مختلف دریافت کردیم. ما نسبت به شرایط زندانیان بحرینی و اعتصاب غذای آنان نگران هستیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین و رسیدگی به خواسته‌های آنان هستیم. فشارها بر زندانیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. این فشارها برخلاف موازین انسانی و حقوق بشری است.

ادامه این شرایط و اعتصاب غذای زندانیان نگران کننده است. ما امیدواریم که دولت بحرین پاسخ دهد. در این زمینه ما خواهان پایان وضعیت کنونی هستیم و نیازمند برخورد حکیمانه و انسانی هستیم و اینکه با فراهم کردن شرایط مناسب، به وضعیت زندانیان رسیدگی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا