کد خبر: 060602136645
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

کودتا علیه دلار واکنش طبیعی کشورهای آسیب دیده و غارت شده است

مجید گودرزی/ کارشناس اقتصادی

قرارداد برتون وودز ( Bretton Woods) یکی از توافقات مهمی است که میان کشورهای بزرگ جهان در سال ۱۹۴۴ امضا شد و به واسطه آن، دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به رسمیت شناخته شد.

در واقع به وسیله این توافقنامه، یک سیستم جدید پولی جهانی ایجاد شد که در آن به جای استاندارد طلا، از دلار به عنوان ارز جهانی استفاده می‌شود.

آمریکایی ها تعهد داده بودند که به ازای هر اونس طلا ۳۵ دلار نقدینگی ایجاد کنند و دلار چاپ کنند. اما اکنون به ازای هر اونس طلا ۱۸۰۰ دلار چاپ کرده اند.

آنها در یک دزدی بزرگ در سطح بین المللی و بزرگترین غارت ناریخ، در سال ۱۹۷۲ رابطه طلا و دلار را قطع کردند و تا جایی که توانستند پول بدون پشتوانه تولید و سرمایه کشورهای دیگر را مال خود کردند.

از نظر من خلق نقدینگی بدترین و بزرگترین نوع دزدی است‌.

آنها با این نقض تعهد و ترفند مالی، با چاپ گسترده دلار، سرمایه کشورهای دیگر را صاحب شدند.

مردم کشورهای جهان در یک اقدام هماهنگ علیه این دزدی بین المللی قیام کرده اند.

از سوی دیگر هم بدهی آمریکا با وجود رفتار کثیف مالی به بیش از ۳۱ تریلیون دلار رسیده و یکی از بزرگترین کشورهای بدهکار جهان است. به همین خاطر از رونق افتادن دلار و بدهی کلان اقتصاد آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

دلار شاهرگ حیاتی آمریکاست . به همین خاطر آمریکایی ها نسبت به ادامه روند سلطه دلار بسیار حساس هستند. آنها می خواهند تنها با افزایش نقدینگی و چاپ دلار، دارایی های مردم جهان را در قبال هیچ، مال خود کنند.

دلار دیر یا زود از مبادلات جهانی حذف خواهد شد و کشورها باید بتوانند جایگزین مناسب برای جلوگیری از آسیبهای فروپاشی دلار را در نظر بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا