کد خبر: 161101119572
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

کیفیت محصولات ایران خودرو روی چرخ بهبود

زینب غضنفری

گروه صنعتی ایران خودرو مدتی است جهت بهبود کیفیت محصولات تولیدی و افزایش رضایت مشتریان، دست به اقدامات تازه زده و را کلید زده و به اجرا درآورده است.

بر این اساس، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و کسب حداکثری رضایتمندی مشتریان، «طرح تحول کیفیت» را تدوین و اجرای کامل آن را در دستور کار قرار داده است.

این طرح که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ و در قالب ۲۷۹ برنامه کیفی طرح‌ریزی و اجرایی شده، بر سه محور طراحی و عرضه خودروهای جدید براساس نقشه راه توسعه محصولات، توقف تولید محصولات قدیمی‌و رفع عیوب مزمن و کیفی‌سازی محصولات تولیدی فعلی متمرکز است.

تحلیل روند شاخص‌های کیفی محصولات تولیدی در ۹ ماهه منتهی به آذر سال ۱۴۰۱ به خوبی موید کارآیی و اثربخشی اقدامات تعریف شده در طرح تحول کیفیت شرکت ایران خودرو است و آمار و ارقام از ارتقای رضایتمندی مشتریان، رضایت از فرآیند فروش، رضایت در زمان تحویل، ارتقا شاخص کیفیت تحویل و… حکایت می‌کند.

در نتیجه اجرای این طرح، شاخص رضایت مشتریان در زمان تحویل در فروردین ماه سال جاری حدود ۷۲ درصد بود که در نیمه آذر ماه این شاخص به ۷۵ درصد رشد کرد. همچنین، شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل در نیمه اول آذر ماه به میزان ۴۱ درصد نسبت به فروردین ماه بهبود یافت.

در مقایسه با اولین روزهای اجرای این طرح، هم اکنون بهبود ۱۲ درصدی شاخص ارزشیابی محصولات در آبان ‌ماه، رشد ۴ درصدی شاخص رضایتمندی مشتریان (CSI) با کسب امتیاز ۶۸۷ و افزایش ۱۷ درصدی در شاخص ایرادات اظهارشده (IQS) با کسب امتیاز ۲۷۰ در مرداد ماه، را مشاهده می‌کنیم.

قابل ذکر است که در میان محصولات تولیدی ایران خودرو، خودروهای دناپلاس، تارا و پژو پارس بیشترین بهبود را در شاخص ارزشیابی محصولات داشته‌اند.

از دیگر دستاوردهای طرح تحول کیفیت آبی پوشان جاده مخصوص می‌توان به تحقق برنامه جمع‌آوری خودروهای کف و ماندگار در مهر ماه در سطح گروه صنعتی ایران‌خودرو و همچنین تحقق و تداوم تولید بدون کسری در تمامی‌محصولات از خرداد ماه سال جاری، اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، در مهر ماه سال جاری شکایت‌های از باب کیفیت محصولات در مقایسه با سه ماه پایانی سال گذشته، ۴۱ درصد کاهش یافت.

در خاتمه باید اذعان داشت که تمرکز بر خواسته‌ها و انتظارات مشتریان در شاخص‌های کیفی، گسترش نظارت کیفی بر همه واحدهای موثر در زنجیره ارزش تولید، فرآیند محوری در پیشبرد فعالیت‌ها، استانداردسازی رویه‌ها و مشخصه‌ها و دست‌یابی به بالاترین استانداردها در کیفیت محصولات و خدمات در کنار برنامه‌های متعدد دیگر، از اقدامات اصلی در حوزه کیفیت در سال ۱۴۰۱ است.

گروه صنعتی ایران خودرو در بستر سیاست‌ها و رویکردهای تعیین شده در حوزه کیفیت و با بهره‌گیری از تمامی‌ظرفیت‌های انسانی و تخصصی موجود، در جهت ایجاد فضای مناسب برای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، تمام تلاش خود را به‌کار می‌برد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا