کد خبر: 23050196102
انرژیجهانروزنامه

گازپروم جریان گاز به مجارستان را از طریق خط لوله ترک استریم افزایش می دهد

ترجمه: سلیم حیدری

یک مقام وزارت خارجه مجارستان روز شنبه گفت که شرکت گازپروم روسیه (GAZP.MM) جریان گاز خود به مجارستان را از طریق خط لوله ترک استریم که گاز را از طریق صربستان به مجارستان می رساند، افزایش داده است.

مجارستان، عضو اتحادیه اروپا، روابط به اصطلاح عملگرایانه خود را با مسکو از زمان حمله روسیه به اوکراین حفظ کرده است و تنش هایی را با برخی از متحدان اتحادیه اروپا که مایل به اتخاذ موضع سخت گیرانه علیه روسیه هستند، ایجاد کرده است.

مجارستان که حدود ۸۵ درصد به گاز روسیه وابسته است، قاطعانه با ایده هرگونه تحریم اتحادیه اروپا بر واردات گاز روسیه مخالف است و ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور نیز به شدت برای کسب معافیت از تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه لابی کرده است.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه، ماه گذشته در مسکو با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار کرد و به دنبال ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر در کنار قرارداد عرضه بلندمدت موجود با روسیه بود.

تاماس منچزر، دبیر وزیر امور خارجه مجارستان در بیانیه‌ای گفت: بر اساس توافق بعدی، گازپروم روز جمعه افزایش جریان گاز به مجارستان را آغاز کرد.

منچزر گفت که گازپروم روزانه ۲.۶ میلیون متر مکعب گاز اضافی به تحویل های توافق شده قبلی از طریق ترک استریم تا ماه آگوست (مرداد) اضافه خواهد کرد و میزان تحویل در سپتامبر (شهریور) در حال مذاکره است.

ذخایر مجارستان تا اواسط ژوئیه ۲.۸۴ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کرده است که بر اساس داده های تنظیم کننده ملی انرژی در طی دوره پنج سال گذشته کمترین میزان است.

بر اساس قراردادی که سال گذشته قبل از شروع جنگ در کشور همسایه اوکراین امضا شد، مجارستان ۳.۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال از طریق بلغارستان و صربستان تحت قرارداد بلندمدت خود با روسیه و یک میلیارد متر مکعب دیگر از طریق خط لوله از اتریش دریافت می کند.

قرارداد با گازپروم ۱۵ ساله است و امکان تغییر مقادیر خریداری شده پس از ۱۰ سال وجود دارد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا