کد خبر: 300302130514
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

گام بلند آبی پوشان جاده مخصوص در مسیر توسعه صنعت خودرو

زینب غضنفری

در دورانی که کشور تحت تاثیر شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفته، استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، می‌تواند تا حدی اثرات تحریم‌ها را خنثی کند و صنایع کشور به خصوص صنعت خودرو را به حرکت درآورد. از همین رو، مقام معظم رهبری همواره تاکید بسیاری بر توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید بر اساس دانش بنیان دارند.

در همین راستا، گروه صنعتی ایران خودرو به دنبال استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان رفت و شرکت «آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو» را با قدرت بالا به میدان آورد و امید می‌رود کل صنعت خودرو از امکانات فناورانه این شرکت در جهت رشد تولید و کاهش هزینه‌ها، استفاده کنند.

شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو (ایتراک) بر اساس تفکر راهبردی ستاد سیاست‌گذاری صنعت خودرو، در سال ۱۳۷۶ با مشارکت ۷۸ شرکت طراحی مهندسی و سازنده قطعات و مجموعه‌های خودرو، به عنوان نخستین مرکز ملی جامع و معتبر آزمایشگاهی در صنعت خودرو، فعالیت خود را آغاز و اکنون با ۱۸ آزمایشگاه فعال و بیش از ۱۲۰۰ عنوان آزمون، صنعت خودرو کشور را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.

ایتراک با در اختیار داشتن تجهیزات لازم و به روز و بهره‌مندی از دانش و فناوری لازم، به عنوان بزرگترین مرکز آزمایشگاهی صنعت خودرو در کشور و نیز یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های صنعت خودرو در خاورمیانه به شمار می‌رود که در راستای منافع ملی و ارائه خدمات مرتبط با آزمایش قطعات، توانمندی‌های خود را با سایر شرکت‌های خودروساز به اشتراک می‌گذارد.

یکی از مهمترین نکات مثبت فعالیت شرکت دانش بنیان ایتراک، کاهش ارزبری ساخت قطعات خودرو است و قطعا با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با فعالیت مجموعه ایتراک، وابستگی به شرکت‌های خارجی را کاهش می‌یابد و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این، فعالیت شرکت دانش بنیان ایتراک با کاهش هزینه‌ها، در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده خودرو و افزایش سودآوری تولیدکنندگان می‌شود.

ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از دیگر نقاط مثبت است و با توجه به تمرکز بالای گروه صنعتی ایران خودرو بر تولید خودروی با کیفیت و ایمن، تاییدیه کیفی قطعات توسط شرکت ایتراک با دقت و حساسیت بالا و بدون هرگونه سفارش‌پذیری انجام شود.

در کنار این موارد، از این طریق، تحول و نوآوری نیز به صنعت خودرو کشور تزریق خواهد شد و هزینه‌هایی که باید به جیب شرکت‌های خارجی می‌رفت، اکنون در داخل، صرف بهبود فرایند تولید و افزایش تنوع خودروهای تولیدی می‌شود.

در خاتمه باید اذعان داشت که گروه صنعتی ایران خودرو در راستای حفظ منافع ملی و مشتریان، توسعه صنعت خودرو کشور و ارتقای سطح دانش فنی مجموعه گام برمی‌دارد. باید در راستای استفاده بهتر از توان داخلی و همچنین جلوگیری از خروج ارز، سیاست تعامل و هم افزایی در صنعت خودرو گسترش یابد و سرمایه گذاری لازم در این راستا بیش از پیش صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو در سال مالی منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد قابل قبول ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سود خالص این شرکت با رشد چشمگیر و خیره کننده ۱۰۰۰ درصدی، از ۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۹۷ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسید و نشان داد که در مسیر درست حرکت می‌کند و خدماتی که به صنعت خودرو کشور ارائه می‌کند، مورد پذیرش قرار گرفته و در آینده‌ای نه چندان دور بیشتر از این شرکت و فعالیت‌های دانش بنیان آن خواهیم شنید و به یکی از پایه‌های استوار و محکم گروه ایران خودرو در تولید محصولات با کیفیت، ایمن و متنوع تبدیل خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا