کد خبر: 041001114047
اخبار شرکت هاروزنامهشرکت ها

گام بلند آبی پوشان جاده مخصوص در کوران تحریم‌ها

زینب غضنفری

چندی است که خودروسازان مجالی یافتند تا محصولات خود را علاوه بر شیوه‌های پیشین، از طریق سازوکار بورس کالا به متقاضیان عرضه کنند.

شیوه جدید فروش برای این شرکت‌ها آورده‌های بسیاری داشته و چرخ تولید و فروش سرعت قابل ملاحظه‌ای گرفته است. عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده تا قیمت فروش خودروسازان به بازار آزاد و نرخ‌های واقعی نزدیک شود و درآمدهای عملیاتی شرکت به طور قابل توجهی افزایش یابد. از سوی دیگر، سهولت و مزایای خرید خودرو در این بازار موجب شده تا تقاضا در بازار آزاد کمتر شود و به این ترتیب، نقدینگی بازار خودرو روانه مسیر اصلی خود شده و گردش مالی این بازار در نهایت به جاده مخصوص ختم می‌شود.

علاوه بر افزایش میزان تولید و فروش و رشد مبلغی درآمد کسب شده، فروش خودرو در بورس کالا سرعت نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان را بالا برده است؛ چرا که در این سازوکار خریدار وجه خودرو را کامل و در یک نوبت و پیش از تحویل خودرو واریز می‌کند.

مجموع این فرآیندها سبب شده است تا میزان تولید خودرو در شرکت ایران خودرو به طور فزاینده‌ای افزایش یابد و در آستانه شب یلدا رکورد تولید در این شرکت شکسته شد.

در حالی که یک فصل از سال ۱۴۰۱ باقی مانده، مقدار تولید ایران خودرو به ۴۶۰ هزار و ۲۷۱ دستگاه رسیده؛ در شرایطی که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ میزان تولید برابر با ۴۵۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه خودرو بود. البته این میزان تولید در ۹ ماهه امسال رشد ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بنابراین، با توجه به بازار داغ خودرو در بورس کالا انتظار می‌رود زمستان خودروسازان بهاری و سبز باشد و در وضعیت مالی این شرکت تغییرات قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال‌های گذشته رقم بخورد. از این نکته نیز نباید غافل شد که چنین تغییر و تحولات مثبتی در کوران تحریم‌ها و فضایی بسته رخ داده است.

سیاست تولید بر اساس عبور مستقیم و حذف تولید ناقص، شناسایی گلوگاه‌های تولید و سرمایه‌گذاری به منظور افزایش ظرفیت‌ها زمینه بهبود فضای تولید و فروش را مهیا کرده است و سبب شده رکورد تولید در شرکت ایران خودرو شکسته شود.

از ابتدای خرداد سال جاری تولید خودروهای ناقص متوقف شد و با عبور مستقیم محصولات از خط تولید، تمام گلوگاه‌های تولید انبوه در این شرکت شناسایی شد و برای رفع آن‌ها اقدام شد که نتیجه این برنامه‌ریزی و اقدام مثبت را در جهش تولید و فروش قابل مشاهده است و گام بزرگی در مسیر صرفه‌‌جویی و بهینه‌سازی منابع مالی، تقویت چرخه نقدینگی و بهبود کیفیت محصولات محسوب می‌شود.

در بازار فروش محصولات نیز اوضاع ایران خودرو به مراتب بهتر از دوره‌های گذشته است؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده آبی پوشان جاده مخصوص در ۹ ماهه منتهی به آذر سال جاری موفق به عرضه و فروش ۴۵۱ هزار و ۲۴ دستگاه خودرو شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۹ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ شرکت ایران خودرو ۴۵۵ هزار و ۲۶۳ محصول به فروش رسانده بود که با فرمان کنونی، قطعا از سطوح سال گذشته سبقت خواهد گرفت.

بر این اساس، انتظارات بر آن است که آبی‌پوشان جاده مخصوص در آخرین فصل از سال جاری تولید را با شتابی مضاعف ادامه دهند و یک گام فراتر از اهداف تعیین‌شده در این گروه خودروساز محقق شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا