کد خبر: 20010176913
جهان

گرانی بی‌سابقه غذا در جهان به دلیل جنگ اوکراین

ترجمه: محمود نواب مطلق

رکورد شاخص قیمت مواد غذایی در سازمان فائو در ماه فوریه(بهمن ۱۴۰۰) از زمان به وجود آمدن این سازمان در سال۱۹۹۰(۱۳۶۹) تاکنون شکسته شد. بازارهای غلات و روغن‌های گیاهی در این زمینه بیشترین تأثیر را پذیرفته‌اند.

روز جمعه ۸آوریل(۱۹فروردین) سازمان فائو( بخش کشاورزی و مواد غذایی سازمان ملل متحد) اعلام کرد:« در ماه مارس(اسفند۱۴۰۰) به دلیل جنگ اوکراین، قیمت‌های جهانی موادغذایی به بالاترین حد خود رسیده است.

این افزایش قیمت منجر به ایجاد شُک در بازارهای غلات و روغن‌های گیاهی شده است.

این سازمان در اطلاعیه خود افزود: شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تابعی از قیمت‌های بین‌المللی ماهانه یک سبد پایه از تولیدات مواد غذایی است قبلا در ماه فوریه( بهمن ۱۴۰۰) رکورد خود را از زمان به وجود آمدن این سازمان شکسته بود.

این شاخص در ماه مارس(اسفند ۱۴۰۰) دوباره رشدی معادل ۶/۱۲ درصد داشته است. این افزایش عمدتا به شاخص قیمت فائو در غلات نسبت داده می شود که: «رشدی معادل ۱/۱۷ درصد در مقایسه با ماه فوریه(بهمن ۱۴۰۰) داشته است.

این رشد خود نیز به دلیل افزایش شدید قیمت گندم و سایر غلات ثانویست که در اثر جنگ روسیه و اوکراین حاصل شده است.» افزایش قیمت‌ موادغذایی شامل روغن‌های گیاهی نیز شده است.

در شاخص فائو، قیمت روغن‌های گیاهی رشدی معادل۲/۲۳ درصد داشته است. این رشد به دلیل افزایش قیمت روغن آفتابگردان است که اوکراین اولین صادر کننده جهانی آن محسوب می شود.

همزمان به دلیل توقف صادرات روغن آفتابگردان تقاضا برای واردات انواع روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن نخل، سویا و کلزا افزایش یافته است. این خود نیز باعث افزایش نسبی قیمت این روغن‌ها در بازارهای جهانی شده است.

منبع:فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا