کد خبر: 23060046318
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجامعه و فرهنگروزنامه

گردش به چپ نروژ

 با وجود پیروزی انتخاباتی چپگرایان، چشم‌انداز تشکیل دولت ائتلافی از احزاب چپ به دلیل اختلاف نظر آنها درباره تغییرات اقلیمی و ادامه استخراج نفت روشن نیست

پس از هشت سال حکومت محافظه‌کاران در نروژ این کشور آماده می‌شود تا چپگرایان آن را اداره کنند. حزب کارگر و متحدانش در انتخابات عمومی به پیروزی چشمگیری رسیدند. برنامه آنها در مبارزات انتخاباتی بر محور مشکلات زیست‌محیطی و آینده صنعت نفت و گاز در این کشور استوار بود.

میزان مشارکت مردم در این انتخابات به ۷۷ درصد رسید. جوناس گَهر استور ۶۱ ساله ، مولتی‌میلیونر و فارغ‌التحصیل علوم سیاسی از پاریس که نخست‌وزیر احتمالی آینده  نیز خواهد بود، با قدردانی  از طرفداران خود گفت:« مردم نروژ به وضوح به همه اعلام کردند که در جست‌وجوی برقراری جامعه‌ای بر مبنای عدالت هستند.

من از تمامی کسانی که در این تغییر نقش ایفا کردند، سپاسگزارم.» براساس مطالب مندرج در مجله کاپیتال، جوناس گَهر استور که ثروتی بالغ بر۱۴۰ میلیون کورون نروژ معادل ۱۴ میلیون یورو دارد با شعار رفع بی‌عدالتی در جامعه نروژ در مبارزات انتخاباتی  شرکت کرد.

طبق آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی،  نروژ یکی از متعادل‌ترین کشورها در زمینه عدالت اجتماعی است؛ با این حال در ۸ سال حکومت راست‌گرایان تعداد افراد میلیاردر در آن دو برابر شد.

ارنا سولبرگ ۶۰ساله نخست‌وزیر کنونی شکست خود را پذیرفت. او به دلیل مدت طولانی حکومتش در نروژ و همچنین تفکرات لیبرالی در اقتصاد به ارنای آهنی ملقب شده است. او ضمن توسعه صنعت نفت مالیات‌ها را در این کشور کاهش داد. در این مدت، او با بحران‌هایی چون مشکلات در صنعت نفت، بحران کرونا و مسائل مربوط به مهاجران مواجه بود.

 اکنون نوبت مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی است؛ مذاکراتی طولانی و با ظرایف خاص خودش. احزاب مخالف که در انتخابات کنار حزب کارگر قرار گرفتند در زمینه مسائل زیست‌محیطی و صنعت نفت با او هم‌صدا نیستند. حزب کارگر و متحدانش در انتخابات باید حداقل ۱۰۰ کرسی از مجموع ۱۶۰ کرسی  موجود در «استورتینگ» (مجلس  نروژ) که به مجلس «تک‌اتاقه» نیز معروف است، تصاحب کنند.

این درحالیست که حزب کارگر، حزب چپ سوسالیست و حزب مرکز اکنون با تصاحب ۸۹ کرسی اکثریت مطلق را در مجلس نروژ به دست آورده‌اند. این سه حزب همچنین باید با دو حزب مخالف دیگر یعنی طرفداران محیط زیست و کمونیست‌ها به توافق برسند؛ توافقی که جوناس گَهر استور بر آن مصمم است.

حزب محیط زیست نروژ شرط همراهی با حزب کارگر در مبارزات انتخاباتی را توقف فوری استخراج نفت در نروژ مهمترین تولید‌کننده محصولات نفتی در اروپای غربی قرار داده است. حزب کارگر این درخواست را رد کرده است.

آیا حزب کارگر با دو حزب مخالف دیگر یعنی چپ سوسیالیست و حزب مرکز به توافق خواهد رسید؟ نکته قابل توجه آن است که حزب مرکز بیشتر به مشکلات روستایی می‌پردازد و دغدغه حزب چپ سوسالیست بیشتر مسائل زیست محیطی است.

در مورد استخراج نفت نیز این احزاب با یکدیگر هم‌صدا نیستند.

پس از اعلام وضع قرمز اقلیمی از سوی کارشناسان سازمان ملل در اوایل ماه اوت (نیمه مرداد) موضوع گرمایش کره زمین و مشکلات زیست‌محیطی  در صدر موضوعات مبارزات انتخاباتی در این کشور پادشاهی قرار گرفت.

استخراج نفت که موجبات ثروتمندتر شدن نروژ را به نحوی چشگیر فراهم کرده اصلی‌ترین موضوع مورد بررسی احزاب است. صنعت نفت در این کشور با اشتغالزایی مستقیم ۱۶۰ هزار نفر، ۱۴ درصد تولید ناخالص ملی و۴۰  درصد صادرات را تشکیل می‌دهد.

طلای سیاه ثروتی معادل ۱۲ میلیارد کورون نروژ، معادل ۱۱۶۶ میلیارد یورو برای نروژ با جمعیت ۴/۵ میلیون نفر به ارمغان آورده و این پادشاهی را به ثروتمندترین کشور پادشاهی جهان مبدل ساخته است. چگونه احزاب مخالف برای اداره آینده این صنعت با یکدیگر به توافق می رسند؟ پیش‌بینی آن دشوار است.

اکنون حزب کارگر مانند محافظه کاران  معتقد است  به صورت  تدریجی  و با یک شیب ملایم باید به ارجحیت صنعت نفت در اقصاد  این کشور پایان داد.

منبع‌:‌ یورنیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا