کد خبر: 280802143688
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

گروه سایپا با ۵ محصول برقی چراغ نمایشگاه تحول صنعت خودرو را روشن کرد

زینب غضنفری

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲ در محل دائمی‌نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و خودروسازان برتر همچون سایپا جدیدترین محصولات برقی خود را به معرض عموم گذاشتند. گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه از ۵ خودروی برقی خود پرده‌برداری کرد.

یکی از تاکیدات و برنامه‌های وزیر جدید صمت، تولید خودروهای برقی است و در اولین اقدام، با همکاری شهرداری تهران، جایگاه‌های شارژ خودروی برقی در چندین نقطه تهران دایر شد.

نکته جالب توجه این است که گروه خودروسازی سایپا پیش از این و از سال ۱۳۹۷ به سمت تولید خودروی برقی حرکت کرده و برنامه تولید این مدل از خودرو را در دستور کار داشته و اکنون با دستی پر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حاضر شد.

گروه خودروسازی سایپا طی ۲۲ ماه گذشته و با روی کار آمدن مدیریت جدید، نواقص گذشته را رفع و شرایط را برای رشد و توسعه هر چه بیشتر و بهتر محصولات خود ایجاد کرد تا رضایت مشتریان را تامین کند. از همین رو، گروه سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو حاضر شد و اقدام به معرفی و رونمایی از خودروهای جدید برقی و غیربرقی خود کرد و بخشی از دستاوردهای حاصله طی این مدت را در معرض دید عموم قرار داد.

یکی از مهمترین اقدامات استراتژیک گروه خودروسازی سایپا در راستای تحول در صنعت خودرو، تولید خودروهای برقی و رسیدن به فناوری آن، افزایش همکاری با شرکای تجاری خارجی،‌ به‌روز رسانی سایت‌های تولیدی و ارتقاء استانداردهای خودرویی است.

در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شرکت سایپا خودروی هیبرید R9(EV-R) و SL03 مربوط به برند دیپال از زیرمجموعه های برند چانگان که محصولات لوکس این شرکت را تولید می کند را به نمایش گذاشت و با توجه به متفاوت بودن چهره و سایر ویژگی‌ها، بیشترین توجه بازدید کنندگان از این غرفه را به خود اختصاص داده بود.

خودروی R9(EV-R) از خودروهای هیبرید شاسی بلند است که توان ۱۱۰۰ کیلومتر پیمایش را دارد و می تواند ۸۷ کیلومتر پیمایش کاملا برقی داشته باشد.

خودرو SL03 یکی از محصولات برقی است که با سه قوای محرکه تمام برقی، EV-R (برد افزا) و پیل سوختی تولید و عرضه می‌شود. در مدل تمام برقی، خودرو پیمایش ۵۰۰ کیلومتر دارد و در حالت EV-R این خودرو توان پیمایش تا ۱۲۰۰ کیلومتر را دارد که ۱۶۵ کیلومتر به صورت تمام برقی خواهد بود. سایپا در مرحله اول بر روی خودرو EV-R این محصول تمرکز و فعالیت خواهد داشت.

همچنین دو خودروی دیگری که در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوی این خودروساز ارائه شده، محصولات SINOGOLD و EADO (محصول شرکت چانگان) است. از دیگر خودروهای برقی عرضه شده در این نمایشگاه خودرو E-star است که این خودرو توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارا است و یکی از خودروهای پرفروش برقی در کشور چین محسوب می‌شود و به صورت ویژه برای بانوان بسیار مناسب است.

خودروی SINOGOLD گارانتی پیمایش تا ۶۰۰ هزار کیلومتر را دارد و با توجه به اینکه خودروهای برقی در دنیا با پیمایش بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند، این موضوع نشان از کیفیت بالای باطری این خودرو است و قطعا خریداران این محصول دغدغه‌ای در این خصوص نخواهند داشت.

همچنین بازدیدکنندگان از نمایشگاه یاد شده، ضمن بازدید و تماشای خودروهای سهند، شاهین اتوماتیک، ساینا دوگانه‌سوز، کوییک GX و اطلس تولیدی سایپا، خودروهای وارداتی غیربرقی این شرکت شامل DL5 و انواع چانگان‌های CS15، CS55، و CS35 پلاس را از نزدیک مشاهده کردند.

شرکت سایپا در سناریو میان‌مدت، هیبرید کردن و برقی‌سازی خودروهای تولید خود را دنبال میکند و تولید و عرضه برقی پلتفرم های SP0 وSP100 که شامل خودروی آریای EV-R و آریای تمام برقی است در دستور کار قرار دارد.

گروه سایپا به قدری به محصولات و تولیدات خود اطمینان دارد که در این نمایشگاه خود را مهیای آن کرده بود تا بازدیدکنندگان بتوانند محصولات سایپا را در لحظه مورد آزمون قرار دهند.

به علاوه، در حاشیه نمایشگاه،‌ رویداد آموزشی و نشست‌های تخصصی با محوریت خودروهای برقی برگزار شد که در این میان، شرکت‌ها مجالی یافتند تا فرصت‌های نوآوری و فناوری خود را ارائه کنند.

شایان ذکر است که این خودروساز در راستای مشتری مداری و جلب رضایت حداکثری مشتریان و جهت رفع چالش‌ها و بهبود خودروهای تولید داخل،‌ به صورت حضوری نظرسنجی از بازدیدکنندگان انجام داد و قطعا نتایج این امر می‌تواند به توسعه صنعت خودرو و کسب رضایت مشتریان، کمک قابل توجهی کند.

گفتنی است این نمایشگاه با محوریت تحول در صنعت خودرو و معرفی آخرین دستاوردهای این صنعت و تمرکز بر فناوری‌های نوین نظیر خودروهای برقی، محصولات متصل و… برگزار شد و فرصت مناسبی برای آشنایی با آخرین تحولات صنعت خودرو و محصولات جدید این صنعت است.

به گفته امیرحسین طیبی مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا، علاوه بر ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی، ضرورت دارد با توجه به مزایای پرشمار خودروهای برقی، فرهنگ‌سازی مناسب صورت گیرد تا تمایل مردم برای خرید خودروهای برقی افزایش پیدا کند. مبحث خودروهای برقی موضوع بسیار جدیدی است و بیشتر مردم از آن اطلاع کافی ندارند و سیاست‌گذاران باید با برنامه‌ریزی دقیق، در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند.

روند توسعه خودروها از بنزین‌سوز و دیزل به سمت خودروهای هیبریدی و سپس برقی بوده اما؛ به سبب تحریم‌های ظالمانه، توسعه خودروهای هیبریدی در کشور خیلی مورد توجه قرار نگرفت. به اذعان طیبی با وجود مصائب و چالش‌های بسیار، گروه سایپا توسعه سبد محصولات خود را در سه مدل بنزینی، هیبرید و برقی دنبال می‌کند.

در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که شرکت تسلا با خودروهای برقی خودنمایی می‌کند و تحلیل‌های اقتصادی حاکی از آن است که صنعت خودروهای برقی در آینده رونق فراوانی خواهد داشت و بخش قابل توجهی از بازار خودرو به این مدل اختصاص خواهد یافت؛ بنابراین، تولید و رونمایی از خودروهای برقی از سوی شرکت سایپا در کوران تحریم‌ها، اتفاقی مثبت و در خور توجه ارزیابی می‌شود و نشان از آینده‌نگری مدیران حاضر این مجموعه دارد.

از طرف دیگر، تولید محصولات برقی و هیبریدی از سوی شرکت سایپا کمک شایانی به محیط زیست و معضل آلودگی هوا می‌کند و به این ترتیب، فعالیت‌های این چنینی در بحث زیست محیطی نیز مثمرثمر واقع خواهد شد.

با به ثمر نشستن تولید خودروهای برقی، این خودروساز بازار بهتری در منطقه برای خود دست و پا خواهد کرد و در زمینه صادرات محصولات و نفوذ و گسترش برند ایرانی در میان دیگر کشورها نیز ‌می تواند دستاوردهای بسیاری کسب کند و بیش از پیش خودروهای برند سایپا جاده‌ها را تزیین خواهند کرد.

در نهایت، همه این اتفاقات مثبت اثرات قابل توجهی بر وضعیت عملیاتی شرکت می‌گذارد و به دنبال آن، سهامداران این شرکت و حتی عموم مردم از آن منتفع می‌شوند و به نوعی می توان گفت تولید خودروی برقی نفع همگانی دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا