کد خبر: 061201122026
جهانروزنامه

گروه مبارزه با پولشویی (FATF) عضویت روسیه را به حالت تعلیق درآورد

ترجمه: سلیم حیدری

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) آفریقای جنوبی و نیجریه را نیز به فهرست خاکستری خود اضافه کرده است، اقدامی که می تواند برای اقتصاد یک کشور ویرانگر باشد.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) عضویت روسیه را در اولین سالگرد تهاجم همه جانبه این کشور به اوکراین به حالت تعلیق درآورد.

این نهاد نظارت مالی جهانی گفت: “اقدامات فدراسیون روسیه به طور غیرقابل قبولی در تضاد با اصول اصلی FATF، با هدف ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی جهانی است.”

FATF همچنین از اضافه شدن کشورهای آفریقای جنوبی و نیجریه به «فهرست خاکستری» کشورهای تحت نظارت ویژه برای اجرای استانداردهای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم خبر داد.

این سازمان گفت که هر دو کشور تعهدات سیاسی در سطح بالا برای همکاری با FATF را پذیرفته اند. کشورهایی که در فهرست خاکستری قرار دارند، زمانی که این کشورها “متعهد به رفع سریع کمبودهای راهبردی شناسایی شده در چارچوب زمانی مشخص” شده اند، با افزایش نظارت مواجه می شوند.

FATF چیست و تصمیمات آن به چه معناست؟

FATF یک سازمان بین دولتی است که به دنبال مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. این یک نوع استاندارد جهانی است که بررسی و بازبینی می کند تا ببیند آیا کشورها از اصول اولیه نظارت مالی پیروی می کنند یا خیر.

فهرست به اصطلاح خاکستری FATF می تواند برای اقتصاد یک کشور عذاب آور باشد، زیرا سرمایه گذاری را منع می کند، نشان دهنده عدم وجود حاکمیت قانون است و اغلب منجر به کاهش درجه یا رتبه سرمایه گذاری یک کشور می شود.

این سازمان مستقر در پاریس، کشورهای آفریقای جنوبی و نیجریه را به لیست خاکستری اضافه کرد. این اقدام به این معنی است که مشتریان موسسات مالی در این کشورها احتمالاً در بانکداری و امور مالی بین‌المللی بررسی‌های لازم را تجربه خواهند کرد.

عواقب آن در سطح ایالتی نیز زمانی که زمان دریافت اعتبار یا استقراض از سازمان های چندجانبه و موسسات مالی بین المللی فرا می رسد، احساس خواهد شد.

وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی با این استدلال که فهرست خاکستری این کشور پیامد محدودی بر ثبات مالی و هزینه های انجام تجارت خواهد داشت، به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این تاثیر بود.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا