کد خبر: 010302127940
جهانروزنامه

گزارش «عصراقتصاد» از تحولات جنگ اوکراین؛ باخموت؛ مسیر جنگ تغییر می کند؟

گروه سیاسی-روسیه و اوکراین گزارش‌های ضد و نقیضی از وضعیت جنگ در «باخموت» ارائه کرده‌اند و کی‌یف مدعی است که نیروهایش هنوز بخشی از این شهر شرقی محاصره‌شده را تحت کنترل دارند.

به دنبال ادعای «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه نظامی واگنر مبنی بر اینکه شهر باخموت به تصرف نیروهای طرفدار روسیه درآمده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به نیروهای واگنر و نیروهای روس برای «آزادسازی» این شهر تبریک گفت.

یوگنی پریگوژین، بنیانگذار واگنر اعلام کرد این گروه توانسته بر شهر باخموت مسلط شود.

موسس گروه خصوصی نظامی روسیه موسوم به واگنر اعلام کرد نیروهای این گروه توانسته‌اند سرانجام پس از ماه‌ها نبرد کنترل شهر باخموت در شمال دونباس را به دست بگیرند.

وزارت دفاع روسیه تأیید کرده است که عملیات آزادسازی شهر باخموت (همچنین به عنوان آرتیوموفسک یا آرتمیوسک شناخته می‌شود) به پایان رسیده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر گروپ (PMC) روز شنبه گفته بود که نیروهای روسی کنترل کامل باخموت را به دست آورده اند.

وزارت دفاع روسیه با تائید آزادسازی باخموت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات آزادسازی شهر آرتیوموفسک از نظر تاکتیکی در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای تهاجمی واگنر و با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نیروهای یوگ به پایان رسیده است.»

باخموت، واقع در شمال شهر دونتسک، ماه‌هاست که مرکز درگیری‌های روسیه و اوکراین بوده است. این شهر یک مرکز حمل و نقل مهم است که چهارراه‌های زیادی از دونباس از آن می‌گذرد و به عنوان یک مرکز حیاتی برای تأمین نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده ارتش اوکراین قرار گرفته بود.

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به اعلام تصرف شهر باخموت توسط روسیه، مدعی شد که این شهر تا این لحظه هنوز در کنترل نیروهای مسکو قرار ندارد. او همچنین از آمریکا برای موافقت با ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین قدردانی کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: نمی‌توانم اطلاعات تاکتیکی ارتش‌مان را با شما به اشتراک بگذارم.

اما می‌توانم بگویم که تا امروز کشوری که ده‌ها برابر از ما بزرگتر است، هنوز نمی‌تواند خاک ما را اشغال کند و نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود.

او ادامه داد: حالا مردم ما دارند در ماموریت بسیار مهمی پیروز می‌شوند. آن‌ها در باخموت هستند. دقیقاً نمی‌گویم کجا، اما باخموت هنوز به دست نیروهای روسیه نیفتاده است.

سخنان زلنسکی با اظهارات  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تضاد است که گفت جنگ بر سر کنترل این شهر به پایان رسیده است.

رئیس‌جمهوری روسیه به سربازان کرملین و گروه پیمانکار نظامی خصوصی واگنر تبریک گفته و به آن‌ها وعده پاداش داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم گفت است که روس‌ها بیش از ۱۰۰ هزار تلفات در باخموت متحمل شده‌اند.

بایدن در هیروشیما گفت: آمریکا کمک‌های امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را ادامه می‌دهد و تا زمانی که لازم باشد، در کنار این کشور می‌ایستد.

آمریکا به همراه متحدانش به دنبال آموزش خلبان‌های اوکراینی است تا آنها بتوانند از نسل چهارم جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده کنند.

البته بعید است جنگنده‌های اف-۱۶ که توسط اهداکنندگان غربی برای اوکراین تامین می‌شوند در ضد حمله پیش‌بینی شده کی‌یف مورد استفاده قرار گیرند. این جنگنده‌ها به کی‌یف در حفظ باخموت کمک نمی‌کنند.

همچنین من از زلنسکی تضمین گرفته‌ام که اوکراین از این جنگنده‌ها برای پیشروی در قلمروی جغرافیایی روسیه استفاده نمی‌کند. پوتین نمی‌تواند اراده ما را در حمایت از اوکراین متزلزل کند.

توانایی اوکراین برای دفاع از خود برای پایان دادن به این جنگ برای همیشه و از طریق دیپلماسی ضروری است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا