کد خبر: 1909998127
تولید و بازرگانیخدمات و توزیع

گمرک: قاچاق از مبادی رسمی هست اما زیاد نیست

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران گفت: قاچاق از مبادی رسمی حجم زیادی ندارد بلکه از طریق کوله بری، لنج و سایر موارد که از طریق مبادی غیر رسمی هستند انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد جمال ارونقی با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ سه شنبه شب شبکه یک سیما درباره واردات قاچاق پرده به کشور افزود: از ابتدای امسال ۱۸۹۰۰ تن پارچه از گمرکات کشور اجازه ترخیص گرفتند.

وی ادامه داد: ما باعنوان پارچه پرده ای، ردیف تعرفه ای نداریم و همچنین ممنوعیت در خصوص ترخیص و اظهار با عنوان پارچه پرده ای نداریم.

 ارونقی گفت: پارچه با ثبت سفارش و اجازه اظهار از گمرک با ارز نیمایی وارد می شود.

وی با بیان اینکه پارچه جزو گروه کالایی دو است و امکان ورود نامحدود برای واردات پارچه وجود ندارد افزود: در وزارت صمت ثبت سفارش و در گمرک تشریفات آن انجام می شود و بعد نسبت به ترخیص آن اقدام می کنند.

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران درباره اظهارات کالاهایی که از گمرک وارد می شود افزود: ممکن است برخی از اینها بد اظهاری یا کم اظهاری داشته باشند و از مصادیق قاچاق هم باشد البته در صورت تخلف با آنها برخورد می شود.

وی ادامه داد: بعد از ثبت سفارش یک کد یا ردیف تعرفه به ما اعلام و کالا به گمرک اظهار می شود و وظیفه گمرک مطابقت دادن کالای ثبت سفارش شده و دارای مجوز ورود است که با تشریفات گمرکی شروع می شود. ولی تشخیص جنس پارچه با ما نیست و مراجع ذیصلاح مانند آزمایشگاه و استاندارد نسبت به کالاهایی که نیاز به استاندارد اجباری دارند اظهار نظر می کنند و گمرک بر این اساس ردیف تعرفه ، مجوز ورود و ارزش کالا را بررسی می کند و اجازه ترخیص می دهد و حقوق ورودی را اخذ می کند تا اجازه ترخیص قطعی کالا صادر شود.

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران گفت:کنترل در گمرک با استفاده از ۷ فیلتراست که موارد قاچاق در آن بررسی می شود البته کم اظهاری ، بد اظهاری و کم کردن ارزش کالا اتفاق می افتد.

وی افزود: در مناطق آزاد هم گمرک حضور دارد و مقررات مربوط در آنجا اعمال و اجازه ترخیص کالا با رعایت مقررات صادر می شود.

او درباره اقدامات گمرک در صنعت نساجی و پوشاک گفت: در پارچه رو مبلی، برخی ردیف تعرفه ها ممنوع اعلام شد و بقیه در جهت رقابت تولید کننده داخلی اقدامات لازم انجام شده و در صورت تصویب درکمیسیون ماده یک برای سال بعد اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در گمرک هر نوع پارچه دارای شناسه است و براساس آن سنجیده و ارزش کالا محاسبه می شود.

ارونقی گفت: در موضوع پارچه تمامی ردیف تعرفه ها رو در مسیر قرمز قرار دادیم یعنی اول بازرسی می شود و براساس بازرسی ها، ارزیابی انجام و مجوزهای قانونی از سازمان های مختلف گرفته و بعد از اخذ حقوق ورودی، اجازه ترخیص کالا داده می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا