کد خبر: 04040034153
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

گواهی مشارکت؛ ابزار جدید بازار سرمایه

به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس، این ابزار برای رشد و شکوفایی کسب‌وکارهای کوچک و استارت‎ آپ‌هاست

به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس، با طراحی و راه‌اندازی گواهی مشارکت امکان تامین مالی جمعی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم شده است تا از یک روستایی با یک کارگاه کوچک فرشبافی تا یک شرکت دانش‌بنیان امکان دستیابی به سرمایه مورد نظر را پیدا کنند.

امیر هامونی در این باره به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: ابزار گواهی مشارکت به عنوان یک ابزار نوین مالی و کارامد با همکاری شورای عالی بورس، سازمان بورس، فرابورس، وزارت ارتباطات و اطلاعات و وزارت صمت راه اندازی شد تا از طریق این ابزار امکان تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم شود.

مدیرعامل شرکت فرابورس ادامه داد: این پلتفرم‌ها به افراد اجازه می‌دهد به میل خود در کسب‌وکارهای مختلفی در زمینه‌هایی همچون آی‌تی، بهداشت و سلامت، حمل‌و نقل، نانو تکنولوژی و… سرمایه‌گذاری کنند. این پلتفرم‌ها در طرف مقابل برای کسب‌وکارها موقعیتی را فراهم می‌کنند که بتوانند در مراحل ابتدایی کار خود سرمایه مورد نیاز برای شروع را جذب کنند.

این مقام مسئول سقف سرمایه‌گذاری در این پلتفرم را تا ۱۰میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: تامین مالی در اینجا کاملا از جنس سهامداری است و مشارکتی که در آن صورت می‎گیرد، از نوع عقد شراکت است. به عبارت دیگر، از طریق این ابزار افراد می‌توانند به تامین مالی یک کارگاه روستایی فرشبافی تا یک شرکت استارت‌آپ‌ی کمک ‌کنند و در سود یا زیان آن شریک شوند که سهم آنها تحت عنوان «گواهی مشارکت» تلقی می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی ابزاری نوین برای کسب‌وکارهای نوپاست که برخلاف جهت روش‌های سنتی جذب سرمایه عمل می‌کنند. در این روش به جای اینکه یک کارآفرین طرح خود را به موسسات مالی و سرمایه‌گذاران ارائه دهد و برای جلب نظر آنها تلاش کند، ایده خود را در یکی از پلتفرم‌های کراودفاندینگ معرفی می‌کند. در این پلتفرم‌ها برای تمام افراد با سرمایه‌‎های حداقلی این فرصت مهیا است که اگر به ایده کسب‌وکاری علاقمند هستند، با هر حجم سرمایه‌ای در آن سرمایه‌گذاری کنند و در رشد و پیشرفت آن سهیم شوند.

کراودفاندینگ یا تامین‌مالی‌جمعی یک روش جمع‌آوری سرمایه یا کمک‌های کوچک مالی است که از طریق یک پلتفرم آنلاین، برای حمایت مالی از یک ایده، پروژه یا کسب‌وکار مشخص صورت می‌گیرد.

او نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اواخر اردیبهشت امسال را مد نظر قرار داد و افزود: طبق نامه دکتر دهقان دهنوی به سازمان امور مالیاتی و براساس بند ۲۴ماده یک اوراق بهادار، این گواهی مشارکت، مشمول ابزارهای نوین مالیاتی شده است و از آنجا که طبق ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ابزارهای مالی معاف از مالیات هستند، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی نیز معاف از مالیات نقل‌وانتقال و همچنین معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.

هامونی با درباره دستورالعمل مصوب شورای‌عالی بورس بیان کرد: بر اساس این دستورالعمل، فرابورس به عنوان رگلاتور پلتفرم‌های تامین مالی جمعی معرفی و به رسمیت شناخته شده است و کارگروه ارزیابی تامین مالی این شرکت، رگلاتور در این حوزه است.

او از دو نوع پلتفرم‌ تامین مالی جمعی در کشور یاد کرد و اذعان کرد: در حال حاضر در کشور پلتفرم‌های تامین مالی جمعی از نوع جایزه‌محور یا مشارکت‌محور هستند. در تامین مالی جمعی مبتنی بر جایزه که در آن پلتفرم‌های خیریه فعالیت دارند، نیازی به اخذ مجوز از فرابورس وجود ندارد. اما سایر پلتفرم‎های حوزه شراکت باید برای ادامه فعالیت خود از کارگروه ارزیابی تامین مالی فرابورس مجوز کسب کنند؛ در غیر این‌صورت سایت‎‌ آن‌ها از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فیلتر خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس درباره پلتفرم‌های دارای موافقت اصولی اظهار کرد: دونگی، کارن‌کراد، پارس‌فاندینگ، فاینتک (هم‌آفرین)، ققنوس و آی‌بی‌کراد، پلتفرم‌هایی هستند که تاکنون ضمن اخذ موافقت اصولی فرابورس، مشغول به فعالیت هستند و دیدگاهان نوین، لوتوس پارسیان، رویش کوثر، ایفا، هوشمند امین، حلال‌فاند، رایان‌پایا، شناسا و کسب‌وکار رضوی، پلتفرم‌های دیگری هستند که موافقت اصولی را کسب کرده‌، اما هنوز از فرابورس مجوز فعالیت اخذ نکرده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا