کد خبر: 11030185248
بازرگانیتولید و بازرگانیدولتکشاورزی

گوجه مشمول عوارض صادراتی شد/ قیمت گوجه کاهش می‌یابد؟

گمرک ایران بنابر ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادرات گوجه فرنگی را ۶۰۰۰ تومان تعیین کرد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید: با وضع عوارض صادراتی امید می‌رود که قیمت گوجه فرنگی بیش از پیش کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوجه فرنگی هم مشمول عوارض صادراتی شد. طبق ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی به سازمان گمرک از این پس صادرات گوجه با پرداخت تعرفه ۶۰۰۰ تومانی امکان‌پذیر است. این تصمیم گویا در راستای جلوگیری از صادرات بی‌رویه و تعدیل قیمت گوجه فرنگی در بازار اتخاذ شد.

طبق این ابلاغیه و توضیح سرپرست دفتر بازرگانی داخلی وزارت کشاورزی به ایسنا، عوارض صادراتی ۶۰۰۰ تومانی برای گوجه‌هایی است که خارج از گلخانه پرورش می‌یابند. بدین ترتیب فرآیند صادرات گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای به روال قبل ادامه می‌یابد.

اما این تصمیم ناگهانی که از دوم خرداد لازم‌الاجرا شد چه تاثیری روی این بازار، میزان صادرات و قیمت گوجه فرنگی می‌گذارد؟

قیمت گوجه چند؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، در پاسخ به این پرسش گفت: این تصمیم باید زودتر اتخاذ می‌شد. ما در حال حاضر با افت قیمت گوجه فرنگی مواجه شده‌ایم. امروز هر کیلو گوجه فرنگی در بازار مرکزی میوه و تره‌بار با نرخ ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

مصطفی دارایی‌نژاد درباره احتمال از دست‌دادن بازارهای صادراتی و کاهش ارزآوری بخش کشاورزی توضیح داد: ما با صادرات گوجه فرنگی موافقیم. اما زمانی فروش به خارج خوب است که بازار داخلی بدون مشکل باشد.

تجربه نشان می‌دهد هر گاه صادرات گوجه فرنگی رونق می‌یابد، بازار داخلی با کمبود مواجه می‌شود. در نتیجه قیمت گوجه به طور نامتعارف افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: عوارض صادراتی باعث می‌شود تا تنها مازاد تولید از مرزها خارج شود. اعتقاد اصلی ما این است که در زمان کمبود در بازار داخلی، صادراتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به مشکلات گذشته تشریح کرد: پیش از این صادرات گوجه فرنگی بدون تعرفه انجام می‌شد و با وجود کمبود داخلی، گوجه‌های تولیدی سر از بازارهای صادراتی درمی‌آورد. چراکه در نبود تعرفه فروش گوجه به دلار برای تاجران و تولیدکنندگان سود سرشاری داشت.

صادرات گوجه همچنان به‌صرفه است

دارایی‌نژاد درباره وضعیت فعلی بازار گوجه فرنگی تصریح کرد: در مدت اخیر قیمت گوجه فرنگی روند نزولی داشت. با تصمیم جدید وزارت کشاورزی، احتمالا قیمت‌ها بیش از این هم کاهش یابد.

از این رو حتی با تعرفه ۶۰۰۰ تومانی صادرات گوجه فرنگی صرفه زیادی دارد. چراکه در بازار ارز هم شاهد افزایش قیمت دلار هستیم.

بر اساس اعلام این فعال صنفی، گوجه‌هایی که اکنون صادر می‌شوند، اصطلاحاً سوپرلوکس هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. اما گوجه هایی که در داخل به فروش می‌رسند گوجه‌های معمولی‌اند.

او اضافه کرد: گوجه در ایران چهارفصل است و در هر ناحیه‌ای که گوجه تمام شود از منطقه‌ای دیگر تامین خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر گوجه دزفول تمام شود، گوجه جیرفت برداشت می‌شود.

دارایی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: اکنون کشت گوجه کم نیست و به اندازه کافی گوجه وجود دارد. حتی اگر صادراتی صورت بگیرد، بعید است که قیمت گوجه به شکل چشمگیری افزایش یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا