کد خبر: 010801105616
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

گوگل در هند ۱۶۲میلیون دلار جریمه شد

ترجمه: محمود نواب مطلق

سازمان نظارتی ضد انحصاری شرکت های تجاری هند گوگل را به دلیل سوء‌ استفاده از موقعیت غالبش در بازارهای محلی گوشی های هوشمند، ۱۶۲ میلیون دلار جریمه کرد.

این غول اینترنتی با از قبل نصب کردن برنامه‌های مختص خود بر روی گوشه های اندرویدش به صورت غیر قانونی رقبای خود از جمله«کروم و یوتیوب» را از صحنه خارج می‌کند.

این جریمه به منزله شکست تازه‌ای برای گوگل محسوب می‌شود. چراکه قبلا نیز نتوانسته بود جریمه ۴میلیارد یورویی به وسیله اتحادیه اروپا را لغو کند.

سازمان نظارتی ضد انحصاری شرکت های تجاری هند از قبل نصب کردن برنامه های گوگل بر روی گوشی‌های هوشمندش را مورد انتقاد قرارداده و آنرا مغایر با قوانین رقابت دراین حوزه می‌داند.

به همین دلیل گوگل به پرداخت این مبلغ جریمه به این سازمان محکوم شده‌است.

به باور این نهاد نظارتی «با این عمل غیرقانونی رقابت سالم مخدوش می‌شود و سایر رقبا از جمله کروم و یوتیوب از صحنه خارج می‌شوند.

گوشی های اندروید گوگل با برخورداری از برنامه‌های از قبل نصب‌شده از جمله امکان جستجو به وسیله موتور جستجوی گوگل زمینه را برای به کارگیری سایر برنامه‌های متعلق به سایر رقبای خود عملا از بین برده‌ است.

بازارهای گوناگون دراین حوزه باید این امکان را داشته‌باشند تا براساس میزان شایستگی خود رقابت کنند.

این مسئولیت برعهده گوگل است تا مراقبت کند رفتارهای او منجر به  بروز خدشه دراین بازار رقابتی بر اساس شایسته سالاری نشود.»

این نهاد نظارتی هندی همچنین از گوگل خواسته است با سازندگان گوشی که صرفا گوشی‌های اندروید می‌سازند و یا صرفا نرم افزارهای متناسب با اندروید را تولید می‌کنند؛ قرارداد نبندد.

در بازار گسترده هند غلبه با گوشی های اندروید است. براساس آمار «کانتر پوینت» ۹۵ درصد گوشیهای موجود در هند اندورید هستند.

درعین حال هند پس از چین دومین کشور از حیث تعداد گوشی‌های هوشمند تلفن‌همره مورد استفاده محسوب می شود.

برهمین اساس میزان فروش این نوع گوشی درهند طی سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به تعداد ۱۶۹ میلیون گوشی رسید که رشدی معادل ۲۷درصد در مقایسه با سال قبل از آن را نشان می‌دهد.

گوشی «اَپِل» در بازار بزرگ هند نقش کمرنگی دارد. البته در سالهای اخیر با تغییراتی پیشرفتهایی کرده است. از اینرو این شرکت اعلام کرده قصد دارد مدل جدید گوشی «آی فون ۱۴»خود را به صورت محلی در هند تولید کند.

سوء‌استفاده از موقعیت غالب عنوان قضایی است که گوگل آمریکایی برای دومین بار طی چندماه گذشته به دلیل آن محکوم به پرداخت جریمه شده‌است.

ماه گذشته نیز رأی صادره درسال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) در بروکسل بر ضد گوگل به همین دلیل مبنی بر جریمه ۴ میلیارد یورویی تأئید شد. دادگاه نیز تأئید کرد گوگل با بکارگیری نرم‌افزارهای ازقبل نصب‌شده خود بر گوشی‌های اندورید برخلاف قوانین رقابت عمل کرده‌ است.

بدین ترتیب شکستهای پیاپی برای این شرکت رقم می‌خورد. درهمین حال ایالت تگزاس آمریکا نیز اعلام کرد بر ضد گوگل شکایت شده است. دلیل این شکایت جمع آوری اطلاعات هویتی میلونها نفر بدون کسب رضایت آنها توسط گوگل عنوان شده است.

بنا به گفته«کِن پَکستون» دادستان جمهوریخواه ایالت تگزاس شرکت گوگل با استقاده ازتجهیزات ذخیره سازی، ویرایش عکسها و دستگاههای متنوع صوتی خود اقدام به گردآوری اطلاعات هویتی این افراد از قبیل اثر انگشت، بافت صدا و ساختار هندسی چهره‌شان کرده‌است.

درمقابل «خوزه کاستانِدا» سخنگوی محلی گوگل آنرا یک «ماجرای جدید بی‌اساس» خواند. او درادامه توضیح داد: «در گوگل نرم‌افزاری وجود دارد که به کمک آن شما می‌توانید عکسهایتان را دسته‌بندی کنید؛ تا بتوانید عکس های قدیمی افراد مختلف را پیدا کنید.

هرکس تمایل به این کار نداشته باشد می تواند به راحتی این نرم‌افزار را غیرفعال کند. ما در گوگل از این عکسها برای اهداف تبلیغاتی به‌هیچ عنوان استفاده نمی‌کنیم.»

درحالیکه در آمریکا قانون خاصی برای محرمانه بودن اطلاعات کاربران در فضاهای مجازی وجود ندارد در ایالتهای بسیاری از این کشور افراد و گروههای بسیاری در اینمورد شکایت هایی کرده‌اند.

شرکت «مِتا» با پرداخت ۹۰ میلیون دلار برای پایان دادن به شکایتی در مورد ردیابی اطلاعاتی در کالیفرنیا موافقت کرده‌ است.

در بعضی موارد این رد یابی اطلاعاتی حتی پس از قطع ارتباط با فضای مجازی نیز ادامه می‌یابد. این ردیابی‌ها با اهداف تبلیغاتی انجام می‌شوند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا