کد خبر: 28030187302
جهانروزنامه

گیم فای (GameFi) چیست؟

امیررضا مجاوری

گیم فای (GameFi) یکی از پرتکرارترین عبارات بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک‌چین در سال‌های قبل بوده است. رشد حوزه گیم فای در سال‌های اخیر به حدی بوده که حتی تنه‌به‌تنه ارزهای دیجیتال بزرگی مانند بیت کوین نیز می‌زند.

اما سؤال اساسی این است که گیم فای (GameFi) چیست و چه نقشی را در بازار رمز ارزها ایفا می‌کند؟

در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با حال و هوای پروژه‌های بازی که در صنعت بلاک‌چین سروصدای زیادی به راه انداخته‌اند، آشنا کنیم. تا پایان همراه باشید.

گیم فای (GameFi) چیست؟

فناوری بلاک‌چین به هر صنعتی که ورود می‌کند، تغییرات اساسی در آن ایجاد به وجود می‌آورد. صنعت گیمینگ نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با عرضه بازی‌های بلاک‌چینی، معادلات در این حوزه دست‌خوش تغییرات جدی شده است.

به گزارش فینوپیا، سالهاست که علاقه‌مندان صنعت گیمینگ به دنبال راه‌هایی برای درآمدزایی از محل بازی کردن هستند. بازی‌های بلاک‌چین دسترسی به این خواسته را امکان‌پذیر کردند.

بگذارید بحث را از معنای کلمه GameFi پی بگریم. این عبارت حاصل ترکیب دو کلمه Game و Finance است که به ترتیب در زبان فارسی با نام بازی و امور مالی ترجمه می‌شوند. بنابراین در پاسخ به این سؤال که گیم فای چیست، باید این طور بیان کنیم که به بازی‌های بلاک‌چین با قابلیت کسب درآمد اشاره دارد.

در قالب بازی‌های این حوزه، گیمرها به ازای انجام مأموریت‌ها و موفقیت در مسابقات، پاداش دریافت می‌کنند.

پاداش‌ها در قالب ارزهای دیجیتال یا توکن‌های NFT پرداخت می‌شود. در ادامه افراد می‌توانند پاداش‌های خود را در مارکت‌های اختصاصی به فروش برسانند و به این ترتیب درآمدزایی کنند.

ایده کسب درآمد از بازی‌های بلاک‌چینی مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که هر چند بازی‌های این حوزه با جذابیت‌های بصری کنسول‌های بازی مشهور فاصله زیادی دارند؛ اما روزبه‎روز بر تعداد گیمرهای فعال در اکوسیستم گیم‌فای در حال افزایش است.

روش‌های پرداخت پاداش در گیم فای

همان‌طور که اشاره کردیم، گیمرها با پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز مأموریت‌های درون بازی بلاک‌چینی، پاداش دریافت می‌کنند. در بازی‌های سنتی نیز ممکن است پاداش‌ها و امکاناتی در اختیار کاربران قرار بگیرند؛ اما نباید فراموش کرد که تمام این جوایز در همان بازی معنا پیدا می‌کند و امکان درآمدزایی از آن‌ها وجود ندارد.

 پرداخت پاداش در بازی‌های بلاک‌چینی به دو شکل انجام می‌پذیرد که عبارت‌اند از:

۱. توکن‌های NFT

توکن‌های NFT یا غیر قابل تعویض، نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال هستند که برای اثبات مالکیت معنوی افراد در دنیای مجازی ابداع شده‌اند. درون بازی‌های بلاک‌چینی المان‌های مختلفی وجود دارند که در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض، تحت مالکیت افراد قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال قطعات مختلف زمین، سلاح‌ها، آواتارها و … در بازی‌ها با استفاده از این توکن‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

گیمرها می‌توانند اموال تحت مالکیت خود در بازی‌های بلاک‌چین را در بازارهای خرید و فروش توکن‌های NFT عرضه کنند. بسته به نوع بازارها امکان خرید و فروش با استفاده از ارزهای فیات یا رمز ارزها وجود دارد.

۲. پرداخت رمز ارز

در مواردی شاهد هستیم که پرداخت پاداش‌های گیمرها به صورت مستقیم در قالب ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در پروژه بازی بلاک‌چینی، توکن اختصاصی تعریف می‌شود. سپس کاربران در ازای کسب موفقیت در مراحل مختلف بازی، تعداد مشخصی از این توکن‌ها را پاداش می‌گیرند.

امکان خرید و فروش این توکن‌ها در صرافی‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد. در کنار این موارد روش‌های دیگری مانند شرط‌بندی و قرض دادن نیز برای کسب درآمد در برخی بازی‌های بلاک‌چینی تعریف شده‌اند.

راه ورود به دنیای گیم فای چیست؟

تا اینجا بررسی کردیم که گیم فای چیست. اگر ایده کسب درآمد از بازی کردن (Play to Earn) برای شما هم جذاب است، باید بدانید که کار چندان دشواری برای قدم گذاشتن در اکوسیستم گیم فای ندارید.

در حال حاضر هزاران بازی بلاک‌چینی در ژانرها و موضوعات مختلف در دسترس شما هستند. به طور کلی برای ورود به هر کدام از این بازی‌ها باید ۳ مرحله را پشت بگذارید.

۱. انتخاب کیف پول رمزنگاری

اولین قدم برای ورود به اکوسیستم گیم فای، در اختیار داشتن یک کیف پول رمزنگاری سازگار با بازی‌های بلاک‌چینی است. برای برخورداری از جوایز یا خرید و فروش آیتم‌ها و امکانات درون بازی‌ها باید کیف پول رمزنگاری خود را به بلاک‌چین بازی متصل کنید.

انتخاب کیف پول باید متناسب با نوع بازی صورت بگیرد؛ اما در حالت کلی دو کیف پول متامسک (MetaMask) و تراست‎والت (Trust Wallet) با بخش عمده‌ای از بازی‌های بلاک‌چین سازگار هستند. مرجع اصلی برای انتخاب بهترین کیف پول هر بازی، سایت اختصاصی آن است.

۲. اتصال کیف پول رمزنگاری به بازی

در زمان اتصال کیف پول رمزنگاری به بازی باید دقت کنید که فریب کلاهبرداران را نخورید. حتما از اصلی بودن نسخه وب‌سایت بازی اطمینان حاصل کنید. هر یک از بازی‌های بلاک‌چینی دستورالعمل خاصی برای اتصال کیف پول در اختیار گیمرها قرار دهند. به نوعی می‌توان این طور ادعا کرد که کیف پول رمزنگاری شما بعد از اتصال به بازی، نقش حساب کاربری‌تان را در محیط آن بازی ایفا می‌کند.

۳. بررسی شرایط و الزامات بازی

برخی از بازی‌های بلاک‌چینی، هزینه‌ای از کاربران برای ورود به بازی دریافت نمی‌کنند؛ اما در عین حال برای برخی دیگر از بازی‌ها باید حتما هزینه پرداخت کنید. تقریبا تمام بازی‌های بلاک‌چینی نیز آپشن‌هایی را تعریف می‌کنند.

کاربران برای ارتقای سطح خود در بازی می‌توانند آپشن‌ها را خریداری کنند. معمولا برای خرید و فروش آپشن‌ها نیز باید از توکن اختصاصی بازی‌ها استفاده کنید.

قبل از ورود به هر بازی حتما راهنمای آن را به‌طور کامل مطالعه کنید. ریسک برخی از بازی‌ها نسبتا بالاست. در عین حال برخی دیگر از بازی‌ها هستند که امکان درآمدزایی در آن به راحتی میسر است.

پیش‌بینی آینده گیم فای

در ادامه بد نیست به بررسی این موضوع بپردازیم که نگاه‌ها در خصوص آینده گیم فای چیست. تا قبل از سال ۲۰۱۷ تقریبا مفهومی به نام گیم فای در بازار ارزهای دیجیتال ناشناخته بود.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) به عنوان یکی از اولین بازی‌های بلاک‌چینی که مورد توجه کاربران قرار گرفت، به شمار می‌رود.

این بازی در حال حاضر نیز جایگاه قابل قبولی در اکوسیستم گیم فای دارد. آمارها نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۸ ارزش مارکت گیم فای چیزی در حدود ۲.۲۱ میلیارد دلار بود.

این روند تا به امروز رو به رشد بوده است. حتی شیوع ویروس کرونا باعث شد روند پیشرفت این بازار تسریع شود. پیش‌بینی کارشناسان بلاک‌چین حاکی از آن است که ارزش بازار گیم فای تا سال ۲۰۲۷ به رقمی بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار برسد.

رشد کمی بازی‌های بلاک‌چینی نیز در این سال‌ها چشمگیر بوده است. به گونه‌ای که تنها از ماه مارس سال ۲۰۲۲ به این طرف بیش از ۱۴۰۰ بازی در بلاک‌چین DappRadar راه‌اندازی شده است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که ایده کسب درآمد از بازی کردن برای کاربران جذاب باشد، روند رو به رشد اکوسیستم گیم فای همچنان پرقدرت ادامه خواهد یافت.

برترین توکن‌های گیم فای در سال ۲۰۲۲

اکنون ما به خوبی می‌دانیم که گیم فای چیست و چه اهدافی را در فضای فناوری بلاک‌چین دنبال می‌کند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با تعدادی از برترین بازی‌های بلاک‌چینی در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم. مبنای انتخاب این بازی‌ها، ارزش مارکت توکن‌های اختصاصی آن‌هاست.

۱. بازی بلاک‌چینی Lucky Block

Lucky Block در بستر بلاک‌چین اسمارت بایننس چین راه‌اندازی شده است. توکن اختصاصی این بازی LBLOCK نام دارد. این توکن در ژانویه سال ۲۰۲۲ معرفی شد و در حال حاضر در صرافی‌های مختلف قابل خرید و فروش است. در زمان عرضه این توکن ۰.۰۰۰۱۵ دلار قیمت داشت. اما ظرف ۳۰ روز حدود ۶۰۰۰ درصد رشد کرد و به قیمت ۰.۰۰۹ دلار رسید. هر چند که در حال حاضر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است.

۲. بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینینی را می‌توان در صدر فهرست محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی قرار داد. این بازی با الهام از بازی قدیمی پوکمون طراحی شده است. در قالب این بازی گیمرها باید موجوداتی به نام اکسی را تجهیز کنند. سپس با آن‌ها به نبرد سایر موجودات درون بازی بپردازند. مالکیت اکسی‌ها در قالب توکن‌های NFT در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

توکن AXS به عنوان ارز دیجیتال اختصاصی این بازی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که تنها در سال ۲۰۲۰ ارزش این توکن حدود ۲۰ هزار درصد افزایش پیدا کرد. این توکن برای خرید و فروش آیتم‌های درون بازی و اکسی‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از صرافی‌ها نیز آن را در فهرست معاملات‌شان قرار داده‌اند.

۳. بازی سندباکس (Sandbox)

سندباکس در ردیف قدیمی‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی است که نسخه اولیه آن در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. در حال حاضر این بازی نیز در ردیف محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی کسب درآمد به شمار می‌رود.

سندباکس در فضای متاورس (Metaverse) جریان دارد. افراد در این بازی می‌توانند زمین‌های مجازی خرید و فروش کنند و آن‌ها را توسعه دهند.

ارز دیجیتال SAND به عنوان توکن اختصاصی اکوسیستم سندباکس به شمار می‌‌رود. برای خرید و فروش زمین و آیتم‌های درون بازی باید از این توکن استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های جالب سندباکس، همکاری با سلبریتی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح است که شهرت آن را دو چندان کرده است.

۴. بازی دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یکی دیگر از بازی‌های بلاک‌چینی است که در آن امکان خرید و فروش زمین‌های مجازی وجود دارد. از این حیث شباهت زیادی به سندباکس دارد. در این بازی توکن اختصاصی با نام MANA شناخته می‌شود.

افراد با خرید قطعه زمین در این بازی‌ها می‌توانند آن را توسعه دهند و زمینه برای کسب درآمد فعال و غیرفعال را از محل تبلیغات برای خود فراهم کنند.

توکن مانا نوسانات قیمتی زیادی را از زمان عرضه تا به امروز تجربه کرده است. با این وجود در بازه زمانی بلند مدت از سال ۲۰۱۸ تا به امروز چیزی در حدود ۵۵۰۰ درصد رشد کرده است.

کلام پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که اکوسیستم GameFi علی‌رغم رشد قابل توجهی که در این سال‌ها تجربه کرده است، هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی دارد.

ایده کسب درآمد از بازی کردن، برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا جذاب است و به همین دلیل هر روز شاهد معرفی تعدادی بازی بلاک‌چینی جدید هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا