کد خبر: 27040038230
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

یوان دیجیتال در دسترس مسافران خارجی در چین قرار گرفت 

ترجمه: سلیم حیدری

مسافران خارجی دیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی در چین ندارند، بانک مرکزی چین (PBOC) روز جمعه این موضوع را اعلام کرد.

این بانک در اطلاعیه اخیر خود درباره ارز دیجیتال توسعه‌یافته دولت چین (e-CNY) اعلام کرد: «شهروندان خارجی که به طور موقت به چین سفر می کنند می‌توانند کیف پول ارز دیجیتال یوان (e-CNY) را برای تأمین نیازهای پرداختی روزانه باز کنند و دیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی سنتی ندارند.»

پرداخت الکترونیکی به صورت روتین در کشور چین انجام می‌شود؛ اما دو برنامه اصلی تلفن همراه برای پرداخت الکترونیکی در این کشور که توسط تِنِسنت و علی بابا اداره می‌شود، برای پرداخت در داخل کشور به یک حساب بانکی چین احتیاج داشتند که این رویه برای خارجی‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اقدام اخیر بانک مرکزی چین با هدف از بین بردن این مشکلات، فقط یک شماره تلفن همراه برای پرداخت دیجیتال در داخل کشور لازم دارد.

بنا بر اعلام بانک مرکزی چین: «بین‌المللی شدن یک ارز نتیجه طبیعی انتخاب بازار است و وضع بین‌المللی واحد پول یک کشور به اصول اقتصادی آن و عمق، کارایی و گشودگی بازارهای مالی آن بستگی دارد.»

چین از سال ۲۰۱۴ در حال توسعه یوان دیجیتال است. اطلاعیه منتشر‌شده در جمعه اهداف اصلی یوان دیجیتال را مشخص می‌کند و آن را از سایر ابزارهای پرداخت دیجیتال با داشتن حقوق قانونی، نیاز نداشتن به حساب بانکی واقعی، پشتیبانی از پرداخت‌های آفلاین و ارائه خدمت «ناشناس ماندن» متمایز می‌کند.»

به گفته بانک مرکزی چین، کیف پول ارز دیجیتال «اطلاعات کمتری نسبت به پرداخت‌های الکترونیکی سنتی جمع آوری می کند و اطلاعات را به اشخاص ثالث یا سایر سازمان های دولتی ارائه نمی‌دهد مگر اینکه در قوانین و مقررات مقرر شده باشد.»

بانک‌ مرکزی چین با افتتاح بیش از ۲۰.۸۷ میلیون کیف پول شخصی و ۳.۵۱ میلیون کیف پول شرکتی، بیش از یک سال است که یوان دیجیتال خود را در چین آزمایش می‌کند. بنا بر اعلام بانک مرکزی چین، ارزش معاملات ترکیبی آن معادل ۳۴.۵ میلیارد یوان (۵.۳۹ میلیارد دلار) است.

بانک مرکزی اطلاعاتی در مورد زمان دقیق دسترسی به یوان دیجیتال ارائه نداد؛ با این حال، خبرگزاری CNBC گزارش داده است که کارمند این خبرگزاری در چین قبلاً از طریق حساب بانکی داخلی خود قادر به دسترسی به یوان دیجیتال بوده است.

پیشتر خبرگزاری شینهوا گزارش داد، بانک صنعتی و بازرگانی چین (ICBC) ویژگی‌ای را امکان‌پذیر کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد، یوان دیجیتال خود را در بیش از سه هزار دستگاه خودپرداز (ATM) در پکن به پول نقد تبدیل کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا