یک سال پس از تهاجم روسیه به اکراین- تاثیر جهانی جنگ در اکراین

  کد خبر: 050302128346

مترجم: مرتضی ایراندوست-سالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه به نیروهای مسلح خود دستور داد از مرز اوکراین عبور کنند، تأثیر جنگ در اروپا در سراسر جهان موج می‌زند.

بسیاری از ما به نوعی تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته‌ایم. در تصفیه حساب با سوپرمارکت، با رسیدن قبض های انرژی خانگی، یا مشاغلی که ما برای انها کار می‌کنیم که سعی می‌کنند پول کمتری خرج کنند،و نیز مشاغل و حرفه ها که در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

ادامه بحران انسانی

اما مهمترین چیزی که در سالگرد این اتفاق تلخ در ذهن ما نقش می بندد،کسانی بودند که ناگهان خود را در صف آتش دیدند. میلیون ها نفر که عمدتا زن و کودک بودند، مجبور به فرار از اوکراین شدند که بدنبال امنیت در خارج از منطقه جنگی بودند.

یک سال پس از جنگ، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد، UNHCR، میگوید بیش از ۸ میلیون پناهنده اوکراینی در سراسر اروپا زندگی می کنند.

از این تعداد، ۴.۸ میلیون پناهنده هایی هستند که تحت طرح های موقت حفاظت ملی ثبت نام کرده اند. اکثر این پناهندگان امیدوارند که پایان دادن به خصومت ها به آنها اجازه دهد تا به خانه و کاشانه خود بازگردند و زندگی خود را بازسازی کنند.

یک نظرسنجی که اخیرا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد انجام داده است نشان می‌دهد که ۱۲ % در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت در سه ماه آینده هستند، اما ۶۵ درصد از کسانی که مایل به بازگشت هستند هیچ چارچوب زمانی خاصی ندارند.

افزایش هزینه های انرژی فقر شدید میلیون ها نفر را تهدید می کند

آغاز جنگ در اوکراین بخش های بزرگی از جهان را در بحران انرژی فرو برد. یک نظرسنجی جدید که در ژورنال Nature Energy منتشر شده است، نشان میدهد که افزایش قیمت سوخت تقریباً هزینه انرژی خانوارها را در سراسر جهان دو برابر کرده است.

پیش از تهاجم روسیه به اکراین، روسیه صادرکننده اصلی گاز طبیعی به اروپا بود، اما تحریم‌های بین‌المللی که بخش انرژی روسیه را هدف قرار می‌دهد، عرضه را محدود کرده و قیمت‌ها را افزایش داده است. نموداری که افزایش قیمت سوخت های فسیلی را در مقایسه با سطح متوسط ​​سال ۲۰۲۱ نشان می دهد.

نمودار بالا نشان می دهد که چگونه قیمت سوخت های فسیلی پس از حمله روسیه به اوکراین در مقایسه با میانگین قیمت در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است.

بین ۲۴ فوریه تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، هزینه زغال سنگ ۱۷۶٪. قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی ۵۱ % و قیمت گاز طبیعی ۹۴ % افزایش یافت.

این مطالعه نشان میدهددر نتیجه این افزایش قیمتها در بازارهای انرژی هزینه های جهانی انرژی خانوارها بین ۶۲.۶ تا ۱۱۲.۹ درصد افزایش خواهد یافت که. بیشترین آسیب را خانوارهای کشورهای جنوب صحرای آفریقا خواهند دید.

تامین مواد غذایی در شرایط سخت

تأثیر جنگ در اوکراین بر قیمت و دسترس بودن غذا در کشورهای سراسر جهان بسیار متفاوت بوده است.بطوریکه اگر در یک کشور ثروتمند زندگی می‌کنید، قیمت‌ها ممکن است شما را به زحمت بیاندازد.

کمتر کسی متوجه افزایش شدید قیمت یک سبد کالایی معمولی در سال گذشته نشده است. روزنامه گاردین گزارش میدهد که تورم قیمت مواد غذایی در بریتانیا در ژانویه ۲۰۲۳ به رکورد ۱۶.۷ درصد رسیده است.

در سوی دیگر طیف ثروت جهانی، افزایش قیمت مواد غذایی یا اختلال در عرضه میتواند تهدید کننده زندگی باشد. روسیه و اوکراین هر دو صادرکنندگان عمده گندم هستند و جنگ تهدیدی جدی برای کشورهایی است که برای بسیاری از مواد غذایی اصلی خود به غلات منطقه متکی هستند.

گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل نشان میدهد که جنگ در اوکراین پیامدهای متعددی برای بازارهای جهانی کشاورزی از طریق کانال های تجارت، تولید و قیمت ها خواهد داشت و بر وضعیت امنیت غذایی و تغذیه بسیاری از کشورها در آینده نزدیک سایه خواهد انداخت.

یک خطر بزرگ برای ثبات جهان

این فشارهای اقتصادی ترکیبی به بحران جهانی هزینه زندگی می افزاید که به عنوان بزرگ ترین خطر کوتاه مدت برای ثبات جهانی در گزارش سالانه خطرات جهانی مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۳ معرفی شده است.

 تصویر: گزارش ریسک جهانی WEF، ۲۰۲۳ : مجموعه ای از نمودارها تأثیر بحران جهانی هزینه زندگی را بر اساس گروه درآمد

داده‌های گزارش ریسک‌های جهانی، که در نمودار بالا ارائه شده، نشان می‌دهد که خانوارهای کم درآمد فشار بیش از حدی را از افزایش قیمت‌ها متحمل می‌شوند.همانطور که این گزارش تاکید میکند، با توجه به اینکه بیشتر بحران ناشی از جنگ در اوکراین است، هر چه جنگ طولانی تر ادامه یابد، ممکن است این فشار بیشتر شود.تداوم بحران جهانی هزینه زندگی می‌تواند بخش قابل توجهی از اقشار آسیب پذیر جامعه را از دسترسی به نیازهای اساسی محروم کند و به ناآرامی و بی ثباتی سیاسی دامن  زند. از طرفی.ادامه اختلالات زنجیره تامین می تواند منجر به تورم اصلی چسبنده، به ویژه در مواد غذایی و انرژی شود.

در نتیجه این افزایش قیمت ها در بازارهای انرژی، این مطالعه نشان می دهد که هزینه های جهانی انرژی خانوارها بین ۶۲.۶ تا ۱۱۲.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

در نتیجه این افزایش قیمت در بازارهای انرژی، این مطالعه نشان می‌دهد که هزینه‌های جهانی انرژی خانگی بین ۶۲.۶ تا ۱۱۲.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

Can’t load full results

Try again

Retrying…

۲ MAR 2023

WORLD ECONOMIC FORUM

خروج از نسخه موبایل