کد خبر: 21050041849
بازرگانیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیخدمات و توزیع

۱۱ میلیون تن؛ پیش بینی تحقق حجم ترانزیت کالا تا پایان سال

یک مقام مسئول از دستیابی به رکورد ماهانه عبور ترانزیتی ۹۰۰ هزار تن کالا از خاک ایران طی سال های اخیر خبر داد.

سید روح الله لطیفی در گفت وگو با مهر در خصوص ترانزیت کالا از ایران افزود: در تیرماه امسال یک میلیون و ۱۱ هزار تن کالا از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به کالای عبوری از خاک کشورمان در مدت مشابه سال گذشته (تیر ماه ۱۳۹۹) که ۶۸۲ هزار تن بوده، رشد ۴۸ درصدی داشته است.

وی این میزان عبور کالا از کشورمان در مدت یک ماه را طی سه سال گذشته یک رکورد دانست و افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حجم ترانزیت عبوری مشابه و در هر دو، ۷.۵ میلیون تن بوده است. این در حالی است که در ۴ ماهه ابتدایی امسال حجم ترانزیت به ۳.۷ میلیون تن رسیده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵ درصدی داشته است.

۹۰۰ هزار تن در یک ماه حجم کالای ترانزیتی داشته ایم

سخنگوی گمرک ادامه داد: برای اولین بار در ۳۰ ماه اخیر بود که تیر ماه امسال ترانزیت بالای یک میلیون تن کالا از خاک ایران داشت؛ ضمن اینکه از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط بالای ۹۰۰ هزار تن در یک ماه حجم کالای ترانزیتی داشته ایم که اگر این روند تا پایان سال حفظ شود، پیش بینی ما این است که امسال به رقم ترانزیت ۱۱ میلیون تن کالا برسیم.

وی رکورد ترانزیت سالانه را به سال ۱۳۹۳ با ترانزیت ۱۳.۲ میلیون تن مختص دانست و یادآور شد: اگر حجم ترانزیت ۱۱ میلیون تنی امسال محقق شود، رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ترانزیت عبوری کالا از ایران رقم خواهد خورد.

لطیفی تصریح کرد: اگر رقم ترانزیت سال ۹۳ را به عنوان سال پایه در نظر بگیریم، بر اساس احکام برنامه ششم توسعه باید هر سال ۱۰ درصد رشد را شاهد بودیم و به رقم ۲۲.۵ میلیون تن در پایان سال ۱۴۰۰ دست می‌یافتیم که به معنی متوسط ترانزیت ماهانه ۲.۰۵ میلیون تن است؛

از سال ۹۳ به بعد هر سال میزان ترانزیت کاهشی یا ثابت بوده است

اما متأسفانه از سال ۹۳ به بعد هر سال میزان ترانزیت کاهشی یا ثابت بوده است. با این حال پیش بینی ما این است که امسال به آمار ترانزیت ابتدای دهه ۹۰ بازگردیم.

سخنگوی گمرک به منویات رهبر معظم انقلاب در بخش ترانزیت اشاره کرد و گفت: نظر معظم له دستیابی به رقم ۵۰ میلیون تن ترانزیت کالای عبوری از خاک ایران در سال است این رقم با وجه به اینکه ما با ۷ کشور مرز زمینی و ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی داریم، شدنی است.

وی تصریح کرد: اگر حجم ۱۱ میلیون تن ترانزیت تا پایان سال محقق شود، تازه می‌توانیم ۲۰ درصد رقم مد نظر رهبر معظم انقلاب در بخش ترانزیت را شاهد باشیم؛

برای تحقق ۱۰۰ درصدی منویات معظم له، نیاز به «اصلاح قوانین، اصلاح زیرساخت‌ها، سرعت بخشیدن به عبور دادن کامیون‌های خارجی، ایجاد مزیت رقابتی در کریدورهای ایران با کریدورهای کشورهای رقیب، مقابله با کشورهایی که می‌خواهند مزیت‌های رقابتی ایران را غیر مقرون به صرفه کنند» و… داریم.

لطیفی خاطرنشان کرد: بنابراین ظرفیت ارتقای ترانزیت از خاک ایران وجود دارد چون کوتاه‌ترین مسیر در محل تقاطع شرق و غرب و شمال جنوب هستیم و اگر هزینه‌های تردد را کاهش دهیم چشم انداز عملیاتی دستیابی به منویات رهبر معظم انقلاب وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا