کد خبر: 13040035910
کشاورزی

۱۱ میلیون تن نهاده دامی ثبت سفارش شد

حسن عباسی معروفان از ثبت سفارش ۱۱ میلیون تن نهاده دامی خبر داد و گفت: این‌میزان ثبت سفارش پاسخگوی نیاز ۹ ماه کشور است.

حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش نهاده های دامی اظهار کرد: هم اکنون ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کشور موجود است که با احتساب مصرف ماهانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون , ۷۰۰ هزار تن  نهاده در کشور، موجودی بنادر جوابگوی نیاز سه ماه کشور است.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مسئول تامین کالای استراتژیک کشور هستند، افزود: ۴۳۰ شرکت وارد کننده نهاده‌های دامی در کشور اقلامی همچون ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا و برخی از این شرکت‌ها روغن خوراکی هم وارد می‌کنند.

عباسی معروفان از ثبت سفارش ۱۱ میلیون تن نهاده دامی خبر داد و گفت:  این میزان ثبت سفارش پاسخگوی نیاز کشور برای ۹ ماه دیگر است که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی در ارتباط با تامین نهاده نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عرضه نهاده دامی از طریق سامانه بازارگاه در حال انجام است، بیان کرد: ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی در بازار گاه عرضه می‌شود و خارج از این سامانه عرضه نداریم.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه بدون وقفه عرضه می‌شوند، گفت: در حال حاضر جو دامی، ذرت دامی و کنجاله بدون وقفه عرضه می‌شوند و مرغداران پس از جوجه ریزی می‌توانند، اقدام به خرید نهاده کنند، همچنین دامداران دارای پروانه بهره برداری که پشتیبانی امور دام برای آن سهمیه مشخص کرده است به سهولت می‌توانند با قیمت مصوب از سامانه بازارگاه خریداری کنند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:  قیمت رسمی هر کیلو ذرت در بنادر را یک هزار و ۹۰۰ تومان، جو یک هزار و ۸۰۰ تومان ، کنجاله سویا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان و دانه سویا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که در مراکز استان ها با احتساب ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان هزینه حمل توزیع می شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نهاده‌های دامی و مرغ به عنوان محصول نهایی تا پایان شهریور نداریم، گفت: در ۶ ماهه نخست سال ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی تخصیص پیدا می‌کند که به رغم آنکه بانک مرکزی در فروردین همکاری خوبی نداشت، اما از اردیبهشت روند تخصیص بهبود پیدا کرد.

عباسی معروفان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی در تولید مواد پروتئینی نداریم و بنابر آمار روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ تولید و توزیع می شود که بنابر سرانه مصرف ۲۷ کیلو نگرانی در خصوص تامین مرغ مورد نیاز نداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا