کد خبر: 210701104401
اقتصادتولید و بازرگانی

۱۹ درصد واحدهای صنفی، تولیدی هستند

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان تیر امسال بیش از دو میلیون و ۴۳۹ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده‌اند که نزدیک به نیمی از آن‌ها توزیعی و حدود ۱۹ درصد آن‌ها تولیدی هستند.

به گزارش ایسنا، تا پایان تیر امسال در مجموع بیش از دو میلیون و ۴۳۹ هزار واحد صنفی در کشور فعال است که تقریبا نصف آن‌ها، یعنی بیش از یک میلیون و ۱۹۱ هزار واحد، در بخش توزیعی کار می‌کنند.

از نیمه باقی‌مانده، حدود ۴۶۰ هزار واحد، یعنی ۱۸.۸ درصد، در بخش تولید، ۳۹۰ هزار، یعنی ۱۶ درصد در بخش خدمات فنی و ۳۹۶ هزار، یعنی ۱۶.۳ در بخش خدمات فعال هستند.

در میان استان‌ها، تهران میزبان بیشترین واحد صنفی است که ۳۱۰ هزار و ۷۶۱ واحد را در خود جای داده است و کهگیلویه و بویر احمد با ۲۴ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی، کمترین واحد را به خود اختصاص داده است.

همچنین تهران با داشتن بیش از ۶۶ هزار و کهگیلویه و بویر احمد با داشتن ۳۲۹۰ واحد صنفی تولیدی،  بیشترین و کمترین صنف تولیدی را به خود اختصاص داده است.

طبق گفته‌های عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، شیوه کسب و کار در ایران و کشورهای توسعه  یافته متفاوت و در نتیجه وضعیت سرانه واحدهای صنفی نیز متفاوت است؛ به طوری که در ایران به ازای هر واحد صنفی ۲۷ تا ۲۸ نفر مراجعه می‌کنند، اما این رقم در کشورهای توسعه یافته ۱۷۰ تا ۱۸۰ و متوسط در دنیا ۱۰۰ نفر است.

اما تعداد زیاد اصناف منجر به کاهش درآمد آن‌ها می‌شود و به نفع خودشان هم نیست و علت آن مشکلاتی است که در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا