کد خبر: 02010020065
بازارها و خدمات مالی

۵ پیش بینی از قیمت دلار در ۱۴۰۰

قیمت دلار در سال ۹۹ فراز و فرود زیادی را تجربه کرد اما شرایط در ۱۴۰۰ به چه صورت خواهد بود؟

 دلار در روز ۱۴ فروردین ۹۹ کار خود را با قیمت ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان شروع کرد. رفته رفته قیمت این ارز بالا رفت و تا مهرماه به اوج خود رسید. در ۲۷ مهر ۹۹ قیمت دلار به اوج خود رسید و ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان شد.

به مرور قیمت این ارز افت پیدا کرد و روند نزولی به خود گرفت. قیمت دلار در ۳۰ دی ماه به ۲۱ هزار و ۷۹۵ تومان رسید. پس از آن نیز قیمت آن اندکی بالا رفت اما در محدود ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان ثابت شد.

اما سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ به کدام سمت می‌رود؟ آیا ما دوباره شاهد افزایش قیمت ها یا به نوعی شوک ارزی خواهیم بود یا خیر؟ درباره این موضوع کارشناسان و مسئولان پیش بینی هایی کرده اند که در ادامه آن ها را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی: تضعیف یا تقویت پول به نرخ تورم آن بستگی دارد. نرخ تورم ما در برابر نرخ تورم دلار قرارمی‌گیرد. سال ۱۴۰۰ برای اقتصاد ایران چندان سال خوبی نیست.

چرا که وضعیت برجام نا مشخص و تحریم‌ها پابرجاست. اگر شرایط فعلی ماندگار باشد یعنی تحریم باشیم و منابع ارزی‌مان کمتر باشد، در برابر تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود،ممکن است سال آینده ریال ۳۰ تا ۳۵ درصد تضعیف ‌شود.

شوک ارزی تنها ممکن است در کوتاه مدت از طریق آزادسازی ۲۰،۳۰ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ما ایجاد شود و کمی کمک کننده باشد. با این حال با توجه به روندی که می‌بینیم، انتخاباتی که داریم و البته تجربه سختی توافقاتی مثل برجام آن هم درشرایط فعلی رابطه ما با آمریکا، فکر نمی‌کنم شوک ارزی مثبت در انتظارمان باشد. (تجارت نیوز)

یوسف کاووسی، مدیرکل سابق بانک مرکزی: اتفاق خاصی در نرخ ارز در سال آینده نخواهیم داشت و شاید اندازه تورم افزایش داشته باشیم‌؛اینکه شوک داشته باشیم بعید است. (تسنیم)

وحید شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی: فکر نمی کنم در سال آینده نرخ ارز از ۲۶-۲۷ هزار تومان بالاتر برود؛ مقاومت ارز را باید روی ۲۶ هزار تومان در نظر گرفت، شاید یکی دو روز ۲۶۵۰۰ هم شود ولی دوباره بر می گردد. اما با توجه به عوامل تاثیر گذار باید نرخ دلار را حدود ۲۰ تا ۲۲ تومان در نظر بگیریم. (تسنیم)

رضا بوستانی،معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی: اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۲.۵ میلیون بشکه نفت را صادر کنیم، قیمت دلار معادل ۱۵ هزار تومان می شود. (ایسنا)

ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصاد کلان و تحلیلگر مسائل بانکی: به نظر می‌رسد باید بخشی از عدم تحقق فروش نفت را در تفاوت نرخ دلار بدانیم. اگر سال آینده قیمت دلار را دولت بتواند در دالان ۲۵ هزار تومان واگذار کند بخشی از این حاشیه‌هایی که بین نرخ‌های ۱۱ هزار و پانصد تومانی و ۲۵ هزار تومانی در کاهش و کمبود فروش نفت می تواند جبران کننده باشد.

در خصوص عوامل تاثیرگذار در نرخ ارز غالب مسائل نظری و عملی که مطرح می‌شود، نظریه مقداری پول یا تورم است با توجه به تورم دو رقمی ما نسبت به اقتصاد جهانی و آمریکا، افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت و دلار از دالان ٢٢هزار تومان پایین‌تر نخواهد آمد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا