کد خبر: 03050038939
کشاورزی

۷۰ درصد زعفران کاران خرده مالک هستند/ کاهش تولید زعفران را نمی توان پیش بینی کرد

عضو شورای ملی زعفران گفت: بیش از ۷۰ درصد کشاورزان زعفران کار خرده مالک‌ هستند که کمتر از یک هکتار زمین دارند.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روند عادی بازار زعفران در داخل اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که صادرات زعفران به روال عادی خود ادامه می‌دهد و همواره نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

او افزود: با توجه به آنکه زعفران گیاهی کم آب است که نیاز آبی فراوانی ندارد، از این رو خشکسالی و کمبود بارش تاثیر چندانی بر میزان تولید نخواهد داشت.

حسینی در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان‌ مبنی بر کاهش محسوس تولید زعفران ناشی از شرایط خشکسالی و کم آبی بیان کرد: گرچه خشکسالی و کم آبی در سال زراعی، تاثیر منفی بر تولید می‌گذارد، اما این امر بدان‌ معنا نیست که کشاورز رغبتی به کشت و آبیاری نداشته باشد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد کشاورزان زعفران کار حداکثر یک هکتار زمین دارند که تحت هر شرایطی به تولید ادامه می‌دهند و به عبارت دیگر این کشاورزان خرده مالک از بهره برداران قدیمی این صنعت هستند، اما بخش دیگر افرادی هستند که در حاشیه شهرها با اجاره کردن زمین و آب به امر تولید می‌پردازند و همواره به دنبال منافع خود هستند، امسال هم به خاطر شرایط خشکسالی و کم آبی اقدام به کشت نکردند.

او با بیان اینکه برآورد دقیقی از افت تولید زعفران ناشی از شرایط خشکسالی و کم بارشی نمی‌توان داشت، گفت: با توجه به آغاز برداشت زعفران از اوایل آبان، از الان‌ نمی‌توان همانند گندم و جو پیش بینی کرد که چند درصد افت تولید ناشی از شرایط خشکسالی و کم بارشی خواهیم داشت چرا که در فصل پاییز با بارش باران، آب به زمین داده می‌شود و مشکلی از این حیث وجود ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی پیاز زعفران خواب است، افزود: برآورد کاهش تولید زعفران نسبت به سال قبل امری اشتباه است چرا که حدود ۳ ماه دیگر به فصل برداشت زمان باقی است و از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که به علت گرما، کاهش بارش و عدم آبیاری زمین چند درصد افت تولید خواهیم داشت.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت زعفران نسبت به ۲ سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

او در پایان با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، تصریح کرد: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی  است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا