کد خبر: 090702139370
اقتصاد کلانتولید و بازرگانیراه و مسکنروزنامه

۷۰ هزار مشمول قانون جوانی جمعیت زمین می‌گیرند

بنابر اعلام وزیر راه و شهرسازی، تاکنون بیش از ۳۲ هزار قطعه زمین در قالب قانون جوانی تحویل متقاضیان شده که دو هزار و ۵۰۰ قطعه مربوط به استان تهران است و تلاش می‌شود به ۷۰ هزار متقاضی دیگر که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، تا پایان سال زمین رایگان داده شود.

عصراقتصاد: مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه تلاش ما این است که به تمامی متقاضیانی که در سامانه ثبت نام می‌کنند، پاسخ داده شود که رقم آن در حال افزایش است. مبالغ آماده‌سازی اراضی هم در حال تامین است و برای ۳۲ هزار قطعه این اتفاق افتاده است.

وی افزود: این مسیر در سراسر کشور ادامه می‌یابد و ثبت نام‌ها پس از واگذاری‌های مرحله اول در حال افزایش است که تمام تلاش ما این است که تا پایان سال اراضی را به بخش زیادی از ثبت نام شده‌ها تحویل دهیم.

بذرپاش گفت: سعی بر این است که تا پایان سال امسال بخش زیادی را تحویل دهیم که اگر باقی ماند مابقی کار واگذاری اراضی در سال آینده انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این اراضی مربوط به شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و کسانی است که ساکن این مناطق هستند. زمین در این شهرها تحویل می‌شود و متراژها متفاوت است. در برخی شهرها مشکل زمین داریم که اگر به میزان مورد نیاز در این شهرها زمین وجود نداشته باشد از متقاضیان می‌خواهیم که به نزدیک‌ترین شهرها و روستاهای مجاور این شهرها مراجعه کنند. مانند شهرهای شمالی کشور که طبق درخواست خودشان اراضی مجاور را انتخاب کنند.

وی درباره اینکه اگر شاخص‌های اقتصادی بهبود یابد نیازی به امکانات خانوار در قالب این طرح وجود ندارد، گفت: همه تلاش‌ها باید این باشد که تورم کاهش و شاخص‌های اقتصادی بهبود یابد و همه تلاش در مجلس و دولت همین است. ما هم به عنوان دستگاه مسوول موظف به تامین مشوق‌های پیش‌بینی شده در قانون هستیم و باید تلاش کنیم. اصلاح شاخص‌های کلان حتماً اثر می‌گذارد و فرهنگ سازی اثر متفاوت‌تری دارد. همه باید همه همت داشته باشیم.

بذرپاش گفت: فرقی بین سلیقه سیاسی و فرهنگی وجود ندارد و همه اذهان دارند که بحران جمعیت بحران جدی در کشور است و تا ۲۰ الی ۳۰ سال آینده با کمبود جمعیت روبه‌رو می‌شویم که به کشور آسیب می‌زند. همه باید کمک کنند. صاحبان قلم و تریبون و صاحبان مسوولیت‌ها از همه ظرفیت‌ها و منابع باید استفاده کنیم تا در چند سال آینده شرمنده هموطنان نشویم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مولدسازی هم حتی زمین‌های ما که در قانون است مستثنی شده و احکام برنامه در زمینه قانون جهش تولید مستثنی شده و اراضی که تشخیص داده می‌شود، مناسب نهضت ملی است باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. در هر جایی که زمین تعلق گیرد نهضت ملی مسکن اجرا می‌شود.

بذرپاش گفت: یکی از برنامه‌ها، ساخت خوابگاه‌های متاهلان است و توافق خوبی در این زمینه با دانشگاه‌های کشور انجام شده که زمین‌های مازاد در اختیار خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و اگر زمین هم کم بود به آنها کمک کنیم. در این زمینه در اولویت اول اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و در اولویت‌های بعدی دیگر افراد قرار دارند.

وی بیان کرد: همین توافق با دانشگاه آزاد و وزارت آموزش و پرورش هم انجام شده و اولویت اول اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد است. به‌زودی با وزارت بهداشت هم این توافق را خواهیم داشت تا در اراضی زیادی که بلااستفاده است تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در قالب نهضت ملی مسکن ساخت و ساز شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا