کد خبر: 011202152414
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

۸۰ درصد فرش‌های دستباف صادراتی کشور دست دوم است

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ۸۰ درصد فرش‌های دستبافی که از ایران صادر می‌شود دست دوم است و همین امر سبب شده که برای گمرک قابل احراز نباشد.

سید مرتضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: از ۴۰۰ رشته شناخته شده صنایع دستی در دنیا فقط ۳۰۰ رشته در کشورمان سابقه تاریخی دارد که در حال حاضر بزرگترین آن صنعت فرش دستباف است. در سال‌های گذشته ۴۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور را صادرات فرش به خود اختصاص می داد.

او گفت: آمار فوق نشان می دهد که یکی از ارز آورترین صنعت‌ها، صنعت فرش است که امروز به زیر ۵۰ میلیون دلار رسیده است و متاسفانه بی توجهی به این صنعت و ظرفیت بزرگ همچنان ادامه دارد.

آقامیری بیان کرد: فرش دستباف فارغ از ارزآوری برای کشور یک عامل مهم اشتغال برای کشور است. در حال حاضر ما در ۲۷ شهر کشور تولید فرش دستباف داریم که یک زنجیره گسترده در این بخش است که متاسفانه دولت در این بخش ریالی خرج نمی‌کند و تمامی از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.

به گفته او، متاسفانه طی دوره اخیر، شاهد تصمیمات عجیب و غیرکارشناسی در صنعت فرش بوده‌ایم. ابتدا قصد واگذاری مرکز ملی فرش که زیرمجموعه وزارت صمت بود به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را داشتند که پس از مخالفت و مقاومت‌هایی که از سوی بخش‌ خصوصی صورت گرفت، این واگذاری صورت نگرفت اما در کمال تعجب، این مرکز تخصصی فرش با تصمیم اخیر دولت، در دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادغام شده است.

او ادامه داد: ما از دوسال پیش طرحی را برای تشکیل فرش و سازمان صنایع دستی ارسال کردیم که متاسفانه جوابی دریافت نشد.

آقا میری گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد فرش‌های دستبافی که از ایران صادر می‌شود دست دوم است و همین امر سبب شده که برای گمرک قابل احراز نباشد که فرش برگردانده شده به هنگام صادرات مستعمل یا نو بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا