کد خبر: 1908996147
بورس

۹ طرح پیشنهادی برای واردات خودرو

به دنبال اینکه ارائه ۹ طرح پیشنهادی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای واردات خودرو، دبیر این انجمن نیز معتقد است که در حال حاضر و باتوجه به شرایط فعلی صنعت خودرو و بازار آن و همچنین با وجود انتقاد وزیر از کیفیت خودروهای داخلی، بخش‌خصوصی قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است.

در حالی که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود، برای بار دوم از مردم بابت کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی عذرخواهی و تصریح کرد که در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل دهیم.

وی معتقد است که ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا خودروسازان هرگونه که خواسته خودرو تولید و با هر قیمت دلخواهی روانه بازار کنند؛ لذا به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم.

این روزها بحث واردات خودرو در مجلس نیز مطرح شده که طبیعتا نظرات مثبت و منفی هم برای آن وجود دارد. گویا برخی نمایندگان پیشنهاد واردات داده‌اند و براین اساس مجلس طرحی برای حوزه خودرو دارد که احتمالا در طی هفته‌های آتی بررسی خواهد شد.

در این رابطه مهدی دادفر-دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن اعلام ۹ طرح پیشنهادی انجمن مذکور برای واردات خودرو بدون انتقال ارز به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی بخش‌خصوصی و واردکنندگان رسمی کشور قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است. ضمن اینکه با رفع ممنوعیت واردات خودرو، به طور تقریبی ۱۴ هزار نیروی انسانی تعدیل شده به چرخه کار باز خواهند گشت.

وی ضمن تاکید براینکه با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار به شدت کاهش خواهد یافت، گفت: اگر دولت رضایت به آزادسازی واردات خودرو دهد،  اولین نتیجه‌ای که حاصل شده و از التهابات بازار خواهد کاست، این است که بازار خودرو آرام شده و  قیمت خودروهایی که تا سه میلیارد تومان هم بالا رفته است، بسیار کاهش خواهد یافت. به جرات می‌توان گفت که به دنبال کاهش نرخ ارز، با همین نرخ فعلی در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای لوکس سه میلیاردی به زیر یک میلیارد هم خواهد رسید.

براساس اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱ – اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و … را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

۲ – اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارائی‌ها از طریق خودرو به کشور)

۳ – اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی

۴ – اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودرها ضمن ارتقاء سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودورهای عمومی خواهد شد)

۵ – اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد.(خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی)

۶ – اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

۷ – اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت

۸ – اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالین این حوزه از کسب و کار

۹- اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازا انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا