کد خبر: 220601101161
انرژیجهانروزنامه

افزایش ۳۰درصدی صادرات گاز آذربایجان به اروپا ظرف یکسال

ترجمه: محمود نواب مطلق

براساس توافق امضاء شده میان «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان و«اورسولافون دِرلِیِن» رئیس اتحادیه اروپا در ماه جولای(‌تیر) میزان گاز صادراتی آذربایجان به اروپا نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

اما سیاست انتخاب گزینه‌های متنوع برای تأمین گاز به آن منجر نمی‌شود که اروپا در زمستان امسال با کمبود گاز مواجه نشود. آژانس بین المللی انرژی از اروپائیان خواست مصرف انرژی خود را کاهش دهند. این توافق واکنشهای سیاسی زیادی در برداشته است.

دولت آذربایجان روز دوشنبه ۱۲سپتامبر(۲۱ شهریور) از افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز خود در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) ابراز خشنودی کرد.

این جمهوری سابق شوروی در قفقاز که دارای منابع غنی هیدروکروبور است در ۸ ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۳/۷ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کرده‌است. این مطلب را «پرویزشهبازوف» وزیرانرژی آذربایجان در توئیت خود اعلام کرد.

میزان صادرات گاز درکل سال جاری میلادی به ۱۲میلیارد مترمکعب خواهد رسید. این رقم معادل افزایش ۳۱درصدی صادرات گاز آذربایجان به اروپا در مقایسه با سال گذشته میلادی است.

جمهوری آذربایجان به خوبی توانسته از خلاء روسیه در صادرات گاز به قاره کهن اروپا بهره‌برداری کند.

روسیه به دلیل تحریمهای اروپا برضد خود ناشی از جنگ با اوکراین؛ بتدریج شیرهای ارسال گاز خود به اروپا را در آستانه زمستان بسته است. زمستانی پرمخاطره برای اروپا به دلیل کمبود شدید سوخت و برق.

به همین دلیل خانم «اورسولافون دِرلِیِن» رئیس اتحادیه اروپا خود شخصا درماه جولای (تیر) با رئیس جمهور آذربایجان ملاقات کرد تا نظر اورا برای صادرات بیشتر گاز این کشور به اروپا  از طریق خط لوله گازی دریای خزرجلب کند.

دراین دیدار دو مقام عالیرتبه توافق کردند میزان صادرات گاز آذربایجان به اروپا ظرف چند سال دوبرابر شود.

نزدیکی زیاد اتحادیه اروپا به آذربایجان موجب واکنش های شدیدی از سوی برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه شده‌ است.

حدود ۶۰ نماینده از طیف های مختلف چپ تا راست افراطی فرانسه از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا از اجرای این توافق با آذربایجان منصرف شود.

دلیل آنها از این درخواست اینگونه عنوان شده که وابستگی اروپا به گاز روسیه تبدیل به وابستگی اروپا به گاز آذربایجان می‌شود. آنها درضمن جنگ خونین آذربایجان در ارمنستان را نیز تقبیح کرده‌اند.

از سوی دیگر میزان کارایی این توافق در تأمین گاز مورد نیاز زمستان اروپا نیز بسیار محل مناقشه شده است. اروپا به این منظور به دنبال یافتن منابع متنوع تأمین گاز است.

آژانس بین المللی انرژی بر این باور است حتی در صورت تحقق این توافق میزان گاز وارداتی بسیار ناکافیست و تکاپوی این زمستان را در اروپا نمی کند.

بر این اساس آژانس معتقد است نباید برروی گاز غیر از روسیه حسابی باز کرد.

این میزان صادرات به هیچ وجه جایگزین صادرات گاز روسیه نمی شود. در عوض مقامات این آژانس از اروپائیان خواستند مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا