کد خبر: 270601101668
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

اختلال در کسب و کارهای کوچک با تقلید «اینستاگرام» از «تیک تاک»

ترجمه: محمود نواب مطلق

تغییرات الگوریتمی در اینستاگرام موجب سردرگمی کسب و کارهای کوچک شده‌ است. این تغییرات که با تقلید از اپلیکیشن تیک تاک چینی در الگوریتم های اینستاگرام به وجود آمده، موجب تسهیل تولید فیلم های ویدئویی شده؛ از اینرو عکاسان، نقاشان، واسطه‌ها و برخی دیگر از کسب و کارهای کوچکی که درحقیقت به نوعی از این طریق اینستاگرام کسب درآمد می‌کردند، دیگر قادر به ادامه کاردر اینستاگرام نیستند.

اینستاگرام به عنوان یک فضای رسانه‌ای طی سالها فعالیت، همواره درحال تغییر بوده و در اثر این تغییرات بسیاری از نقاشان که نقاشی آنها از نمونه‌های زنده حیوانات وحشی بوده‌است دنبال کنندگان خود در اینستاگرام را به شدت از دست داده‌اند.

اغلب اینگونه فعالان درفضای اینستاگرام و همچنین سایر فعالان در زمینه‌های تجاری در این اپلیکیشن نیز در مصاحبه با لوموند بر کاهش موفقیت های خود در اینستاگرام از ابتدای سال۲۰۲۲ (۱۴۰۱) تاکنون تأکید کرده‌اند.

همه آنها استفاده از نرم افزار جدید« ریلز» را مقصرمی‌دانند. به کمک این نرم افزار کاربران به سادگی می‌توانند فیلم های کوتاه مورد علاقه خود را تولید و بارگذاری کنند. از این رو دیگر کسی به عکس ها و نقاشی ها و امور واسطه‌گری اقبالی نشان نمی‌دهد.

این تغییر کاربری به تقلید شبکه اجتماعی تیک تاکِ چین انجام شده است. براساس برآورد دست اندرکاران؛ میزان کاهش اقبال به استفاده از تصاویر برای تبلیغات در اینستاگرام به حدود ۵۰ درصد رسیده‌ است.

آنها معتقدند این فضا نقطه امیدی برای کارهای تبلیغاتی آنها بوده و حدود شش ماه است به این علت موفقیت های آنها به شدت کاهش یافته‌ است.

این قبیل هنرمندان از این پس دیگر نمی‌توانند فروش خوبی از طریق اینستاگرام داشته باشند. همین امر موجبات نگرانی شدید آنها را فراهم ساخته‌است.

این خسارت برای فروشندگان لباس و مبل بیشتر بوده؛ برخی از این فروشندگان می‌گویند: «زمانیکه کارمان را شروع کردیم وضع خیلی خوب بود. اما با تغییرات جدید میزان فروش ما کاهش شدیدی یافته است.

این کار اصلی درآمدزای ما بود و باید به تدریج به فکر کار اصلی دیگری باشیم.» برخی خیاطان نیز از این ماجرا متضرر شده‌اند. یکی از آنها می‌گوید: «اینستاگرام به عنوان ویترین اصلی محصولات من محسوب می‌شود.

تهیه مدل برای این ویترین بسیار زمانبر است. این تغییرات برای من بسیار گران تمام شده‌است.»

در عوض تعدادی دیگر از فعالان در این فضای رسانه‌ای تصمیم گرفتند در زمین آن بازی کنند و با استفاده از نرم‌افزار جدید «ریلز» به تبلیغ فیلم های تولیدی بپردازند و ازاین طریق موفقیتهایی هم کسب کرده‌اند.

البته این کار زمانبر است و برای همه ممکن نیست.

استفاده از چند عکس برای امور تبلیغاتی درحد چند دقیقه زمان می‌برد؛ در حالیکه تولید فیلم کوتاه با این نرم‌افزار جدید حداقل یکساعت زمان نیاز دارد.

علاوه براین تولید فیلم، ویژگی های خاص خود از قبیل توانایی در تصویر برداری، نورپردازی، کارگردانی، انتخاب موسیقی، انتخاب افکت و دیگر ظرایف این کار را شامل می‌شود. طبیعتا این کار از عهده هرکسی ساخته نیست.

همین امر موجب شده برخی هنرمندان و تولید کنندگان کارهای‌دستی به جای اینستاگرام از امکانات دیگر شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات کارهای خود استفاده کنند و صرفا به سایتی که شامل فهرستی از رایانامه‌ها باشد اکتفا کنند و به دنبال فضای پویا و جنجالی اینستاگرام نمی‌روند.

برخی فروشندگان لباس نیز ترجیح داده‌اند با رها کردن اینستاگرام فعالیت های تبلیغاتی خود را به صورت حقیقی دربازارهای موجود برای این کار متمرکز کنند.

استفاده از اینستاگرام در امر تبلیغات این فایده  را دارد که ممکن است منجر به یافتن حامی مالی شود. البته این امر تضمین‌شده نیست. ضمن آنکه این امر برای استفاده‌کننده آن هزینه‌بر نیز هست.

تعدادی از کسانیکه چنین کرده‌اند از بازخورد کارشان چندان رضایتی نداشته‌اند و حتی به تعبیری از هدررفتن سرمایه گذاریشان سخن می‌گویند. درمجموع بسیاری از کاربران اینستاگرام از ادامه فعالیت دراین فضا ناامید شده‌اند.

عکاسان به خصوص معتقدند که از این پس آنها دیگر دراین فضا هیچ فعالیتی ندارند. چراکه فعالیت های آنها هیچ نتیجه‌ای ندارد. در مورد بهبود این وضعیت روی خود اینستاگرام نیز نمی‌توان حسابی باز کرد.

زیرا  در طول زمان، سیاست های اتخاذی این شبکه اجتماعی همواره چرخش های فراوانی داشته‌است. بسیاری از کاربران فعال دراین فضا معتقدند تعداد کسانی که طی ده سال دراین فضا همواره در قله‌های آن باقی‌مانده‌اند بسیار اندک است.

به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) اینستاگرام قوانین تبلیغاتی خود را به کلی تغییرداد. از این تاریخ پستها دیگر به ترتیب زمانی نمایش داده نمی‌شوند و یک الگوریتم غیرقابل دسترس به صورت خودکار زمان نمایش آنها را معین می‌کنند.

همچنین درهمان سال قالب جدیدی برای «استوری» در این شبکه تعریف شد تا بتواند با «اِسنَپ چَت» رقابت کند. از آن زمان تاکنون کسب وکارهای خُرد دراین شبکه به تدریج دنبال کنندگان خود را ازدست داده‌اند. برخی نیز براین باورند که این قوانین جدید چه بسا به نفع اینستاگرام تمام شود.

زیرا بسیاری از فعالان در آن بهرحال وابستگی های فراوانی در امورات خود به آن دارند و همواره در تلاشند تا برمیزان سرمایه گذاری های خود برای تبلیغات به رغم وجود برخی ناکامی ها بیفزایند.

در این فضای رقابتی شدید است که نرم افزار«ریلز» وارد میدان شد. نرم‌افزاری که خود اینستاگرام به جهت منافع سرشاری که از این طریق برایش بدست آمده بسیار حامی آنست.

درعین حال امیدواراست از این مسیر بتواند گوی سبقت را از رقیب مطرح خود یعنی تیک تاک چینی برباید.

تیک تاکی که در عرصه رقابت های فضاهای مجازی درحال رشد بسیار سریع است. به نظر می‌رسد این تغییرات گاهی کاربران را سر درگم می‌کند.

بسیاری از آنها معتقدند این شبکه اجتماعی درسال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) به آنها درحد ۷۰درصد بها می‌داده درحالیکه این میزان درنیمه سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به تنها ۲۰ درصد رسیده‌است.

کاربران اینستاگرام، شیوه‌های تقلیدی آن از تیک تاک چینی را نیز به نقدکشیده و از آن ناراضی هستند. در تغییرات اعمال شده الگوریتم جدیدی تحت عنوان انتخاب خودکار پست های پربازدید طراحی شده؛ بنابراین از این پس دراین شبکه اجتماعی تمام پستها نمایش داده نمی‌شوند و صرفا به صورت خودکار پست های پر بازدید نمایش داده می‌شوند.

انتشار این پست های معروف تا دومین سه ماهه سال ۲۰۲۱ (سه ماهه اول سال ۱۴۰۰) کاملا محدود بود؛ اما درماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) انتشار آنها افزایش یافت.

این‌امر موجبات نارضایتی تعداد زیادی از کاربران را فراهم ساخت. ۳۰۰ هزار نفر از آنها با امضای یک طومار نارضایتی خود را از این تغییر ابراز کردند.

اینستاگرام در پاسخ به این ابراز نارضایتی صرفا چند هفته از انتشار این پست های معروف درحد گسترده صرف‌نظر کرد ولی این شبکه اجتماعی بنا به گفته مدیرانش درمصاحبه با لوموند، معتقد است همانطور که دنیا تغییر می‌کند آنها نیز نیازمند تغییرات هستند.

هدف گروه «مِتا» شرکت مادر اینستاگرام توسعه بسیار گسترده فعالیت های دیجیتالی خود در فضاهای اینستاگرام و فیس بوک است.

گرچه ازجزئیات این اهداف مطالبی منتشر نمی‌شود اما «مارک زاکِربِرگ» مدیرعامل این گروه اعلام کرده‌، درنظر دارد میزان ۱۵ درصدی حضور حامیان مالی در فیس بوک را تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) به ۳۰ درصد افزایش دهد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا