کد خبر: 230701104586
اقتصادروزنامهصنعت و معدن

خودرو، «لوکس» اجتناب ناپذیر

ترجمه: محمود نواب مطلق

از هر ده‌ نفر مالک خودرو هفت‌نفر براین باورند استفاده از خودرو مستلزم هزینه‌های گزافیست اما ضرورت آن به حدیست که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. پس وسیله‌ای«لوکس»محسوب می‌شود؛ اما استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است.

«استفاده از خودرو برای صاحبان آن هرروز بیش از پیش هزینه برشده اما  نمی‌توان ازآن چشم پوشید.» این موضوعیست که رصدخانه «سِتِلِم» در ۱۸ کشور درمورد آن نظرسنجی کرده و به این نتیجه رسیده  و آن را روز پنجشنبه ۱۳اکتبر(۲۱مهر) منتشر کرده است.

براین اساس از هر ده‌نفر مالک خودرو در فرانسه هفت‌نفر یعنی حدود ۷۵درصد آنها براین باورند استفاده از خودرو هزینه‌های بسیاری برای آنها در بر دارد اما نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد.

دو سوم از افرادی که مورد سئوال واقع شده‌اند؛ به ویژه در کشورهای ترکیه، مکزیک، پرتغال و برزیل درهراسند که دیگرموقعیت مناسب را ندارند تا درآینده بتوانند صاحب یک خودرو شوند. همین موضوع درمورد ۵۹درصد از فرانسویان نیز صادق است.

نگاه آنها به این نقصان منفی است. چراکه معتقدند بدین ترتیب آنها دیگر امکان جابجایی به دلخواه خود را ازدست می‌دهند. تنها ۲۰ درصد از آنها به این فقدان به دلیل نگاه زیست محیطی شان مثبت می‌نگرند.

درعین حال در کشورهای با اقتصادهای آسیب‌پذیری بیشتری چون ترکیه و آفریقای جنوبی از هر ۱۰ نفر شش نفر اعلام کرده‌اند به دلیل هزینه‌های استفاده از خودرو شخصی از آن صرف نظر کرده‌اند.

در فرانسه اکثریت قابل توجهی اعلام کرده‌اند به منظور صرفه‌جویی در مصرف خودرو و کاهش هزینه‌ها، جابجایی های خود را کاهش داده‌اند.

۴۶درصد رانندگان با رصد قیمت های انواع بنزین تلاش می‌کنند ارزانترین بنزین را بخرند و ۴۴درصد از آنها با بهینه کردن استفاده از خودرو سعی می‌کنند سوخت کمتری استفاده کنند.

یک سوم خودروسواران نیزگفته‌اند اغلب به جای خودرو برای جابجایی تلاش می‌کنند پیاده یا با دوچرخه یا با اسکیت به مقصد برسند.

به جز اینها از آلمان تا برزیل با گذر از فرانسه بیش از نیمی از خودروسواران یکی از خودروهای منزل را کنار گذاشته‌اند و یا تصمیم گرفته‌اند درآینده نزدیک این کاررا بکنند.

نهایت اینکه ۳۴درصد ازافراد کمتراز۳۵ سال درمجموع جز کسانی هستند که به طور کلی استفاده از خودرو را کنار گذاشته‌اند.

این رقم درمورد افراد بیش از ۳۵ سال معادل ۲۶ درصد است. «فلاویَن نُوی» مدیر رصدخانه«سِتِلِم» دراین مورد می‌گوید: «نکته‌ای که نمی‌توان نادیده گرفت هزینه‌های زیاد استفاده از خودرو است. مدام باید پول خرج کرد و این یک حس منفی به آدم می‌دهد.»

خودروسوارن برآورد کرده اند مخارج خودروشان در سال به ۲۷۵۳ یورو می‌رسد. این مخارج شامل سوخت، بیمه و تعمیرات است. در فرانسه این رقم ۲۸۷۰ یورو برآورد شده. براین اساس بنزین بیشترین سهم هزینه‌های خودرو را در بر می‌گیرد.

هزینه‌های بیمه و تعمیرات معقول‌تر هستند. گرچه آنها نیز در این اواخر افزایش یافته‌اند. اکثر خودروسواران براین باورند قیمت خودرو به ویژه خودروهای دست دوم  نیز معقول است.

اکثریت قابل توجهی از آنان خودروهای دست دوم را می‌خرند. قیمت خودروهای نو در سالهای اخیر در اتحادیه اروپا بسیار افزایش یافته است. این افزایش قیمت طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ (۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹) دو برابر تورم بوده است.

بدین ترتیب خریدران خودروهای نو در میان خانوارهای فرانسوی با رقمی معادل ۲درصد بسیار اندکند.

متوسط رده سنی خریداران خودروهای نو ۵۵سال است. درحالیکه در سال۱۹۹۰(۱۳۶۹) این رده سنی ۴۴ سال بود. با تولید بیشتر خودروهای برقی که از خودروهای حرارتی گرانتر نیز هستند «فلاویَن نُوی» مدیر رصدخانه «سِتِلِم» پیش‌بینی می‌کند: «تمایل به خرید این نوع خودروها افزایش یابد.

تنها مورد مخاطره آنست که بدین ترتیب این نوع خودرو تبدیل به یک ابزار لوکس غیر قابل دسترس شود و افرادی که بیشترین نیاز به آنرا برای گذران زندگی روزمره خود دارند به حاشیه بروند.»

این پژوهش بصورت برخط به وسیله مؤسسه «تعاملی هاریس» در فرانسه از ۲۳ ژوئن تا ۸ جولای (۲تا ۱۷ تیر) میان۱۶۶۰۰ نفر ۱۸ تا ۶۵ ساله با روش سهمیه بندی انجام شده و ۳۰۰۰ گفتگو در فرانسه و ۸۰۰ گفتگو در هریک از دیگر کشورها ثورت گرفته است.

منبع: سایت خبری ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا