کد خبر: 260701105062
جهانروزنامه

چالش غول های صنعت خودرو با گرانی مواد اولیه

ترجمه: محمود نواب مطلق

در حالیکه بازار خودرو در حال گرم شدن است سازندگان آن نگران افزایش قیمت مواداولیه در بخش های مختلف این صنعت بویژه در بخش تولید خودروهای الکتریکی هستند. از اینرو خودروی نو و دست اول به کالایی دست نایافتنی تبدیل شده‌است.

نمایشگاه جهانی اتومبیل که در سال۲۰۲۰(۱۳۹۹) به دلیل کرونا لغو شده بود دوباره در قالب کوچکتری به پاریس بازگشته است.

خودروسازان فرانسوی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین تعدادی از برندهای چینی و ویتنامی نیز برای فتح بازارهای اروپا به نمایشگاه آمده‌اند.

درحالیکه خودروسازان ژاپنی، آلمانی و کره‌جنوبی  برای حضور در این مسابقات با بن‌بست مواجه شده‌اند. این امر منجر به دلسری« لوکادو مِئو» مدیر عامل رنو نخواهد شد.

او دراین مورد می‌گوید: «من به سالن خودم می‌روم تا محصولات تولیدی خود را به بهترین وجه معرفی کنم.

نمایشگاه همچنان بکارخود ادامه خواهدداد و بازدیدکنندگان برای تماشای سایر سالن ها در حرکتند.» نشان لوزی رنو در این نمایشگاه انواع مدل های خود را بویژه از مدل های برقی به نمایش گذاشته است.

دراین میان برخی مدلهای صرفا تجاری و برخی دیگر مخصوص خانواده هستند که در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) وارد بازار خواهندشد. برخی نیز از جمله پرفروشترین مدلها ی آن هستند.

اما «کارلوس تاوارس» مدیرکل اِستلانتیس دراین نمایشگاه چندان شور و هیجانی از خود نشان نمی‌دهد. او با تمام برند هایش شرکت نکرده‌است. تنها «پِژو، جیپ و دِاِس» در نمایشگاه حضور دارند.

«کرایسلر، فیات، اُپل و سیتروئِن» در این نمایشگاه حضور ندارند. مدل دیگری از «سیتروئِن» شبیه مدل «داسیا» دراواخر ماه سپتامبر( اوایل مهر) برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بود. اما دلیل این حضورهای کمرنگ در این نمایشگاه چیست؟

خودروسازان این روزها ترجیح می‌دهند بیشترمدلهای به روزتر و مورد پسند بخش‌خصوصی را مانند مِرسِدِس درست کنند. از این نمونه در موزه «رُدین» در پاریس مستقر کرده‌اند. این خودروسازان بر روی بازگشت سرمایه‌گذاری خود حساب می‌کنند.

آنها برای حضور در نمایشگاه میلیونها یورو هزینه کرده‌اند. با تورم فعلی آنها بسیار امیدوارند از این مسیر بتوانند درآمد سرشاری کسب کنند.

مهمترین موضوع که اذهان همه خودروسازان را به خود مشغول کرده افزایش قیمت مواداولیه است که به تعبیری تیرخلاص را به آنها زده است.

براساس نظرات کارشناسان قیمت مواد اولیه برای تولید خودروهای حرارتی در مقایسه از بالاترین قیمت آن در ماه مارس ۲۰۲۲(اسفند۱۴۰۰) کاهش یافت و به۱۸۵۰ دلار(۱۹۰۰یورو) رسید. این رقم در مقایسه با سال۲۰۱۹(۱۳۹۸) همچنان ۳۵۰ دلار بیشتر است.

درمقابل برای تولید خودروی برقی که وزن آن یک ونیم برابر یک خودروی حرارتیست از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که قیمت آنها کاهش نمی‌یابد.

این مواد اولیه شامل عناصر کمیابی چون کبالت و لیتیم و نیکل می‌شوند. قیمت مواداولیه درمقایسه با قبل از بحران کرونا هنوز ۲۰۰۰ یورو بیشتر است این بدان معناست که برای هر خودرو ۵۰۰۰ یورو هزینه می‌شود.

این مبلغ ۳۱۰۰ یورو بیشتر از هزینه تولید یک خودروی حرارتی است. علاوه براین انتظار می رود قیمتها در آینده باز هم بیشتر شود.

این درحالیست که درحال حاضر خودروی برقی ۱۰درصد بازار را در اختیار دارد و در سال ۲۰۳۵ (۱۴۱۴)  این میزان به ۱۰۰ درصد می رسد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا