کد خبر: 300701105457
جهانروزنامه

کسب و کار اشتراکی، مدلی رو به گسترش در اقتصاد جهان

ترجمه: محمود نواب مطلق

استفاده از اشتراک در بازارهای اقتصادی رشدی معادل ۱۸درصد در سال تا سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) دارد و رقم درآمدهای آن به ۱۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

شرکت فرانسوی«پوآسکای» روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر (۲۱مهر) اعلام کرد از این مسیر به درآمدی معادل ۸میلیون یورو دست یافته‌ است اما هنوز نمی‌تواند با شرکت‌های برجسته فناوری فرانسوی رقابت کند. این قهرمانان فناوری فرانسوی با درآمدهای یک میلیارد دلاری بسیار جلوتر از شرکت«پوآسکای» هستند.

هنگام راه‌اندازی این شرکت درسال ۲۰۱۵ به هیچ عنوان تصور نمی‌کردند با بکارگیری این راهکار اقتصادی جدید یعنی اشتراک تا به این اندازه به درآمدهای بالا دست یابند.

تجارت شرکت «پوآسکای» فروش ماهی و محصولات دریاییست. این شرکت با روش اشتراک محصول را حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از خروج از آب دریا به مشتری می‌رساند. بنابراین تازه بودن محصولات دریایی برای مشتریان آن همیشه تضمین شده‌است. گرچه هنوز این شرکت به مرحله سود دهی بالا نرسیده است اما ۲۱هزار مشتری دارد و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) تعداد آنها را به ۸۰ هزار افزایش دهد.

«شارل ژیریِک» مدیر این شرکت نوآفرین معتقد است درشرایطی که قیمتها در بازار بسیار در نوسانند  می‌توان با استفاده از شیوه اشتراک بر تغییرات قیمتها مدیریت کرد. شرکت«پوآسکای» نمونه بسیار خوبی درتأئید اعتقادات «تیان تِزو» است. او خود را پدر «اقتصاد بر مبنای اشتراک» می‌داند. این فرد تایوانی یکی از اولین کارکنان شرکت تخصصی رایانش ابری «سِیلزفورس» آمریکایی بود. وظیفه او دراین شرکت آمریکایی متقاعد کردن مشتریان به استفاده از اشتراک درخرید به جای خریدهای موردی بود.

ازآن پس تقریبا تمامی شرکتها بتدریج به این شیوه روی آوردند. آقای «تِزو» درسال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) شرکت خود را بنام شرکت«زورا» راه‌اندازی کرد. شرکت او به فعالانی که درزمینه اشتراک نیاز به خدماتی دربخشهای سفارش، صورتحساب، پرداخت، حسابداری و تجزیه وتحلیل داشتند کمک می‌کرد.

او دراین زمینه به خبرنگار نشریه لوموند می‌گوید: «درآن زمان به ما به سبب نوع فعالیتهایی که می‌کردیم لقب دیوانه می‌دادند. ما ناچار بودیم مقادیر بسیار زیادی سی‌دی و دی وی دی برای تشریح فعالیتها و ارائه خدماتمان تهیه کنیم. فعالیتهایی که درحال حاضر همگی دیجیتالی شده‌اند.»

از آنجا که شرکتهای بسیاری از جمله «نِتفلیکس، آمازون پرایم، دیزِر، اِسپوتیفای» با استفاده از شیوه‌های دیجیتالی منتفع شدند دیگر هیچ شرکتی دراین بخشها  بکارگیری شیوه اشتراک را نفی نمی‌کند. درشرکتهای مختلف با عقد قراردادهای اشتراک می‌توان به راحتی از خدمات آنها بهره‌مند شد.

به عنوان مثال در شرکت «پُرشه» می‌توان مطابق با سلیقه خود درزمان معین خودروی دلخواه دیگری را انتخاب کرد و خودروی قبلی را تغییرداد، با شرکت ساعت‌سازی «برِتلینگ» ساعت مچی خود را تغییرداد و با شرکت «اَش پِ» درموعد مقرر به تعویض کاتریچ چاپگر خود اقدام کرد. بنابر عقیده «ژولی دِلینیون» مسئول گردش اقتصادی در گروه بزرگ «دی کاتلون» از بزرگترین خرده‌فروشان اجناس ورزشی: «باید تفکر مالکیتی را به تفکر مصرف تغییر دهیم.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا