کد خبر: 300701105472
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

زور آزمایی هند با سازندگان گوشی‌های هوشمند چینی

ترجمه: سلیم حیدری

سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند در بحبوحه تنش‌های سیاسی بین دهلی نو و پکن، با یک محیط تجاری دشوار در یکی از بازارهای اصلی خود مواجه هستند.

سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند در هند در یک محیط تجاری دشوار و نا‌به‌‌سامان فعالیت می‌کنند. به طور مشخص مشکلاتی که رهبر بازار گوشی‌های هوشمند چینی یعنی شیائومی در بیشتر سال‌های جاری با آن مواجه بوده است.

در ماه آوریل (فروردین)، آژانس فدرال جرایم مالی هند، ۶۷۶ میلیون دلار (۶۹۰ میلیون یورو) را در حساب های بانکی شیائومی در هند توقیف کرد و گفت که این شرکت حواله‌های غیرقانونی به خارج از کشور “در پوشش حق امتیاز” پرداخت کرده است.

در اوایل ماه جاری، یک دادگاه هندی از لغو این توقیف امتناع کرد. این شرکت چینی گفت توقیف دارایی‌هایش عملاً فعالیت‌هایش را در این کشور متوقف کرده است.

شیائومی که هر گونه تخلفی را رد کرده است، در مواجهه با این برنامه نظارتی تنها نیست. شرکت‌های دیگری مانند ویوو، اوپو و هواوی نیز تحت فشار هستند.

در ماه ژوئیه، مقامات هندی شرکت Oppo را به فرار از پرداخت مالیات گمرکی به ارزش ۵۵۱ میلیون دلار متهم کردند. در حالی که بازرسان به ده ها دفتر Vivo به ظن پولشویی حمله کردند.

اتول پاندی، شریک Khaitan & Co، وکیل متخصص در سرمایه گذاری فرامرزی و امور نظارتی، گفت: “پرونده شیائومی بخشی از این بررسی کلی توسط دولت هند است.”

بازاری کلیدی برای سازندگان گوشی‌های هوشمند چینی

پس از اتفاق مرگبار مرزی هیمالیا در سال ۲۰۲۰، دهلی نو به نگرانی های امنیتی در ممنوعیت بیش از ۳۰۰ اپلیکیشن چینی اشاره کرد و همچنین قوانین را برای سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در هند تشدید کرد.

پاندی به دویچه وله گفت: “دولت هند دسترسی به تعدادی از اپلیکیشن های چینی (از جمله وی چت و تیک تاک) را که ظاهراً در انتقال مخفیانه داده های شخصی به خارج از هند نقش داشتند، ممنوع کرد.”

وی افزود: “بعداً دولت اعطای حق امتیاز و مجوز به سهامداران خارج از کشور را به دقت بررسی کرده است.”

با این وجود، شرکت‌های چینی همچنان بر بازار گوشی‌های هوشمند هند که دومین بازار بزرگ جهان پس از چین است، تسلط دارند.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی فناوری Counterpoint، بازار گوشی‌های هوشمند این کشور جنوب آسیا در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است و فروش سالانه آن بیش از ۱۶۹ میلیون دستگاه بوده است.

درآمد ۲۷ درصد افزایش یافت و به ۳۸ میلیارد دلار رسید. حدود ۱۷ درصد از محموله های جهانی گوشی های هوشمند چینی در سال ۲۰۲۱ به هند رفت.

برندهای چینی چهار تا از پنج برند برتر گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند و ۷۶ درصد از بازار را در اختیار دارند و شیائومی با ۲۴ درصد، ویوو و ریلمی هر کدام حدود ۱۵ درصد و اوپو حدود ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

سامسونگ تنها برند غیر چینی است که در بین پنج برند برتر با ۱۸ درصد سهم بازار قرار گرفته است.

به گفته دان وانگ، اقتصاددان ارشد بانک هانگ سنگ، سرکوب شیائومی هم به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی و هم افزایش سیاست حمایت‌گرایی در هند بود.

او به دویچه وله گفت: “تولیدات چینی از نظر قیمت و کیفیت رقابتی هستند و سهم بازار برندهای بومی هند را از بین می برند.”

حمایت گرایی یا بازی جوانمردانه؟

انوراگ ویسوانات، یکی از همکاران در موسسه مطالعات چینی در دهلی، گفت که هند به سادگی از کتاب بازی چین تقلید می کند.

او به دویچه وله گفت: «این دقیقا همان کاری است که چین سال‌ها انجام می‌دهد، که از حمایت‌گرایی تجاری برای مسدود کردن غول‌های فناوری غربی مانند فیس‌بوک و توییتر، برای پرورش بازیگران داخلی خود و محافظت از «نگرانی‌های امنیت ملی» خود استفاده می‌کند.

هند در حال یک تیر و دو نشان است – اشاره ای به مسئله سرزمینی و استفاده از شیائومی به عنوان پله اول و همچنین برای محافظت و تشویق کشور خود برای جایگزینی شیائومی “ساخت هند”.

با وجود مشکلات، شیائومی شایعاتی مبنی بر اینکه قصد دارد هند را ترک کند و تولیدات خود را به پاکستان منتقل کند، رد کرده است.

پاندی گفت: صرف نظر از تنش‌های سیاسی، هند بازار بزرگی را برای این شرکت‌ها ارائه می دهد و مصرف کنندگان هندی گوشی‌های هوشمند چینی و سایر محصولات با فناوری پیشرفته را پذیرفته‌اند.

“خروج چنین سازندگان گوشی‌های هوشمند از نظر تجاری حرکت عاقلانه‌ای نخواهد بود.”

وانگ گفت که بازار هند در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا فروش گوشی‌های هوشمند در چین به دلیل مصرف ضعیف و رشد کم درآمد ناشی از محدودیت‌های کووید کاهش یافته است. هند با جمعیت جوان تر و رشد سریع تر، یک بازار جایگزین ایده آل است.

آیا شرکت‌های هندی می توانند این رقابت چینی را پشت سر بگذارند؟

بسیاری از مصرف کنندگان هندی که به ارزیدن یک کالا با توجه به پولی که می دهند توجه می‌کنند، محصولات چینی را جذاب می دانند.

انوک دیوید، مهندس هندی گوشی‌های هوشمند که قبلاً در پروژه‌های تولید اپل در چین کار می‌کرد، گفت: کالاهای «ساخت چین» امروزی نه تنها «ارزان»، بلکه «خوب» است.

انوک به دویچه وله گفت: “گجت‌های چینی با جدیدترین و بهترین فناوری ساخته شده‌اند و آنها را محصولاتی برتر می‌سازد.”

در حالی که تولید کنندگان هندی مانند MicroMax در چند سال گذشته گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه‌ای را ارائه کرده اند، اما این گوشی‌ها تاکنون در بازار مصرف موفق نبوده اند.

دیوید گفت که سازندگان تلفن هندی چیزهای زیادی برای یادگیری از رقبای چینی خود دارند. پتانسیل وجود دارد. ممکن است مدتی طول بکشد تا به همتایان چینی خود برسند، اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا