کد خبر: 020801105783
اقتصاداقتصاد کلانروزنامه

یک همت برای اداره جنگ کافی بود، با ۵۰۰۰ هزار همت چه می کنید؟

علی پاکزاد

نقدینگی کشور به رقم ۵ هزار تریلیون تومان یا همان ۵۰۰۰ همت رسیده و رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام این رقم تاکید می کند اگر این نقدینگی را مدیریت کنیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد!

نکته اول آنکه در مثلهای فارسی طنزی است که با این مضمون که شخصی را از کرامات بزرگش مورد سئوال قراردادند و او هم پاسخ می دهد: «از کرامات شیخ ما این است، شیره خورد و گفت شیرین است.»

در شرایطی فعلی بیان از بدیهیات چندان مجال نیست و باید از آن عبور کرد کما اینکه انتظار می رفت دولت در ساختار برنامه ریزی خود حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشد که البته تا امروز که بیان نشده و باید منتظر بود و دید در مراحل تنظیم برنامه هفتم چه رخ می دهد.

شاید برخی با همین سطور نویسنده را متهم به سیاه نمایی کنند و عنوان کنند که مکر دولتهای قبل چه کردند که امروز به نقد دولت یک ساله می نویسید.

در پاسخ به ایشان همین نکته را تاکید می کنم که طی کی سال گذشته در بسیاری از مسائل سکوت کرده و در حد امکان نکات مثبت دولت را بیان کرده ایم و قصد هم مقایسه با گذشته نیست که کارنامه آنکه رفت در دسترس است و نیازی هم به بازخوانی ندارد.

نکته دوم آنکه طی ماههایی که از فعالیت دولت سیزدهم عبور کرده ایم نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور ایجاد شده است، کاهش سرعت نقدینگی قابل تقدیر است که بخش زیادی کاهش سرعت رشد نقدینگی هم با افت طرف تقاضا و به نوعی تداوم روند کوچک شدن سفره مصرف مردم همراه بوده است.

دولت اگر چه در مورد پرداخت یارانه ها تاکید به اصلاح دارد ولی هنوز نتایج آن برای عامه ملموس نیست، افزایش مالیات ها و افزایش دستمزد بخش زیادی فعالین اقتصادی را با دست انداز جدی مواجه ساخته و این وضعیت به قبل از مشکلات این روزها باز می گردد و وقایع اخیر تنها در تشدید آنها موثر بوده ولی ربطی به صورت مسئله اصلی ندارد.

افزایش پرداختی مستمری بگیران و بازنشستگان هم که از دولت قبل با دست انداز مواجه بود هنوز با اما و اگر های فراوان همراه است.

نهضت ملی مسکن هم با آورده حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون توانی از سوی متقاضیان در ابهام فرو رفته است. در چنین شرایطی سئوال اینجاست در دوران جنگ تحمیلی برای اداره کشور یک همت کافی بود امروز چه کرده ایم که با وجود ۵هزار همت هم باید کاسه چه کنم به دست بگیریم و رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور که سابقه وزارت نمایندگی مجلس، وزارت نفت و وزارت بازرگانی را در کارنامه خود دارد تازه بگوید اگر بتوانیم این نقدینگی را مدیریت کنیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد؟!

فارغ از شرطی بودن این گزاره که تفاوت فاحشی با اظهارات قبل تر دولت در سال گذشته دارد، انتظار داریم ریاست سازمان برنامه و بودجه دقیق تر از این اتفاقات خوب صحبت کند، زبان برنامه و بودجه با قطعیات و احتمالات همراه است و هیچ تناسبی با ایهام و استعاره ندارد و زمانی که از این صنایع در بیان مسئول برنامه و بودجه کشور شنیده می شود، این تعبیر را در اذهان ایجاد می کند که دولت کاسه چه کنم دست گرفته و برنامه مشخصی برای مدیریت نقدینگی ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا