کد خبر: 080801106379
جهانروزنامه

افتتاح دامداری ۲۶ طبقه در چین

ترجمه: محمود نواب مطلق

یک مرکز جدید عظیم پرورش خوک در ساختمانی ۲۶ طبقه در استان «اوبه ای» در چین آغاز بکار کرد. از دوسال پیش تاکنون با تشویق دولت و به منظور تأمین خودکفایی غذایی کشور، پرورش صنعتی خوک در حال گسترش است.

با این سیاست در چین از این پس خوکها در آسمان خراشها پرورش می‌یابند. از ابتدای ماه اکتبر (اواسط ماه مهر) ۳۷۰۰ خوک مولد در ساختمان بتونی ۲۶ طبقه درمرکز مدرن پرورش صنعتی خوک بنام «زونگ شی کایی وه ای» واقع در شهر«اِزهو» در استان«اوبه ای» پذیرفته شده اند.

«لین جین» معاون این مرکز طی پیامی تصویری که روز چهارشنبه ۲۶ امتبر(۴آبان) در شبکه اجتماعی چینی«وِایبو» پخش شد با نهایت افتخارگفت: «این مرکز صنعتی پرورش‌خوک بلندترین و بزرگترین ساختمان پرورش‌خوک درجهان است.

در این مرکز در تابستان هوای خنک و در زمستان هوای گرم برقرار است.» از ویژگیهای برجسته این مرکز سیستمهای هوشمند کنترل تهویه مطبوع، درجه حرارت، رطوبت و همچنین وجود ۳۰ هزار مکان برای تغذیه خوکها و شش اَبَر بالابر برای جابجایی همزمان ۲۴۰ خوک است.

همه‌چیز جز حال و هوای خوکها از راه دور دریک سالن مدیریتی تحت کنترل است. این مرکز همچنین قصد دارد با استفاده از یک‌دستگاه مخصوص؛ فرایند تخمیر بی‌هوازی کوددامی در دمای بالا و غیر وابسته به دی اکسیژن را به منظور تولید روزانه ۱۲۰هزار متر مکعب بیوگاز راه اندازی کند. این بیوگاز پس از گوگرد‌زدایی برای تولید بخاراستفاده می‌شود.

بخاری که از آن برق نیز تولید می شود. بر اساس مطالب منتشر شده در وی چت از سوی این مرکز: «با استفاده از این انرژی آب گرم مخصوص شرب و استحمام حیوانات، فضای گرم برای آنها و بطورکلی برای امور سلامت آنها تأمین می‌شود.

از سوی دیگر این فعالیتها هم‌جهت با رسیدن به اهداف کربن‌زدایی و پیشگیری از انتشار گازهای گلخانه ایست.» چین بیشترین مصرف‌کننده گوشت خوک درجهان است. ساختمان دیگری مشابه این ساختمان در زمینی به مساحت ۸۰۰هزار مترمربع درحال تکمیل شدن است.

این شرکت برای این‌منظور رقمی معادل چهار میلیارد یوآن ( ۵۵۳میلیون یورو) سرمایه‌گذاری کرده‌است. کشتار ۲/۱میلیون رأس خوک درسال از اهداف این شرکت است. «زونگ شی کایی وه ای» تنها مرکز پرورش صنعتی خوک در چین نیست.

از سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) دهها مرکز نظیر آن در چین به پرورش صنعتی خوک روی آورده‌اند. این مراکز دربلندی ساختمانها و در‌تعداد کشتاردام با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مصرف گوشت خوک در چین در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۵۸میلیون تُن بود که ۹۲ درصد از آن در چین تولید شد. بدین ترتیب چین اولین مصرف کننده گوشت خوک در جهان محسوب می شود.

این صنعت همچنین در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱(۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) به دلیل شیوع بیماری دامی طاعون خوکی آفریقایی متحمل خسارات فراوانی شد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا