کد خبر: 240801108585
بازاربازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

بازار کریپتو در بحبوحه سقوط عمده مبادلات باز می گردد

ترجمه: سلیم حیدری

ارزش کل بازار تمام رمزارزها نسبت به رکوردی که در سال گذشته ثبت شده بود، بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

سقوط صرافی ارزهای دیجیتال FTX باعث شده است که ارزش تمام دارایی های رمزنگاری به شدت کاهش یابد، زیرا سرمایه گذارای در بازاری که زمانی بسیار امیدوارکننده به نظر می رسید، ضعیف شده است.

از جمعه تا یکشنبه، ارزش کل بازار تمام توکن ها با ۳ درصد کاهش از ۸۵۶ میلیارد دلار به ۸۳۱ میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش CoinMarketCap، از ماه نوامبر، ارزش آنها از کمی بیش از ۱ تریلیون دلار ۱۸ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، داده‌های ردیابی شده توسط وب‌سایت CoinGecko نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های کریپتو جهانی بیش از ۷۰ درصد از رکورد کمتر از ۳ تریلیون دلاری که در سال گذشته ثبت شده بود، کاهش یافته است.

قیمت بیت کوین bellwether در هفت روز منتهی به یکشنبه ۲۲ درصد سقوط کرد که بدترین عملکرد هفتگی آن از اواسط ژوئن تاکنون بوده است. این در حالیست که ارزش بازار آن به ۳۰۵ میلیارد دلار کاهش یافت. این رمز ارز برتر در عرض یک سال سه چهارم ارزش خود را از دست داده است.

در همان زمان، اتر ۲۴ درصد کاهش یافت و ارزش بازار آن به ۱۴۴ میلیارد دلار کاهش یافت. سولانا بزرگترین بازنده بود که در هفت روز گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش داشت. دوج کوین در مدت مشابه ۳۰ درصد کاهش یافت.

FTX روز جمعه درخواست حمایت در برابر ورشکستگی کرد. مدیر عامل آن سام بنکمن-فرید از سمت خود کناره گیری کرد. این صرافی نشان داد که بیش از ۱۰۰۰۰۰ طلبکار، دارایی‌های بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار و همچنین بدهی های بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار دارند. حدود ۱۳۰ شرکت وابسته دیگر، از جمله Alameda Research، شرکت تجارت ارزهای دیجیتال Bankman-Fried، و FTX US، شرکت تابعه این شرکت در ایالات متحده، بخشی از این روند هستند.

اوضاع در آخر هفته زمانی بدتر شد که FTX و FTX US قربانی حمله‌ای شدند که صدها میلیون دلار ارز دیجیتال را از کیف پول صرافی‌ها خارج کرد. روز یکشنبه، صرافی‌های ارز دیجیتال Binance و Huobi سپرده‌های FTT، توکن‌های بومی FTX را پس از انتشار خارج از برنامه به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار بدون هیچ توضیح رسمی، مسدود کردند. تتر، منتشر کننده استیبل کوین، آدرس‌های مرتبط با کیف پول‌های تخلیه کننده حساب FTX را مسدود کرد.

ورشکستگی صرافی FTX آخرین ضربه به بازار بحران زده ارزهای دیجیتال است. قیمت ارزهای دیجیتال در ماه ژوئن (خرداد) به شدت شروع به کاهش کرد، زیرا سیاست سختگیرانه فدرال رزرو ایالات متحده باعث ترس سرمایه گذاران از رکود اقتصادی شد و تقاضا برای دارایی‌های مالی امن را افزایش داد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا