کد خبر: 210901112455
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

مأموریت بخش خصوصی ژاپن برای سفر به کره ماه

ترجمه: محمود نواب مطلق

روبات فرودگر ژاپنی «هاکوتو»، پس از دوبار وقفه، برای انجام یک سفر طولانی به طرف کره ماه با پرتابگر «فالکون ۹» روز یکشنبه۱۱ دسامبر (۲آذر) از پایگاه فضایی «کیپ کاناوِرال» در فلوریدای آمریکا به پرواز درآمد. این اولین روبات فرودگر بخش خصوصی ژاپنیست که در کره ماه فرود می‌آید.

سرانجام پس از دوبار وقفه که دلیل آن «بررسی های نهایی» عنوان شده بود این فرودگر از پایگاه فضایی «کیپ کاناوِرال» در فلوریدا توسط یک موشک «اِسپیس ایکس» به فضا پرتاب شد.

براساس تصاویر منتشرشده به صورت زنده فرودگر ژاپنی ساخت یک شرکت نوآفرین ژاپنی به نام «آی اِسپیس» در توکیو توسط پرتابگر«فالکون۹» در ساعت۲:۳۸ به وقت محلی (۷:۳۸ وقت بین‌المللی) از این پایگاه آمریکایی به فضا پرتاب شد.

تنها سه کشورآمریکا، روسیه و چین تاکنون توانسته‌اند بر روی کره ماه با فاصله‌ای حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر از زمین روباتهایی فرود آورند.

شرکت نوآفرین «آی اِسپِیس» با ۲۰۰ کارمند درنظر دارد برنامه نقل و انتقال به سمت کره‌ماه را با قیمت پائین به اجرا درآورد. این شرکت یکی از پنج شرکتیست که به مرحله نهایی مسابقه شرکت«ایکس پرایز» راه یافت.

این مسابقه  با حمایت گوگل از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸(۱۳۸۶ تا ۱۳۹۷) برای فرودآوردن روباتهایی بر روی کره ماه برگذار شد اما برنده ای نداشت. یعنی تا پایان سال۲۰۱۸(۱۳۹۷) هیچ شرکتی نتوانست برای فرود روی کره ماه روباتش را آماده کند.

برخی شرکتها برنامه هایشان را ادامه دادند. شرکت اسرائیلی«اِسپِیس آی اِل» نیز به مرحله نهایی راه یافته بود اما به دلیل سقوط فرودگرش در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) به هنگام فرود نتوانست به عنوان اولین روبات فرودگربخش خصوصی بر روی کره ماه را کسب کند.

شرکت«آی اِسپِیس» طی یک ابتکار تصمیم گرفت برای صرفه جویی از سوخت کمتری استفاده کند و فضای روبات را بیشتر به خود موتور اختصاص دهد. از اینرو مسیر را کند تر طی می کند.

این روبات در فاصله یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری از سطح زمین یک حلقه ای به دور ماه می زند و سپس تا آخر ماه آوریل(فروردین) برروی کره ماه فرود می آید.

این فرودگر ژاپنی حامل یک روبات کوچک چند ده کیلویی از کشور امارات متحده عربی نیز هست که به دوربینهای فرانسوی مجهزبوده و برای انجام مأموریت ده روزه روی کره ماه طراحی شده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا