کد خبر: 210901112460
انرژیجهانروزنامه

عمان می گوید تولیدکنندگان نفت نسبت به سقف قیمتی محتاط هستند

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر انرژی عمان می‌گوید محدودیت‌های روسیه ممکن است در سطح جهانی گسترش یابد.

سلیم العوفی، وزیر انرژی عمان در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: تولیدکنندگان بزرگ نفت نگران محدودیت قیمتی اعمال شده توسط کشورهای گروه هفت بر صادرات نفت خام روسیه هستند.

محدودیت قیمت خرید نفت روسیه که ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است، توسط اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) معرفی شد.

این محدودیت شرکت های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات به کشتی های بارگیری شده با نفت روسیه منع می کند، مگر اینکه محموله ها با قیمت ذکر شده یا کمتر از آن خریداری شده است.

العوفی در اوایل این هفته به آژانس گفت: «فکر نمی‌کنم کسی آن را دوست داشته باشد. ما نمی دانیم تا کجا پیش خواهد رفت. امروز، روسیه است. اما فردا می تواند تغییر کند و سقف قیمت جهانی باشد. این بسیار جدی خواهد بود.»

وزیر همچنین هشدار داد که این اقدام می تواند منجر به سرمایه گذاری کمتر در تولید نفت در سطح جهان شود.

العوفی چند روز پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) برای گفت‌وگو درباره سیاست‌ها، گفت که این گروه با ثابت نگه داشتن تولید موافقت کرده است و تاکید کرد که بازار “آماده دریافت حجم اضافی” نیست.

این وزیر همچنین گفت که اوپک پلاس احساس می کند که آخرین داده ها کاهش دیگری در عرضه را توجیه نمی کند. در ماه اکتبر (آبان)، این ائتلاف با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه ای موافقت کرد.

العوفی گفت: «هر گونه کاهش اضافی احتمالاً پیامی منفی به بازار خواهد داشت. در حال حاضر، ما به تصمیم اکتبر (آبان) پایبند هستیم.

اما این بدان معنا نیست که اگر فکر کنیم در بازار به میزان قابل توجهی عرضه شده است یا کمبود عرضه دارد، نمی توانیم پاسخ دهیم. ما می‌توانیم در هر زمانی تشکیل جلسه بدهیم.»

قیمت های جهانی نفت خام اندکی پس از اعمال تحریم های واشنگتن و متحدانش علیه روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان، به بیش از ۱۲۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

از آن زمان، قیمت نفت خام کاهش یافته و به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

دلیل این امر این است که تقاضا در سراسر جهان به دلیل کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده و اروپا، همراه با محدودیت های طولانی مدت مرتبط با کووید در چین کاهش یافته است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا