کد خبر: 250901112898
جهانروزنامه

پیش بینی بانک مرکزی اروپا برای تورم بیشتر در سال ۲۰۲۳

بانک‌ مرکزی اروپا پیش‌ بینی کرده‌است درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) تورم بیشتر می‌شود اما رکود اقتصادی رخ نخواهد داد.

براساس آخرین پیش‌بینیهای بانک‌مرکزی اروپا نرخ متوسط تورم درسال آینده میلادی در اروپا به ۳/۶ درصد خواهد رسید درحالیکه قبلا این رقم ۵/۵ درصد اعلام شده بود.

براساس اعلام این نهادمالی اروپایی نرخ بهره آن نیز نیم درصد افزایش خواهد یافت. براساس پیش‌بینی‌های این بانک نرخ متوسط تورم در سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) در اروپا به ۴/۳ درصد خواهد رسید درحالیکه قبلا نرخ ۳/۲ درصد برای این زمان اعلام شده بود.

نهایتا در سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) این نرخ به ۳/۲ درصد خواهد رسید. رقمی نزدیک به هدفگذاری بانک مرکزی اروپا برای نرخ تورم در اروپا.

اما بنابر نظرات این بانک منطقه یورو درسال آینده میلادی دچار رکود اقتصادی نمی‌شود. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) معادل ۵/۰ درصد خواهدبود و این برخلاف پیش‌بینی‌های اعلام‌شده ماه سپتامبر(شهریور) این بانک با رقم ۹/۰درصد است.

این نرخ درسال  ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)بالغ بر ۹/۱ درصد و در سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) درحدود ۸/۱ درصد خواهد بود.

بانک مرکزی اروپا با افزایش نیم درصدی  نرخ بهره خود در سال آینده میلادی نیز امیدواراست سیاست انقباض پولی ایجاد شده نسبت به ماههای قبل کمی معتدل‌تر باشد.

بدین ترتیب نرخ بهره وامهای جدید بانک‌مرکزی اروپا ۲درصد و وامهای کوتاه مدت آن ۵/۲ درصد خواهد شد. این نرخها از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) تاکنون بی‌سابقه بوده‌است.

این بانک اعتقاد دارد به دلیل آنکه  دورنمای نرخ تورم در ماه های آینده نیز افزایشی خواهد بود کماکان سیاستگذاری باید بر مقابله با تورم متمرکز شود.

این نهاد مالی مستقر در فرانکفورت همانطور که رئیس آن خانم «کریستین» لاگارد در ماه اکتبر(مهر) متعهد شده بود کاهش اعطای تسهیلات را آغاز کرده است.

این بانک قصد دارد با توقف سرمایه گذاری مجدد در بخش سهام اوراق قرضه رقم ۳۳۰۰میلیارد دلاری فعلی آنرا کاهش دهد. این توقف تا زمان بازپرداخت تمامی این سهام تا آخرین زمان سررسیدشان انجام می‌شود.

میزان کاهش سهام اوراق قرضه بانک‌مرکزی تا ماه ژوئن ۲۰۲۳(خرداد ۱۴۰۲) بطور متوسط ۱۵ میلیارد یورو درماه خواهد بود و این روند تا رسیدن آن به تعادل مورد نظر ادامه خواهد یافت.

مؤسسه ملی آمار و پژوهشهای اقتصادی فرانسه «اینسه» معتقداست نرخ تورم سالانه اروپا درماه نوامبر (آبان) به ۲/۶ درصد رسید. بدین ترتیب تورم برای اولین بار پس از ۱۷ ماه در منطقه یورو کاهش یافت.

با این توصیف بانک مرکزی اروپا کماکان به سیاست انقباضی پولی خود ادامه می‌دهد تا دسترسی آسان به نقدینگی چندان میسر نباشد.

به‌رغم آنکه بانک‌ مرکزی اروپا اعلام رکود نکرده اما همچنان خطر بروز رکود اقتصادی اروپا را تهدید می‌کند. برنامه بانک‌ مرکزی اروپا برای کاهش ۱۵میلیارد یورویی سهام ارواق قرضه بر بهبود زیر ساختها از قبیل حمل ونقل ریلی، جاده ها و امور بیمارستان ها  متمرکز می‌شود.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا