کد خبر: 270901113268
اقتصادتولید و بازرگانیجهانروزنامه

افزایش تولید آلومینیوم سبز خبر خوش برای «خودروسازان» و «آب و هوا»

ترجمه: سلیم حیدری

سازندگان آلومینیوم قرار است تولید فلزات کم کربن را تا ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند و در سال های آینده حتی بیشتر از این تولید کنند.

این امر باعث کاهش هزینه خودروسازانی می شود که به دنبال تجهیزات سازگار با آب و هوا هستند و ردپای کربن سنگین را در صنعت کاهش می دهد.

آلومینیوم بیشترین مصرف انرژی را در بین فلزاتی که تولید می شود دارد و حدود ۱.۱ میلیارد تن انتشار جهانی CO2 در سال را به خود اختصاص می دهد.

پیش‌بینی افزایش تولید آلومینیوم سبز در سال آینده، ۱۳ میلیون تن یا حدود ۱.۲ درصد کاهش خواهد یافت.

فشار دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به تولیدکنندگان آلومینیوم انگیزه ای برای افزایش تولید این ماده کم کربن داده است که در مقایسه با میانگین جهانی تولید کربن (۱۶.۶ تن)، کمتر از ۴ تن CO2 در هر تن فلز منتشر می کند.

این بدان معناست که هزینه تولید مازاد جهانی فلز آلومینیوم سبز (که عمدتاً با استفاده از انرژی آبی یا مواد بازیافتی تولید می‌شود) بر هزینه‌ای که تولیدکنندگان می‌توانند از خودروسازان و شرکت‌های قوطی نوشیدنی گرفته تا تامین‌کنندگان ساختمانی دریافت کنند، سنگینی می‌کند.

ایوان ولا، مدیر اجرایی آلومینیوم ریو تینتو (RIO.L)، ماه گذشته در یک کنفرانس سرمایه گذاری گفت: “این (حق بیمه) در حال حاضر در چند سال گذشته بسیار کم بوده است.”

ولا افزود که این شرکت اخیراً افزایش هایی را در حق بیمه مشاهده کرده است، بدون اینکه جزئیاتی ارائه کند.

محصولات سبز

عرضه جهانی آلومینیوم کم کربن برای چندین سال قوی بوده است، اما در سال ۲۰۲۲ عمدتاً به دلیل محدودیت‌ها در استان‌های جنوبی چین به عنوان تولید کننده برتر و به دلیل اتکای تولید این فلز به انرژی آبی، کاهش یافت.

سیمون لارج، تحلیلگر موسسه مشاوره CRU گفت: تولید در سال آینده در سطح جهان باز خواهد گشت و با ۱۰ درصد افزایش به ۱۸.۵۶ میلیون تن خواهد رسید که ۲۶ درصد از کل تولید آلومینیوم را تشکیل می دهد.

در اروپا، نسبت محصولات کم کربن به عرضه کلی بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است، زیرا تولیدکنندگان بزرگ اسکاندیناوی معمولاً از انرژی برق آبی استفاده می کنند و باید در سال آینده به ۸۳ درصد برسد.

صنعت خودرو

افزایش عرضه پایدارتر با تلاش‌های فزاینده شرکت‌ها برای نشان دادن اعتبار سبز خود به مصرف‌کنندگان (به رهبری بخش خودروی اروپا)، همزمان شده است.

BMW آلمان سال گذشته با خرید آلومینیوم ساخته شده با انرژی خورشیدی از امارات گلوبال آلومینیوم موافقت کرد، در حالی که برند ممتاز فولکس واگن و آئودی در حال آزمایش فلز از فناوری جدید ELYSIS است که توسط Alcoa و ریو پیشگام شده است. شرکت تینتو تمام انتشار CO2 را حذف می کند و اکسیژن را جایگزین می کند.

اکثر شرکت ها تمایلی به افشای میزان مواد کم کربنی که می خرند و حق بیمه پرداختی به دلایل رقابتی ندارند.

سازنده خودروهای الکتریکی Polestar شروع به استفاده از آلومینیوم سبز به عنوان بخشی از پروژه ای برای ایجاد خودرویی با آلایندگی صفر از هر جنبه ای از تولید کرده است.

این کار با همکاری شرکت Norsk Hydro نروژ (NHY.OL) که از انرژی آبی برای تولید بیشتر استفاده می کند، صورت می گیرد.

Polestar گفت که برای آلومینیوم سبز کمی بیشتر پرداخت می کند (تا حدی به دلیل هزینه های اداری تغییر تامین کنندگان) اما نگفت چقدر بیشتر است.

یکی از سخنگویان شرکت به رویترز گفت: «هزینه هر کیلوگرم کاهش انتشار CO2 هنگام تغییر به آلومینیوم سبز هنوز به طور قابل توجهی کمتر از بسیاری از روش‌های دیگر برای کاهش انتشار مواد خام است.»

Norsk Hydro همچنین قراردادی را برای تامین آلومینیوم مرسدس بنز امضا کرد که کمتر از ۳ تن CO2 در هر تن فلز تولید می کند.

سرمایه گذاری سنگین، حق بیمه کم

شرکت های آلومینیومی سرمایه گذاری زیادی در فناوری های کم کربن کرده اند. Norsk Hydro اعلام کرد که در سال جاری میلیاردها دلار هزینه کرده است تا آلومینیوم خود را پایدارتر کند، در حالی که ریوتینتو، آلکوآ و دولت کانادا ۲۲۸ میلیون دلار در فرآیند جدید ELYSIS خود سرمایه گذاری کردند.

تحلیلگران می گویند، اما چنین سرمایه گذاری هایی برای افزایش تولید، قیمت هایی را که تولیدکنندگان می توانند برای محصولات کم کربن خود دریافت کنند، کاهش می دهد، به ویژه در سال جاری که تقاضای کلی تحت تاثیر ترس از رکود قرار گرفته است.

خورخه وازکز در مشاوره هاربر آلومینیوم گفت: “حق بیمه محصولات کم کربن در محل اساسا ناپدید شده است.”

او گفت که حق بیمه برای بیلت کم کربن (یک محصول ساخته شده که اغلب در ساخت و ساز استفاده می شود)، از ۳۰ دلار در هر تن در ژانویه به صفر رسیده است.

با این حال، تولیدکنندگان همچنان می‌توانند بخشی از تولید کم کربن خود را با قیمت‌های بالاتر تحت قراردادهای فصلی و سالانه بفروشند.

او افزود که میله سیم به دلیل استفاده از آن در سیم کشی برق مرتبط با انتقال انرژی سبز در سراسر جهان، بالاترین حق بیمه را دارد.

تغییرات منطقه ای نیز وجود دارد.

یکی دیگر از تحلیلگران گفت: در اروپا، حق بیمه ممکن است از پیشنهادات اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه بر واردات کالاهای با کربن بالا تا سال ۲۰۲۶ افزایش یابد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا