کد خبر: 270901113271
جهانروزنامه

اختصاص وام سه میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به مصر

براساس اطلاعیه صندوق بین‌المللی پول هیئت مدیره این صندوق روز جمعه ۱۶ دسامبر(۲۵آذر) اعطای وام سه میلیارد دلاری به مصر را که قبلا در ۲۷ اکتبر(۵آبان) اعلام کرده بود با پرداخت فوری مبلغ ۳۴۷ میلیون دلاربه تصویب رسانید. این اقدام مدت ها مورد انتظار بود.

این وام در چارچوب سازوکار اعطای اعتبارات طی یک بازه زمانی مشخص در طول ۴۶ ماه به مصر پرداخت می‌شود.

این وام بر پایه۲.۳۵۰,۱۷ میلیون واحد از محل «حق برداشت های ویژه از این صندوق» مبتنی بر سبدی متشکل از پنج پول شاخص بین المللی معادل ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول تأکید کرده این وام به منظور اجرای یک برنامه اقتصادی با هدف حفظ ثبات اقتصاد کلان، بازسازی عوامل مهارکننده آسیب های اقتصادی و درنهایت گشایش راه های رشدی پایدار و فراگیردر اقتصاد به وسیله بخش‌خصوصی به مصر اعطا می‌شود.

از اهداف دیگر این وام گذر دائمی به یک نظام  نرخ ارز منعطف و همچنین رسیدن به یک سیاست پولی مشخص برای کاهش تورم در این کشور عنوان شده است.

این اقدامات باید همزمان با هدف افزایش کمک هزینه های اجتماعی، کاهش بدهی های عمومی واصلاحات گسترده در طرح های زیر ساختی به اجرا درآید.

براساس اطلاعیه صندوق علاوه بر این مصر باید طی بازه زمانی مشخص دریافت این وام در چارچوب سازوکار اعطای این اعتبارات از طریق شرکای بین المللی و منطقه ای خود به میزان ۱۴ میلیارد دلار دیگر تأمین مالی شود.

علاوه بر اینها مقامات مصر خواستاربهره‌مندی از یک میلیون واحد  از محل «حق برداشتهای ویژه از این صندوق» در چارچوب تسهیلات حمایتی و ثبات اقتصادی هستند.

براین اساس کشورهای کم درآمد و آسیب پذیر می‌توانند از این تسهیلات برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی و یا مبارزه با بیماریهای همه گیراستفاده کنند.

جنگ روسیه و اوکراین آسیبهای فراوانی به اقتصاد مصر وارد کرد. این کشور به عنوان اولین وارد کننده گندم در جهان از افزایش قیمت غلات بشدت آسیب دید.

از سوی دیگر با کاهش ۴۰ درصدی حضور گردشگران روسی و اوکراینی در مصر مواجه شد. در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۸ میلیون نفر از این گردشگران از مصر دیدن کردند. ارزش پول ملی مصر نیز بتدریج کاهش یافته است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا