کد خبر: 101001114720
جهانروزنامه

اعلام رسمی کمک ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

محمود نواب مطلق

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بودجه ۱۷۰۰ میلیارد دلاری آمریکا تا سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) را امضاء کرد. از مهمترین اقلام این بودجه کمک ۴۵ هزار میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین است.

قانون این بودجه هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود. بنابراین آمریکائیان دیگر نگران تعطیلی خدمات عمومی به دلیل نداشتن بودجه نخواهند بود.

قانون بودجه برای بازه زمانی از ماه ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۳( دی ۱۴۰۱ تا شهریور۱۴۰۲) به تصویب رسید. این بودجه برای آمریکا بسیار اهمیت دارد چراکه محل تأمین پرداخت های مورد نیاز دولت فدرال این کشور از قبیل حقوق کارکنان از جمله نیروهای دولتی، نظامی و همچنین تأمین مالی سیاستهای اقتصادی دولت است.

اقلامی چون تأمین مالی پژوهشهای پزشکی، امنیتی، مراقبتهای بهداشتی برای بازماندگان جنگ، تأمین مالی حوادث غیر مرقبه وبرنامه های مبارزه با خشونت برضد زنان نیز دراین قانون بودجه پیش‌بینی شده‌است.

ارزیابی بایدن از قانون بودجه روز جمعه ۳۰دسامبر (۹دی) این چنین بود: «این قانون برای رقابت های اقتصادی ما و مردم ما خوب خواهد بود.»

مجلس سنا در ابتدا روز پنجشنبه۲۲دسامبر(۱دی) و سپس کنگره روزجمعه ۲۳دسامبر(۲دی) قانون بودجه را به تصویب رساندند.

در انتها امضای رئیس‌جمهور آخرین مرحله برای اجرایی شدن این قانون بسیار مهم برای اقتصاد این کشوراست.

«اِستِنی هایر» رئیس جناح دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا قبل از تصویب قانون بودجه آمریکا در مورد آن گفت:« تصویب این قانون از بسیاری جهات ازجمله تأمین مالی دولت و کارکنان آن برا ی ما اهمیت فوق العاده ای  دارد و از همه مهمتر نشانگر آنست که دولت کار می‌کند و تعطیل نمی‌شود.»

در مقابل «کِوین مک کارتی» رئیس جناح جمهوریخواه درمجلس نمایندگان آمریکا مخالف رأی به این قانون بود و ترجیح می‌داد این رأی‌گیری پس‌از تعطیلات سال نو مسیحی باشد تا اکثریت جمهوریخواه تازه منتخب در انتخابات میاندوره‌ای نیزکارش را آغاز و در رأی گیری این قانون مشارکت کند.

به اعتقاد وی: «ایام آخر سال زمان بخشش است اما ظاهرا در کنگره دموکراتها بیشتر به فکر پرکردن جیبشان هستند وجمهوریخواهان مجبور به شرکت در رأی گیری برای قانون بودجه شده‌اند.»

قبل از رأی گیری نیز منتخبین جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از زمان کمی که برای بررسی لایحه بودجه داشتند گله‌مند بودند. این لایحه سه روز قبل نهایی شده بود.

آنها همچنین به بخش هایی از این لایحه در مورد اختصاص بودجه به اقشار خاصی از جامعه انتقاد داشتند.

اما سناتورهای جمهوریخواه پنجشنبه ۲۲دسامبر (۱دی) با نادیده گرفتن تمام این موارد با حدود ۲۰ رأی موافق در مجلس سنا منجر به تصویب این قانون با آرای ۶۸ موافق و ۲۹ مخالف شدند.

طی تعطیلی دولت در زمستان ۲۰۱۸(۱۳۹۷) بخشهای زیادی از جمله تعدادی از وزارتخانه ها، پارکهای ملی، موزه ها و بسیاری از سازمانها آسیب دیدند و هزاران تن از کارکنان آنها عملا بیکار شدند.

این تعطیلی که بسیار طولانی هم بود نظام کنترلی بارها در فرودگاه ها را نیز مختل کرده بود. به رغم وجود اختلافات زیاد میان دو جناح دموکرات و جمهوری خواه  اکثریت آنها نمی خواستند چنین وضعیت اسفباری مجددا در آستانه سال نو مسیحی در آمریکا تکرارو منجر به ازهم پاشیدگی امور در کشور شود.

آنها قبل از انتخابات میاندوره ای بر سر این موضوع مذاکرات بسیار فشرده ای داشتند تا تمام تلاششان را برای تعطیل نشدن دولت در آستانه سال نو مسیحی به کاربندند. ازموارد بسیار مهم دیگر در متن این قانون اصلاح متنی از قانون منتسب به قوانین قرن نوزده میلادی است که بر اساس آن معاون رئیس جمهور از این پس نمی تواند مستقیما در نتایج انتخابات ریاست جمهوری دخالت کند.

ظاهرا به استناد ابهامات موجود در این بند «مایک پنس» معاون «ترامپ» پیروزی «بایدن» را به رسمیت نمی شناخت و «ترامپ» با استفاده از همین ابهامات در ژانویه۲۰۲۱(دی۱۴۰۰) به ساختمان کنگره حمله کرد.

از موارد مهم دیگر درقانون بودجه، اختصاص کمک ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه ذکر شده است. اختصاص این رقم حکایت از حمایتهای نظامی و اقتصادی آمریکا از این کشوردارد.

«زِلِنسکی» رئیس جمهور اوکراین که با هدف در خواست کمک بیشترآمریکا به واشنگتن سفر کرده بود از اختصاص این میزان در بودجه آمریکا برای کمک به کشورش بسیار خشنود شده بود.

«نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز این کمک ها به اوکراین را به رغم آنچه رئیس جمهور اوکراین مطرح کرده بود: «نه به عنوان خیریه  بلکه در چارچوب همکاری های امنیتی، اقتصادی و امور بشر دوستانه ارزیابی کرد.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا