کد خبر: 181001115904
جهانروزنامه

نرخ بیکاری در آمریکا در پایین ترین سطح خود ظرف ۵۰ سال گذشته

ترجمه: محمود نواب مطلق

وزارت کار آمریکا اعلام کرد نرخ بیکاری این کشور در ماه دسامبر به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسید. این نرخ ۳/۵ درصدی حتی از دوره قبل از کرونا درفوریه ۲۰۲۰(بهمن۱۳۹۸) نیز کمتر است.

بنا به گفته وزارت کار آمریکا در ماه دسامبر(آذر) در این کشور ۲۲۳ هزار شغل غیرکشاورزی ایجاد شده‌است. بازارکار آمریکا پس از بازگشایی پساکرونایی همچنان به خوبی پیش می‌رود.

بدین ترتیب فدرال رزرو با تکیه براین وضعیت خوب توانسته همچنان به افزایش نرخ بهره‌بانکی باهدف مقابله با تورم افسارگسیخته ادامه دهد.

براساس آماری که وزارت کار آمریکا روز جمعه ۶ژانویه (۱۶دی) منتشر کرد اقتصاد این کشور درماه دسامبر (آذر) بیش از حد پیش‌بینی شده اشتغالزایی کرده و درنتیجه نرخ بیکاری به ۳/۵ درصد کاهش یافته است.

نرخی که در۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است. این نرخ درماه نوامبر(آبان) ۳/۶ درصد بود. براساس داده‌ها کاهش بیشتر آن مشخص بود ولی کارشناسان اقتصادی آن را تثبیت شده می‌پنداشتند.

در ماه نوامبر(آبان) براساس اعلام ابتدایی باید ۲۶۳ هزار شغل ایجاد شود در حالیکه درعمل این تعداد با کاهش به ۲۵۶ هزار شغل رسید.

براساس اطلاعیه وزارت‌کار؛ این مشاغل بیشتر در زمینه‌های هتلداری، تفریح وسرگرمی، خدمات بهداشتی، اجتماعی و ساخت وساز ایجاد شدند.

بنا به گفته های«ژانت یِلِن» وزیر خزانه‌داری آمریکا درماه سپتامبر(شهریور) این نتایج برای «بایدن» رئیس‌جمهور بسیار رضایت‌بخش است زیرا او «به دنبال راهی بود که همزمان با تورم مقابله کند و بازار کار نیز با ثبات بماند.

بدین ترتیب این ارقام خبرهای  بسیارعالی  برای «بایدن» به ارمغان آوردند و نشان دادند برنامه‌های اقتصادی او کارآمد است.»

بایدن دراین خصوص می‌گوید: «نرخ بیکاری درماه دسامبر(آذر) به پائین‌ترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسید.

تا کنون چنین نرخ پائینی برای آمریکائیان آفریقایی‌تبار، و اسپانیایی‌تبار و همچنین جامعه معلولین در تاریخ کشورما پدید نیامده بود.»

در مقابل کارشناسان اقتصادی براین باورند برای مهار پایدار تورم حتما باید نرخ بیکاری بالاتر از ۵ درصد باشد.

اما بر اساس ارقام منتشرشده میزان افزایش دستمزدها نیز که طی دوسال اخیر به دلیل کمبود شدید نیروی‌انسانی افزایش یافته بود روند نزولی آغاز کرده است.

این خود شرطی قطعی برای تثبیت نرخ تورم دریک محدوده مشخص است.

ظرف دوسال گذشته به دنبال نهضت «استعفاهای بزرگ» ناشی ازقرنطینه‌های کرونایی در آمریکا؛ نیروی‌کار به اندازه کافی وجود نداشت.

رشد متوسط دستمزد ساعتی درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به پائین‌ترین حد خود رسید.

بطورمشخص از ماه اوت (مرداد) دراین سال کاهش رشد آن آغاز شد. نرخ رشد متوسط دستمزد ساعتی درماه نوامبر(آبان) این سال ۴/۸ درصد و درماه دسامبر(آذر) ۴/۶ درصد گزارش شد.

نقطه اوج آن در مارس۲۰۲۱(اسفند۱۳۹۹) به ۵/۶ درصد رسید. این ارقام برای سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) در ماه نوامبر(آبان) ۰/۴ درصد و در ماه دسامبر(آذر)۰/۳ درصد گزارش شده است.

وضعیت نسبتا منعطف بازارکار و بسته‌های حمایتی از مصرف‌کنندگان باعث شده تا مقامات بانک‌مرکزی همچنان برسیاست های افزایش نرخ‌بهره خود برای مقابله با تورم اصرار داشته باشند و آن را بالاتر از حد متوسط ۵/۱ درصد نگهدارند.

وضعیت پویای اشتغال می‌تواند تا اواسط سال منجر به کاهش بار فشارهای ناشی از افزایش هزینه‌های اعتبارات برمخارج مصرف‌کنندگان و درنهایت بر سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی شود.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا