کد خبر: 231001116519
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

مجمع جهانی اقتصاد: تورم، بلایی وحشتناک تر از بلایای طبیعی

ترجمه: محمود نواب مطلق

بر اساس نظرات مجمع جهانی اقتصاد درحال حاضر هزینه زندگی تهدیدی به مراتب مهمتر از فجایع اقلیمی محسوب می‌شود.

تشدید تورم ناشی ازجنگ روسیه و اوکراین واز سر گیری فعالیت های اقتصادی پساکرونایی  طی دو سال آینده مهمترین مخاطرات اقتصادی را برای کل جهان به وجود می‌آورند.

سپس در دراز مدت مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی برای دولتها به دلیل ناتوانی در مدیریت و مهارآن به عنوان تهدیدی جدی محسوب می‌شوند.

برای مقابله با تمامی این مخاطرات جهان نیازمند یک همکاری تمام عیار و همه جانبه است.

مخاطره افزایش هزینه زندگی عامل ایجاد بی ثباتی های بسیار گسترده‌تری از بلایای طبیعی و حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود. مخاطراتی که خود نیز مهمترین عامل بی‌ثباتی در۱۰ سال آینده خواهد بود.

هزینه گران زندگی بیشترین فشار را بر اقتصاد جهان طی دوسال آینده وارد می‌کند. براساس گزارش۱۲۰۰کارشناس وتصمیم‌گیر در مجمع جهانی اقتصاد که روز چهارشنبه۱۱ژانویه (۲۱دی) منتشر‌شد افزایش هزینه زندگی در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) مهمترین چالش پیش روی اقتصاد جهانیست.

زیرا منجربه فقیر شدن میلیونها تن ازمردم در جوامع مختلف جهان شده و این فقر خود عامل اصلی بروز مهمترین بحرانهای اجتماعی خواهد بود. بحرانهایی که سبب پدید آمدن تنش های بسیاری در جوامع می‌شوند.

بی‌ثباتی ناشی از گرانی هزینه زندگی درجوامع به مراتب مخربتر از بلایای طبیعی و حوادث ناشی از تغییرات شدید اقلیمی هستند.

این درحالیست که خود همین بلایا و حوادث در ۱۰ سال آینده از جمله جدی‌ترین مخاطرات برای کره خاکی محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش گرانی هزینه زندگی تنها عامل بی ثباتی در کشورهای جهان نیست؛ انواع مناقشات و تنشهای موجود در جغرافیای اقتصادی جهان به صورت کاملا مرتبط بایکدیگر، همگی وضعیت اقتصادی جهانی را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است.

از جمله این تهدیدها که طی دوسال آینده کاملا مشهود خواهند بود می‌توان به این موارد اشاره کرد: تنگناهای موجود برسر راه تأمین مواد اولیه، انرژی، موادغذایی و همچنین افزایش شدید هزینه بدهی ها که همگی این مخاطرات به دلیل افزایش قیمتهای آنها و نرخ بهره بانکیست.

دراین گزارش همچنین براین موضوع تأکید شده که بروز این مشکلات باعث شده تا برنامه‌های مبارزه با تغییرات شدید اقلیمی و جلوگیری از نابودی تنوع‌زیستی به حاشیه رفته و اولویت درمقابله با مشکلات ناشی از افزایش هزینه زندگی قرار گیرد.

این گزارش پنج روز زودتر از آغاز بکار اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در«داووس»  که از۱۶تا۲۰ ژانویه(۲۶ تا ۳۰دی) برگزار می‌شود؛ منتشر شد. به  نظر نویسندگان این گزارش درحال حاضر تنها از طریق اقدامات عملی بسیار سریع با همکاری وسیع وهمه جانبه همه کشورها می‌توان به مقابله با این وضعیت پرداخت.

مهمترین مشکلاتی که براساس این گزارش در جهان کنونی به دلیل بروز کرونا و جنگ در اروپا پدید آمده؛ عبارتند از: بحران انرژی، تورم، تأمین امنیت و مواد غذایی.

از اینرو بیم آن می رود «به دلیل پدیده بمباران اطلاعاتی و یا اطلاع رسانی نادرست چند دستگی در جوامع به وجود آیند و جنگهای اقتصادی درمناطق مختلف جهان به راه افتد.»

درکنار این مشکلات موضوع حیاتی تغییرات اقلیمی همچنان تهدید جدی کره‌خاکی در ۱۰سال آینده خواهد‌بود.

اگر دراین زمینه نیز همکاری سریع عملی و همه جانبه میان همه کشورهای جهان صورت نپذیرد فروپاشی زیستی ناشی تغییرات شدید اقلیمی حتمی خواهد بود.

در این گزارش همچنین از برخی مشکلات ابراز نگرانی شده از جمله آنکه به دلیل رقابت های سیاسی میان دولت های جهان بحران هایی به وجود می‌آیند که خطر پدید آمدن ناهنجاری های شدید اجتماعی را درحدی بی‌سابقه به دنبال دارد.

به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت و سلامت، تعلیم وتربیت و توسعه اقتصادی کاملا از بین می‌رود و این خود عامل مهم فرسایش جامعه است.

به دلیل این رقابتها از فناوری های روز به نفع تسلیحات بیشتر استفاده می‌شود واین خود بروز نابسامانی ها را تشدید می‌کند.

کارشناسانی که این گزارش را منتشرکرده‌اند براین باورند که درموقعیت فعلی جنگهای اقتصادی که تحریمها، موانع تجاری و جنگهای رایانه‌ای را دربر دارد وضعیت به مراتب نگران کننده‌تر از مناقشات سنتی میان کشورها در گذشته است.

«سَعدیا زَهیدی» یکی از مقامات برجسته مجمع جهانی اقتصاد درکنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «ماهیت مناقشات متفاوت شده‌ است.

این بدان معنانیست که نباید نگران بود. زیرا برای اولین بار هزینه های نظامی در جهان افزایش کمی یافتند اما همین افزایش کم در در اقتصادهای بزرگ جهان قابل توجه بود.»

روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا