کد خبر: 011101117568
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

حذف ۱۲ هزار عنوان شغلی در گوگل

ترجمه: محمود نواب مطلق

«ساندار پیشه» مدیر شرکت«آلفابِت» شرکت مادر گوگل اعلام کرد در چارچوب ساختار جدید این شرکت ناچار به حذف ۱۲هزار عنوان شغلی معادل ۶درصد از نیروهایش در سراسر جهان شده‌است.

بنابراین گوگل آخرین غول دیجیتالی آمریکایی ست که چنین تغییرات ساختاری دراین سطح گسترده را آغاز کرده‌است.

این خبری حیرت‌آور دردنیای فناوریهای پیشرفته محسوب می‌شود. «ساندارپیشه» مدیرشرکت «آلفابِت» شرکت مادر گوگل دراین خصوص می‌گوید: «در دوسال اخیر ما از حیث بکارگیری نیرو رشد چشمگیری کردیم.

ما دراین بازه زمانی ۱۸۷هزارنفر درسراسرجهان بکارگرفتیم و درحال حاضر این رشد فزاینده با ساختار اقتصادی ما همخوانی ندارد.» او در نامه‌ای که به کارکنانش نوشته است با اعلام این مطالب اضافه کرده است « شرکت ناچاراست با ساختار فعلی تعداد کارکنانش را کاهش دهد.»

اعلام طرح جدید شرکت «آلفابِت» با استقبال بورس«وال‌استریت» مواجه شد زیرا ارزش سهام آن در معاملات الکترونیک؛ قبل ازآغاز بکار بورس نیویورک؛ ۵/۳ درصد افزایش یافت. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد: «حذف این مشاغل درکل مجموعه و درهمه بخشها، درسطوح گوناگون شغلی و در مناطق مختلف جهان خواهد بود.»

اما جزئیات بیشتری دراین مورد نگفت. کارکنان آمریکایی این غول دیجیتالی زودتر از سایر مناطق مشمول این حذف مشاغل می‌شوند و درسایر نقاط جهان متناسب با قوانین محلی کار زمانهای متفاوتی طول می‌کشد تا این طرح اجرا شود.

براساس این طرح کارکنان اخراجی درآمریکا مشمول دریافت شش هفته حقوق، پاداش سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱)، پرداخت حقوق مرخصیهای معوقه و شش ماه پوشش بیمه درمانی می‌شوند. کارکنان خارجی مستقر در آمریکا علاوه براین مشمول دریافت کمک های قضایی برای اقدامات خود درماندن در خاک آمریکا نیز خواهند شد.

در ماه اکتبر(مهر) گروه«آلفابِت» شاهد پائین‌ترین نرخ رشد صرف‌نظر از ابتدای شروع دوران کرونا بوده‌است. سود سه‌ماهه سوم سال این گروه معادل ۱۴میلیارد دلارو پائین‌تر از حدانتظار بود. گروه همیشه سودآور گوگل شاهد کاهش چشمگیر درآمدهای تبلیغاتی خود نیز بوده است.

گردش مالی آن در سه ماهه سوم با ۶درصد افزایش ظرف یکسال به ۱/۶۹ میلیارد دلار رسید.

دلیل اصلی کاهش رشد این غول دیجیتالی ظهور رقبای جدید عنوان شده است. درآمدهای تبلیغاتی یوتیوب از جولای تا سپتامبر۲۰۲۲ (تیر تا شهریور۱۴۰۱) با ۲درصد کاهش به ۷میلیارد دلار رسید درحالیکه پیش‌بینی می‌کردند این درآمدها رشد کنند.

به اعتقاد کارشناسان به دلیل ظهور رقبایی چون «تیک تاک» در پخش پیامهای کوتاه تصویری تبلیغاتی در گوشی‌های تلفن‌همراه؛ برای اولین‌بار از آغاز بکار تبلیغاتی یوتیوب دراواخر سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) درپخش پیامهای تبلیغاتی بصورت جداگانه؛ درآمدهای آن کاهش یافته است.

شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنتی براین باورند که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) «تیک تاک» از گوگل به عنوان مردمی‌ترین درگاه اینترنتی جهان گوی‌سبقت را ربود.

از اینرو گوگل به عنوان آخرین شرکت دیجیتالی آمریکایی محسوب می‌شود که به این دلیل ناچار به اجرای طرح های انقباضی شده. قبل از آن مایکروسافت نیز ناچار شد حدود هزار تن از کارکنانش معادل کمتر از یک درصد از کل کارکنانش را دربخشهای مختلف اخراج کند.

این شرکت سومین شرکت سرمایه‌دار جهان با سرمایه ای بالغ بر۷/۱ تریلیون دلار است. طی هفته‌های اخیر دیگر غول های دیجیتالی چون «متا» شامل فیس بوک و اینستاگرام، « آمازون» و «سِیل فورس» نیز مجبورشدند هزاران تن از کارکنان خود را اخراج کنند.

بخشهای گوناگون فناوریهای پیشرفته پس از طی یک دوران طلایی ناشی از بحران کرونا و اعمال محدودیتهای ناشی از آن؛ در حال حاضر به دلیل افزایش تورم و نرخ سود بانکی با شرایط بد اقتصادی مواجه شده اند.

بر اساس آمار مراکز معتبر در اینمورد از ابتدای سال ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) تا کنون صرف نظر از آمار اخیر شرکت «آلفابِت» ۱۹۴هزارنفر از کارکنان این بخشها از کار بیکار شده اند.

تحلیلگران اقتصادی در این خصوص معتقدند:« طی دوسال اخیرپیشتازان فناوریهای پیشرفته بی وقفه اقدام به گرفتن نیروکردند و در حال حاضر زیرساخت های اقتصاد کلان آنان را مجبور به اخراج این نیروها کرده است.

دوران رشدهای طلایی آنان بسر آمده است و دیگر نمی توانند ماننداغلب هنرمندان  دهه ۱۹۸۰ (۱۳۵۸) پول خرج کنند.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا