کد خبر: 011101117570
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

طرح جنجالی اخراج کارکنان مایکروسافت

«ساتیا نادِلا» مدیر گروه مایکروسافت روز چهارشنبه۱۸ژانویه(۲۸دی) اعلام کرد با حذف ۱۰هزار عنوان شغلی در این گروه معادل ۵ درصد از کارکنانش را اخراج می‌کند اما راهبرد وی در هوش مصنوعی و بازی های ویدئویی آینده خوبی را برای شرکتش رقم خواهد زد.

گرچه تعداد کارکنان این گروه دیجیتالی بسیار زیاد است اما همین اندازه کاهش نیرو یعنی ۵درصد از کل ۲۲۰ هزار نفر نیز قابل توجه به نظر می‌رسد. اما وضعیت مایکروسافت آنطورهم که به‌نظر می‌رسد خراب نیست.

این گروه دیجیتالی که به نظر می‌رسید درسال ۲۰۱۰ (۱۳۸۸) در مواجهه با گوگل، فیس بوک و اَپِل دیگر منسوخ شده‌است؛ ثابت کرد کسانی که سقوط آنرا پیش‌بینی می‌کرده‌اند در اشتباهند.

این گروه با پیشرفتهای قابل توجه در چند سال اخیر به یکی از کلیدی ومؤثرترین شرکتهای فناوریهای پیشرفته تبدیل شده است. گروه مایکروسافت با فعالیت درمورد هوش مصنوعی ظرف هفت سال گذشته به نحو فزاینده‌ای دراین زمینه پیشرفت کرده‌است.

«ایلان ماسک، سام آلتمَن و برخی چهره‌های برجسته دیگر فناوریهای پیشرفته درسال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) آزمایشگاه تحقیقات برروی هوش مصنوعی را راه اندازی کرده و با جذب نیروهای با استعداد برروی برنامه‌های کاربردی بسیار سودآوری در این زمینه فعالیت کردند.

امروزه برخی ازاین برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی از قبیل «هوش مصنوعی باز از نوع«دال ای ۲» قادرند برحسب تقاضای سفارش دهنده تصاویر خیره کننده‌ای خلق کنند. تنها کافیست با چند کلمه سفارش مورد تقاضا بیان شود.

این تصاویر می‌توانند یک فضانورد درفضا یا یک ظرف پر از ماکارونی یا یک دفتر کار مملو از مدیران فعال و پویا و خندان باشند. سَبک مورد نظر این تصاویر را نیز می‌توان انتخاب کرد: واقعی باشند یا  با هنرپاپ و یا حتی آبرنگ باشند.

این هوش مصنوعی می‌تواند تصورات ذهنی ما به فوریت به تصویر بکشد. این به‌عنوان یک انقلاب برای صنایع خلاق محسوب می‌شود. همچنین برای آنها که درمعرفی برنامه‌های خود نیازمند ارائه جنبه های بصری هستند.

برنامه کاربردی هوش مصنوعی همچنین قادر است براساس سفارش متون مورد نیاز را نیز بنویسد. نوع متن از اوصاف خودروهای برقی تا اشعاری در وصف اسب‌های شاخدار و یا تجزیه و تحلیل انقلاب صنعتی می‌تواند متغیر باشد.

البته این برنامه‌ها خالی از اشتباه نیستند اما به سادگی و با سرعت عملی که دارند می‌توانند اصلاح شوند و بدینوسیله موجبات مدیریت زمان کاربران را به نحوی چشمگیر فراهم کنند.

برنامه کاربردی هوش مصنوعی بازهمچنین می‌تواند از زبان معمولی به کدهای رایانه‌ای تبدیل شود. بدین ترتیب می‌توان شخصیتهای بازیهای ویدئویی را با کلیدهای جهت نمای چپ و راست روی صفحه کلید رایانه جابجا کرد.

این قبیل امکانات هوش مصنوعی در سال۲۰۲۳(۱۴۰۲) فراگیر خواهد شد اما مایکروسافت دراین زمینه پیشتازشده و منتظر این زمان نمانده است. از سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۷) یک گروه با مدیریت«ساتیا نادِلا» یک میلیاردیورو در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد تا از نتایج آن به نحو خارق‌العاده‌ای بهره‌برداری کند.

به کمک هوش مصنوعی در زمان کد نویسی نیز صرفه جویی می‌شود. شرکت مایکروسافت از سال ۲۰‍۱۸(۱۳۹۶) تمامی ابزارهای مورد نیاز تحقیقات برروی برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را خریداری کرد.

این برنامه درتبدیل کدهای رایانه‌ها به برنامه‌های نوشتاری متن بسیار کارآمد عمل می‌کنند. به کمک  برنامه کاربردی هوش مصنوعی سرعت عمل قابل توجهی درعملیات کدنویسی و تبدیل آنها به برنامه‌های کاربردی مورد نیاز کاربران به‌وجود می‌آید.

شرکت مایکروسافت سه شنبه ۱۷ژانویه(۲۷دی) از تعدادی از این برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد.

منبع: هفته نامه اکسپرس

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا