کد خبر: 111101119283
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

تأکید «رنو و نیسان» بر اتحادشان

گروه خودروساز ژاپنی «نیسان» درشرکت «آمپر» قطب آینده خودروسازی برقی فرانسوی سرمایه گذاری می‌کند تا به یک سهامدار راهبردی آن تبدیل شود.

دو شرکت «رنو و نیسان» براساس اتحادشان هرکدام ۱۵درصد از سرمایه دیگری را در اختیار دارند. دو طرف همچنین ملزم به حفظ این میزان از سرمایه و رعایت سقف مشارکت خواهند بود.

این دو گروه خودرو سازی ژاپنی و فرانسوی روزدوشنبه۳۰ژانویه(۱۰بهمن) براتحادشان تأکید کردند. اتحادی که از سال ۱۹۹۹(۱۳۷۷)  آغاز شد و تاکنون فرازو فرودهای فراوانی را پشت‌ سر گذاشته است.

«رنو» پس از جلسات پیچیده با «نیسان» سهم فعلی سرمایه گذاری ۴۳.۴ درصدی خود را دراین اتحاد به ۱۵درصد کاهش می‌دهد تا با میزان سرمایه‌گذاری«نیسان» برابرشود. هدف از این اقدام تقویت مبانی این اتحاد وبه حداکثر رساندن ارزش‌آفرینی آن برای هردو طرف عنوان شده‌است.

پس از ماجرای اختلاس «کارلوس گونز»مدیرعامل مشترک این اتحاد و دستگیری وی در ژاپن در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) و فرار یکسال بعد او به لبنان ؛ تنشهای مرتبط با ناترازی میزان مشارکت دو گروه بین «رنو و نیسان» به اوج خود رسید.

آنان که در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) از حیث میزان فروش رتبه اول جهانی را در اختیار داشتند به همین دلایل درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) پس از «تویوتا، فولکس واگن، هیوندا و کیا قرارگرفتند.

«رنو» درعین حال اعلام کرده قصد ندارد باقی سهام خود(۴/۲۸ درصد) در نیسان را بفروشد زیرا قیمت فعلی آن در بازار از قیمت ثبت شده در حسابهایش بسیار کمتر است. براساس اطلاعیه «رنو» این سهام برای جلوگیری از کاهش ارزش آن به یک شرکت مالی مستقر در فرانسه به امانت منتقل می‌شود تاحق رأی متصل به آن دراکثر تصمیمات «خنثی» شود. اما تا زمان فروش قطعی بدون قید زمان مشخص همچنان از سود آن بهره‌مند خواهد شد.

ارزش سهام «رنو» در بورس پاریس که پس از خروجش از روسیه در ابتدای سال۲۰۲۲(دی ۱۴۰۰) بالا رفته بود روز دوشنبه۳۰ژانویه(۱۰بهمن) سقوط کرده و با کاهش ۴درصدی به ۳۶,۶۵یورو در یک بازار پایدار رسید.

مقامات دولتی فرانسه مایل نبودند دراین خصوص تفسیری ارائه دهند. «نیسان» ۱۵درصد از سهام رنو را در اختیار داشت اما دراین مورد حق رأی نداشت.

از این پس این موضوع  نیزمنتفی می‌شود. البته دست اندرکاران این مذاکرات این موضوع را به عنوان یک پیروزی «نیسان» بر «رنو» تلقی نمی‌کنند. برهمین اساس به نظر نمی‌رسد هیچیک از طرفین از تغییرات ایجادشده در اتحادشان به منظور برقراری مساوات درمشارکت ناراضی باشند بلکه این تغییرات را عامل کارآمدی و ارزش آفرینی بیشتر می‌دانند.

طرف ژاپنی علاوه بر مدیریت «گونز» از افزایش سهم دولت فرانسه در سهام «رنو» در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) چندان راضی به نظر نمی رسید. طرف فرانسوی درمفاد این اتحاد بصورت مستمر برنامه‌های گوناگون وارد می‌کرد.

از طرف دیگر «نیسان» در شرکت «آمپر» قطب آینده خودروسازی برقی فرانسوی نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. میزان آن تاکنون مشخص نشده‌است. این دو گروه همچنین اجرای برنامه‌های مشترکی را در آمریکای لاتین، هند و اروپا پیش‌بینی کرده‌اند. اما دراطلاعیه منتشرشده با موضوع مفاد جدید اتحاد شان در این مورد مطالب چندانی به چشم نمی‌خورد.

با اجرای مفاد جدید؛ این اتحاد «در مسیرخوبی  قرار خواهد گرفت و میزان تنشهای مطرح شده میان دوگروه اغراق‌آمیز بوده‌است.» کارشناسان معتقدند شرایط برابر فعلی در سرمایه‌گذاری؛ روند فعالیتهای هردو طرف را تسریع می‌کند.

آنها به شرایط جدید بسیار امیدوارند و معتقدند: «با هم‌افزایی ایجاد شده نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر محدودتر خواهد شد و مشارکت دو گروه و احتمالا با ورود «میتسوبیشی» در آینده سه گروه روزهای بسیارخوشی را برای این اتحاد به ارمغان خواهدآورد.»

بخش های گوناگون مفاد اتحاد جدید درحال نهایی شدن بوده و درانتها باید به تأئید هیئت‌مدیره دوطرف برسد. مقامات آگاه این اتحاد گفته‌اند جزئیات بیشتر در مورد آن ۶فوریه(۱۷بهمن) اعلام خواهدشد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا