کد خبر: 291101121104
انرژیجهانروزنامه

کاهش قیمت گاز در اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت گاز در اروپا به کمتر از ۵۰یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافت اما بانک توسعه و بازسازی اروپا همچنان به این موضوع بدبین است.

این نرخ از نوامبر۲۰۲۲(آبان ۱۴۰۱) نصف شده است و در مقایسه با آغاز جنگ روسیه و اوکراین نیز ۷برابر کاهش یافته؛ اما همچنان در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) ۴۰درصد گران است. در آن زمان قیمت گاز به ندرت از ۳۵یورو در هر مگاوات ساعت بالاتر می‌رفت.

بانک توسعه و بازسازی اروپا معتقد است قیمت کنونی گاز در اروپا شش برابر قیمت آن در آمریکاست و این موضوع بر رشد اقتصادی  قاره کهن اثر منفی دارد. قیمت پایه گاز از جمعه۱۷فوریه(۲۸بهمن) به ۵۰ یورو در هر مگاوات ساعت  رسید.

کارشناسان معتقدند این کاهش ۵۰درصدی قیمت گاز ناشی از اعتدال قابل توجه زمستان امسال و کاهش مصرف گاز بوده است. آنان همچنین عامل دیگر این امر را در رقابت کمتر با چین در استفاده از گاز طبیعی مایع به هنگام اعمال سیاست‌های ضد کوویدی ذکر می‌کنند.

قطعا هراس‌هایی که برای تأمین گاز در زمستان امسال به دلیل نقش اساسی روسیه در این رابطه وجود داشت تا حدود زیادی برطرف شده‌اند اما قیمت گاز از حیث تاریخی همچنان بالاست. قیمت فعلی همچنان ۴۲درصد از نرخ قبل از آغاز درگیری‌ها در سال۲۰۲۱(۱۳۹۹) بالاتر است.

بنا به اعتقاد کارشناسان این کاهش نمی‌تواند اثرات نامطلوب مضیقه‌های تأمین گاز بر رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مدت را پنهان کند. در صورت نبودن این مضیقه‌ها رشد اقتصادی آنها می‌توانست از حد متوسط آن بالاتر رفته و منجر به وضع رکود  نشود.

بانک توسعه و بازسازی اروپا نیز بر این باور است:« قیمت‌های کنونی گاز در اروپا شش برابر آن درآمریکاست.» براین اساس این بانک پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳درصدی برای کشورهای تحت پوشش خود در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۱) را به ۱/۲درصد کاهش داده است. اگر شرایط فصلی در زمستان سال آینده میلادی به حالت طبیعی بازگردد به رغم ذخایر بالای گاز، کاهش مصرف گاز مانند زمستان امثال نخواهد بود و در نتیجه دوران کاهش قیمت آن  نیز به سر خواهد آمد. به ویژه آنکه شرایط رقابت با چین دراستفاده از گاز طبیعی مایع نیز دشوارتر خواهد شد.

براساس گزارش منتشرشده غول نفتی شِل روز پنجشنبه۱۶فوریه(۲۷بهمن) اروپا به منظور جبران  مضیقه‌های گازی خود از روسیه، واردات گاز طبیعی مایع را به میزان ۶۰ درصد افزایش داده است. این شرکت نفتی هشدار داده است در سال‌های آینده بازار گاز طبیعی مایع به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا و ایجاد رقابت در خرید آن با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

قیمت نفت نیز در روزهای اخیر حدود ۳درصد کاهش یافت؛ اما به اندازه گاز نبوده است. نفت«برنت»اروپا برای تحویل در ماه مارس(اسفند) با کاهش۳۷/۱ درصدی به ۹۶/۸۳ دلار و نفت «وست تگزاس اینترمیدی ایت» آمریکا با کاهش ۴۷/۱ درصدی به ۳۴/۷۷ دلار رسید.

کاشناسان مسائل نفتی معتقدند:« بازار نفت بیشتر تحت تأثیر تصمیمات فدرال رزرو آمریکا در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره با هدف کاهش تقاضا در ماه‌های آینده است. همچنین ذخایر تجاری فراوان آمریکا بر اشتهای بازار در این هفته فشار آورده است.» نرخ تورم همچنان بالاست؛ از اینرو بانک مرکزی آمریکا ناچار است همچنان به سیاست‌های انقباضی پولی ادامه دهد. این امر بر تقاضای شرکت‌های تجاری و خانوارها برای دریافت وام اثر گذاشته و در نتیجه مصرف و تقاضا برای طلای سیاه نیز هردو کاهش می‌یابد.

شرکت حمل و نقل دریایی فرانسوی«جی تی تی» متخصص در ذخیره‌سازی و انتقال گاز طبیعی مایع روز پنجشنبه۱۶فوریه(۲۷بهمن) اعلام کرد برای سال جاری میلادی فهرست بلندی از سفارشات دریافت کرده است. برخلاف سال قبل که فعالیت و منافع این شرکت کاهش یافته بود. از اینرو ارزش آن در بورس دچار تحول شده است. بر اساس اطلاعیه‌ای  که «فیلیپ بِرتِروتیِر» مدیر عامل شرکت «جی تی تی» منتشر کرد در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به دلیل کاهش گردش مالی این شرکت سود خالص آن با کاهش ۴درصدی به ۳/۱۲۸ میلیون یورو ومیزان فروش آن با کاهش۴/۲ درصدی به ۳۰۷,۳میلیون یورو رسید. به اعتقاد وی این کاهش محدود ناشی از «اثرات مبنایی نامطلوب» بوده است. وی همچنین اذعان کرده است این اثرات نامطلوب با افزایش سفارشات به تدریج در حال برطرف شدن هستند. بر این اساس در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲(سومین سه ماهه سال ۱۴۰۱) رشد فروش یکساله۱۴درصد بوده است. اروپا در صدر سفارش دهندگان گاز طبیعی مایع قرار گرفته است و از اینرو این شرکت توانسته است عملکرد تجاری قابل توجهی در سال گذشته میلادی برای خود رقم زند. این شرکت در یکسال ۲۰۰ سفارش دریافت کرده است که ساخت۱۶۲ تانکر حامل گاز طبیعی مایع نیز جزو آنست. از اینرو در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) در انتظار گردش مالی بین۳۸۵ تا ۴۳۰ میلیون یورو است. درآمد عملیاتی آن نیز در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) به۱۹۰ تا ۲۳۵ میلیون یورو خواهد رسید.در حالیکه در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) با کاهش ۴/۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به۱۶۱ میلیون یورو رسیده بود.

شرکت«جی تی تی» قرار داد طراحی مخازن حامل گاز طبیعی مایع با مجتمع کشتی‌سازی روسیه را از۸ژانویه(۱۸دی) به حالت تعلیق درآورد و از این کشور خارج شد. این قرارداد شامل۲۷۰ سفارش تا آخر سال ۲۰۲۲(دی ۱۴۰۱) بود. از اینروساخت ۵۱ کشتی یخ‌شکن حامل گاز طبیعی مایع به ارزش۸۱ میلیون یورو از دستور کار خارج شد. در عین حال فعالیت‌های طراحی مخازن زیر آب بر اساس «دخیره‌سازی مبتنی بر گرانش» در حال نهایی شدن هستند. سایر سفارشات ساخت با کشتی‌سازان آسیایی به ویژه آنهایی که مرتبط با برنامه‌های قطب شمال روسیه است همچنان ادامه خواهند یافت. هیات مدیره این شرکت سود سهام یکساله آن را ۱۰/۳ یورو در هر سهم اعلام کرد. با اینحال بر اساس آخرین اخبارارزش سهام این شرکت در بازار بورس پاریس ۸درصد کاهش یافت.

منبع: تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا