کد خبر: 131201122928
جهانروزنامه

بازگشت لوفت هانزا به دوران سودآوری

ترجمه: سلیم حیدری

برای اولین بار در سه سال گذشته، این شرکت هواپیمایی بزرگ آلمانی با بازگشت میلیون‌ها مسافر به آسمان، به سوددهی دست یافت. اما تداوم مشکلات نیروی کار ممکن است مانع توسعه این شرکت و سود دهی آن در سال ۲۰۲۳ شود.

پس از دو سال ضرر و زیان هنگفت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، غول هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا سود دهی سالانه‌ای را برای سال ۲۰۲۲ گزارش کرده است.

این شرکت روز جمعه اعلام کرد که سود خالص آن از سال گذشته به ۷۹۱ میلیون یورو (۸۳۹ میلیون دلار) رسیده است.

زیان‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۲.۲ میلیارد یورو و ۶.۷ میلیارد یورو بوده است.

سود عملیاتی تعدیل شده برای سال ۲۰۲۲، ۱.۵ میلیارد یورو بود.

کارستن اسپور، مدیرعامل این شرکت گفت: “لوفت هانزا بازگشته است.”

وی افزود: “فقط در یک سال، ما به یک چرخش مالی بی‌سابقه دست یافته‌ایم….گروه لوفت‌هانزا به نتیجه بسیار بهتری از آنچه انتظار می‌رفت دست یافته است. تقاضا برای سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۳ همچنان بالاست.”

ایرلاین از این بیماری همه گیر نجات یافت

لوفت هانزا یکی از بزرگترین خطوط هوایی اروپا است و دارای شرکت‌های تابعه Eurowings، اتریش، سوئیس و خطوط هوایی بروکسل است.

این امر نیازمند کمک مالی از سوی دولت آلمان در سال ۲۰۲۰ بود زیرا سفرهای هوایی بین‌المللی به دلیل شیوع همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شد.

اما این شرکت گفت که تعداد مسافران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است (به ۱۰۲ میلیون نفر رسید). این اتفاق همزمان با کاهش محدودیت‌های بیماری همه گیر کرونا انجام شد.

با این حال، این شرکت هواپیمایی همچنان با پیامدهای رها کردن بخش زیادی از نیروی کار خود به عنوان پاسخی به از دست دادن تقاضا مواجه است.

این امر در تابستان مشکلاتی را ایجاد کرد زیرا نتوانست با بازگشت سریع مسافران هماهنگ شود و مجبور به لغو پروازها شد. سایر خطوط هوایی نیز به همین ترتیب تحت تأثیر قرار گرفتند.

این شرکت اعلام کرد که تقاضای بالا در سال ۲۰۲۳ به دلیل “گلوگاه هایی که در سیستم هوانوردی اروپا مورد انتظار است” کاهش خواهد یافت.

مشکلات کارگری حل نشد

لوفت هانزا در ماه نوامبر (آبان) کمپینی را برای استخدام ۲۰۰۰۰ کارمند جدید از جمله خلبانان، مهمانداران هواپیما، تکنسین‌ها و متخصصان فناوری اطلاعات راه اندازی کرد.

اما این کشور همچنین با تهدید ناشی از اعتصابات مواجه است، زیرا کارگران برای مقابله با تورم فزآینده اقدام به درخواست افزایش دستمزد می کنند.

این شرکت ماه گذشته به دلیل اعتصاب کارگران مجبور به توقف ۱۳۰۰ پرواز در فرودگاه‌های فرانکفورت و مونیخ شد.

خلبانان که سال گذشته نیز اعتصاب کردند، موافقت کرده‌اند که فعالیت‌های خود را تا پایان ماه ژوئن (تیر) مطابق با قرارداد پرداخت دستمزد انجام دهند، اما این احتمال وجود دارد که بار دیگر در فصل اوج تعطیلات از کار خارج شوند.

با این وجود، این شرکت به دنبال سرمایه گذاری در شرکت مشکل دار ایتا ایرویز ایتالیا است. وی در ابتدا پیشنهاد خرید بخش اندکی از سهام را ارائه کرده است اما این گزینه که اجازه خرید بقیه سهام را هم داشته باشد باقی گذاشته است.

هدف این شرکت تبدیل رم به یک مرکز مسافرتی برای پروازهای مستقیم به و از ایالات متحده است.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا