کد خبر: 151201123311
جهانروزنامه

اعلام محتاطانه رشد اقتصادی چین در آغاز بکار کنگره ملی خلق این کشور

اجلاس سالانه کنگره ملی خلق چین قرار است سومین دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ» را بررسی  کند. هدف چین رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال جاری میلادی در مقابل ۳ درصد سال گذشته است.

در این نشست که به بررسی سومین دوره ریاست جمهوری«شی جین پینگ» اختصاص دارد اعلام شد چین قصد دارد در سال جاری میلادی به رشد اقتصادی ۵درصد برسد.

«لی کِچیانگ» نخست وزیر سابق در گزارش خود به سه هزار نماینده کنگره ملی خلق چین گفت:« پس از سه سال اعمال محدودیت های ضد کووید ۱۹ از سرگیری فعالیت های اقتصادی با قوت آغاز شده است.»

اعلام دستیابی به رشد ۵ درصدی از ضعیفترین اهداف طی چند دهه گذشته ارزیابی می شود.

در سال گذشته میلادی به دلایل گوناگونی چون کرونا، قرنطینه های کرونایی و بحران بوجود آمده در بخش املاک و مستغلات؛ تولید ناخالص داخلی چین فقط ۳درصد افزایش یافت.

این رقم از جمله ضعیفترین  نرخهای رشد ظرف ۴۰ سال گذشته در این کشور بوده است.

«لی کِچیانگ» همچنین در گزارش خود افزود:« توسعه اقتصادی چین با مشکلات غیر منتظره متعددی اعم از داخلی و خارجی مواجه بوده است. تحت مدیریت قوی کمیته مرکزی حزب ما توانستیم ضمن پیشگیری و مهار همه گیری کرونا به گونه ای کارآمد توسعه اقتصادی و اجتماعی را هماهنگ کنیم.

کنگره خلق چین طی اجلاس ۹ روزه خود علاوه بر اعلام اهداف اقتصادی برای سال جاری میلادی به بررسی سومین دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ» نیز می پردازد.

ریاست وی بر حزب  کمونیست قبلا در ماه اکتبر۲۰۲۲(مهر۱۴۰۱) تأئید شده بود

 دربرقراری این اجلاس سالانه معمولا نکته تازه ای وجود ندارد چراکه همه چیز از قبل طراحی و به تصویب حزب کمونیست چین که در رأس قدرت است رسیده است و هزاران نفرمردان و زنان سیاسی ازسراسر چین به عنوان نماینده صرفا برای رأی دادن به آنها بدون هیچگونه مخالفت به پکن می آیند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور۶۹ ساله چین در ماه نوامبر۲۰۲۲(آبان۱۴۰۱)  با مشکلاتی از جمله  تظاهرات برضد سیاست کووید صفر و سپس با موجی از مرگ ومیر ناشی از کنارگذاشتن این سیاست بهداشتی مورد انتقاد؛ مواجه بود.

این موضوعات حساس احتمالا در این نشست که اختصاص به انتخاب نخست وزیر جدید«لی چیانگ» از نزدیکان«شی جین پینگ» و رئیس سابق حزب کمونیست شانگهای دارد مطرح نمی‌شوند.

به همین مناسبت تدابیر امنیتی در پکن پایتخت چین تشدید شده است. ورودی های شهر بیشتر نظارت می شوند.

همه جا کنار خیابانها و پلها مأموران امنیتی مستقر شده اند. «آلفرد مولووان وو» استاد دانشگاه ملی سنگتپور معتقد است: «به رغم دوران مبارزه با کرونا با اعمال سیاست«کووید صفر» که توان بسیار زیادی از«شی جین پینگ» گرفت.

وی همچنان به عنوان یک وزنه قوی دررأس حزب کمونیست چین مطرح بوده و این امر به نوعی منجر به مصونیت اوشده است.»

برخی دیگر از آگاهان سیاسی نیز بر این باورند وی توانست به خوبی تظاهرات ماه نوامبر۲۰۲۲(آبان۱۴۰۱) را مدیریت کند. او با توقف اعمال سیاست های کووید صفر در حقیقت منشاء این نارضایتی ها را ازبین برد و به نوعی« اعتراضات را درنطفه خفه کرد.

از اینرو مدیریت اودر این زمینه اقدامی فعال و نه منفعل ارزیابی می شود. بنابراین وی می تواند از این شیوه مدیریت به عنوان یک برگ برنده دراین نشست استفاده کند.»

دولت چین همچنین روز یکشنبه ۵ مارس (۱۴اسفند) بودجه دفاعی این کشور را اعلام کرد. رقم آن قطعا افزایش یافته است اما کیفیت این افزایش مورد بررسی دقیق کشورهای منطقه و آمریکا قرار دارد.

«وانگ کائو» سخنگوی کنگره ملی خلق چین روز شنبه۴مارس(۱۳ اسفند) در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت:« افزایش هزینه های دفاعی برای مواجهه با چالش های امنیتی امری ضروریست.

از سوی دیگر این افزایش ها برای چین در ایفای نقش خود به عنوان یک کشور بزرگ نیز الزامیست.» موارد دیگری از موضوعات اقتصادی و اجتماعی از جمله تقویت آموزش جنسی در مدارس، پرداختن مجدد به موالید و بررسی آفات فضای مجازی نیز دراین اجلاس مورد بحث بررسی نمایندگان قرار می گیرند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا